Dissident

vr 28 & za 29 januari

Dissident

Lara Staal / NTGent (BE)

Nederlands
theater

Over

Vijf jongeren die op school bekendstaan als ‘probleemgeval’ onderwijzen het publiek.

Ze zijn - vaak onbewust - experten geworden in het provoceren van de heersende autoriteit. Maar dit keer zijn de rollen omgedraaid en nemen de jongeren het podium over.

Wat betekent het om voortdurend de uitzondering te zijn? En wat vertellen de huidige regels en verwachtingen in het secundair onderwijs ons over de heersende ideeën over succesvol burgerschap? Op wat voor manier wordt het huidige onderwijs bepaald door werkdruk, prestatiedrang en bureaucratie? Op welke manieren is onbewust racisme nog steeds bepalend voor wie tweede kansen krijgt en wie niet? Wat is er voor nodig om werkelijk te leren? En kan een docent meer zijn dan een doorgeefluik van kennis? De Nederlandse theater- en programmamaker Lara Staal gaat op zoek naar jongeren die zich weigeren aan te passen en die de machtsrelaties uitdagen. Hun blik houdt ons een spiegel voor. Wat kunnen we leren van datgene wat ons niet goed uitkomt?

Voor Dissident  werkt Lara Staal samen met de Gentse muzikant, beatboxer en performer Serdi Faki Alici. Serdi coacht de jongeren en co-creëert de voorstelling.

Dissident is een mix van live spel en documentair filmmateriaal waarin ook ouders, docenten, jeugdwerkers en de school aan bod komen. Langzaam transformeert het toneel naar de vrijplaats waar de jongeren zo naar verlangen.

Een aanklacht tegen de mal die het huidige onderwijs vormt, waarin zij die ‘anders’ zijn en altijd uit de boot vallen, nu zelf aan het woord zijn.

concept Lara Staal dramaturgie Eline Banken spel, coaching & muziek Serdi Faki Alici spelcoach Laurens Aneca decorontwerp Grischa Runge video ontwerp Pascal Poissonnier regieassistent Katelijne Laevens productieleiding & tourmanager Els Jacxsens, Klaas Lievens tourassistent & boventiteling Eline Banken technische productieleiding Raf Willems techniek Laurent Liefooghe, Sander Michiel publiekswerking Dirk Crommelinck, Saartje Cauwenbergh stage regieassistent Juno Kapur met de steun van The Belgian Tax Shelter

 

 

Makers

Lara Staal, geboren in 1984 in Zwolle in Nederland, is onderzoeker, schrijver en curator. Ze studeerde theaterpedagogiek bij ArtEZ in Arnhem en theaterwetenschap & dramaturgie aan de Universiteit van Amsterdam. Tussen 2013 en 2016 werkte ze als programmeur bij Frascati waar ze verschillende politiek maatschappelijke programma’s ontwikkelde waarbij vanuit gedeelde urgenties allianties werden gecreëerd tussen kunst en andere domeinen. Voorbeelden hiervan zijn International Law, whose law? (2013), Out of State (2015) en Other Stories, finding more than me (2017).

Vanuit een toenemende interesse in het ontwikkelen van vernieuwende vormen waarbinnen dialoog en reflectie kan plaatsvinden, ontwikkelde ze in 2016 i.s.m. Jonas Staal het Congres van de Utopie. Sinds 2017 werkt ze als freelance curator in de podiumkunsten en ontwikkelde ze o.a. De Avond van de Woede (samen met rapper Gideon Everduim) en Europe on Trial (samen met mensenrechtenactivist Yoonis Osman Nuur). Naast haar werk als curator en programmamaker schrijft ze voor vakbladen als rekto:verso, Theatermaker, Mister Motley en Etcetera.

Bij NTGent, waar ze huisregisseur is, ontwikkelt ze sinds seizoen 2018-2019 De Staat van, een reeks waarin ze reflecteert over fundamentele klassieke waarden. Diverse gastsprekers vanuit verschillende domeinen worden uitgenodigd een bijdrage te doen om zo collectief te reflecteren op de staat van de waarheid, het geloof, de schoonheid en rechtvaardigheid in onze samenleving vandaag de dag.

In het seizoen 2020-2021 maakte Lara Staal bij NTGent de kortfilm De Staat van de Rechtvaardigheid over de onjuiste behandeling van vluchtelingen in Europa. In het seizoen 2021-2022 creëert ze samen met vijf 'probleemgevallen' uit Gentse scholen de voorstelling Dissident.

 

Als stadstheater wil NTGent een divers publiek bevragen, motiveren en in beweging brengen. Het doet dit door spraakmakende producties te maken en te presenteren en theater in te zetten voor maatschappelijk debat.

Onze thuisbasis is Gent. Als open en reizend gezelschap willen we met onze producties de wereld binnenbrengen (in Gent) en ze tonen (aan de wereld). We willen een toonaangevende rol spelen in het Vlaamse en internationale podiumkunstenlandschap. We zijn een open huis, toegankelijk voor iedereen.

De internationale sector van de podiumkunsten is lange tijd gericht geweest op meesterschap (artistieke expertise) en professionalisering (productieapparaat en omkadering). Deze verticaliteit wordt vandaag horizontaal bevraagd door demografische en technologische evoluties: de wereld als global village, een toenemende etnische diversiteit, het (digitale) netwerk als instrument en als doel (‘kapitaal’) op zich. Het zijn snelle evoluties die ook tegenreacties uitlokken: de behoefte aan traagheid, nabijheid, authenticiteit.

Naarmate de globalisering voortschrijdt en de wereld steeds kleiner wordt, groeit bij veel mensen ook het heimwee naar grenzen, het verlangen om zich terug te trekken en naar het verleden terug te keren. Een stadstheater zoals wij het zien, bevindt zich in het spanningsveld van deze tegengestelde bewegingen. Theater is altijd lokaal en live, het is een herhalen en naspelen van wat is geweest. Maar theater is ook een ruimte waarin een complex heden tot zichzelf komt – en bovenal: een experimenteerruimte voor de toekomst.

 

17/ €12
Frascati 1