Judith en de belerende mond die zei dat ze zelf haar mokergrote bek moest houden

Emma van den Elshout & Noah Janssen / Regie opleiding, Toneelacademie Maastricht
Sun 26 Jun ’22 21:00
Een beeldende opera gebaseerd op Hertog Blauwbaardsburcht van Béla Bartók.
Sun 26 Jun ’22
21:00
  • Sun 26 Jun ’22
    21:00
    Frascati
    Frascati 1

Een sprookje met een prinses, prins en een mokergrote mond. 
Fluitende vogeltjes op een waslijn en een onderdanige vrouw in de oven. De wereld waarin een kartonnen bord meer waard is dan een vlezig mens. 


Noah Janssen en Emma van den Elshout willen in hun laatste jaar op de Toneelacademie samen de uitdaging aangaan om een opera te maken. Ze zoeken de grenzen op van “De opera’ en bevragen rollen binnen een theatrale context. Ze proberen, gewapend met hun liefde voor absurdisme en lichtvoetigheid, een verouderd libretto leven in te blazen. 

  • Duur: 50 min
  • Hongaars/Language no Problem (er wordt in het Hongaars gezongen)
Part of

Credits

regie & concept Emma van den Elshout, Noah Janssen spel Lieke van der Vegt dank aan Ricardo Anemaet, Marijn van der Jagt, Nine van Weert, Marc Zwietink, Fleur Ummels, Sara Schoon, Jean-Paul Caelen, Floris Visser, Anthony Heidweiller en Bogi Bakker, Frank Spijkerman

Over de makers

Emma van den Elshout (’s-Hertogenbosch, 1998) is een jonge theatermaker die dit jaar 
afstudeert aan de Toneelacademie van Maastricht. Ze liep stage bij Seven Lost Songs
een productie van het Noord Nederlands Toneel onder regie van Mart van Berckel.
Emma werkt graag vanuit beweging, het onderzoek en beeldend theater. In haar laatste 
jaar maakt ze samen met Noah Janssen, als co-regie, een beeldende opera naar 
aanleiding van Blauwbaards Burcht van Béla Bartók. Emma zoekt in haar werk graag naar 
een beeldtaal, lichte filosofie en probeert vrouwen die lange tijd in de schaduw hebben 
gestaan een plaats te geven op het toneel.


Noah Janssen (Sittard, 1995) studeert dit jaar af aan de regieopleiding van de 
Toneelacademie Maastricht en liep stage bij Anders is een hele normale Zweedse 
voornaam, een jeugdtheatervoorstelling van Bambi en Artemis.
Vanuit de intuïtie maakt hij, met als grootste bron zijn fantasie, theater dat de fragiliteit van 
de mens blootlegt. Samen met zijn spelers en medemakers creëert hij fysiek en beeldend 
werk met daarin mensen die in de greep van het overweldigende leven verkeren. Zijn werk 
draait om de menselijke noodzaak aan geborgenheid en wat er gebeurt wanneer die 
geborgenheid wegvalt. 
Op absurde, speelse wijze spiegelt hij het heftige leven aan zijn publiek. Noah weet niet 
altijd hoe hij het leven in het gareel moet houden. Dat sijpelt door in zijn voorstellingen. 
Dus geen antwoord op de vraag hoe we mens moeten zijn, maar genieten van het feit dat 
we meestal niet eens capabel genoeg zijn om mens te zijn.