Geannuleerd: Wittgenstein

Geannuleerd: Wittgenstein

Bo Tarenskeen

theater

Over

Met bezoekers die kaarten hebben gekocht wordt z.s.m. per mail contact opgenomen.

Het eerste van een tiendelige theaterreeks over het werk van Ludwig Wittgenstein

Deel 1: filosoferen tegen de achtergrond van de catastrofe

In de loopgraven van de Eerste Wereldoorlog schrijft de jonge Oostenrijkse filosoof Ludwig Wittgenstein een geheim dagboek waarin zijn aantekeningen over logica naadloos overgaan in beschouwingen over God, zelfmoord, seksualiteit en de zin van het leven. Het resulteert in de Tractatus–Logico–Philosophicus, waarin hij de filosofie als opdracht geeft het denken logisch te verhelderen.

Maar welke prijs heeft absolute helderheid? En wat betekent filosofie tijdens een wereldwijde catastrofe? Wat kan het tegen een crisis inbrengen? En wat blijft er over als er niets meer te vragen is?

Tarenskeen maakt na Ons vertrouwen is nergens op gebaseerd (2014) opnieuw een solo over wat het betekent met elkaar in de wereld te zijn, en na HEIDEGGER (2018) en SPEER (2019) opnieuw een voorstelling over intelligentie die de mens vermorzelt, over het hoofd dat de wereld verraadt. Een exercitie over de logica als een te scherp mes dat vooral de gebruiker ervan verwondt.

concept, tekst en spel Bo Tarenskeen  dramaturgie Jellichje Reijnders  publiciteit Esra Johanna Merkel 

Bo Tarenskeen is toneelspeler, schrijver, regisseur en medeoprichter van Theater Na de Dam. Voordat hij naar de regieopleiding ging studeerde hij taalfilosofie in Berlijn, Potsdam en Amsterdam waar hij afstudeerde op het werk van Wittgenstein en Foucault. Sinds 2015 werkt hij aan een theaterserie over het ‘kwade denken’, waarvan voorstellingen over Adolf Eichmann (2015), Henry Kissinger (2016), Martin Heidegger (2018) en Albert Speer (2019) de eerste vier delen vormden. Hiermee onderzoekt hij het intellect als uitdrukking van menselijke zelfdestructie. Maar waaruit bestaat eigenlijk het weefsel dat ons met elkaar verbindt? Wat is het ‘morele denken’? De moraal prediken is moeilijk, haar funderen onmogelijk, aldus Schopenhauer. Is het adequate beeld van de moraal niet eerder, om met Wittgenstein te spreken, dat van een huis zonder fundamenten, zelfs zonder grond, dat echter op zijn plek wordt gehouden door de huizen eromheen? Om de consequenties van dit beeld te onderzoeken start Tarenskeen een nieuwe theaterreeks, die bij wijze van contrapunt parallel loopt aan zijn serie over het kwaad, die overigens nog niet ten einde is.

De pers over Heidegger:  “Een hoogst persoonlijke montage van doorleefde en belichaamde ideeën” ★★★★★ Theaterkrant

“Prachtig solotheater over Heideggers kwaad” ★★★★ NRC 

De pers over Speer: “Een origineel en levendig theateressay” ★★★★ De Volkskrant