• alexandra broeder the tree frascati

The Tree

The Tree

Alexandra Broeder in coproductie met Frascati Producties i.s.m. De Bascule

Nederlands
theater

Over

Of ze nu mens, plant of dier was, een persoon kon ze niet echt genoemd worden.
Maar een wild dier was ze evenmin.
Meer een raadselachtig wezen. Met de eigenschappen van beiden.
Uit: De Vegetariër van Han Kang

Midden in het culturele centrum van Amsterdam heeft een groep meisjes zich teruggetrokken. In een stad die dolgraag onkwetsbaar wil lijken, etaleren zij hun fragiliteit. Samen creëren zij een geheel eigen en magisch universum waarin houvast ontbreekt, waarin een poging tot oogcontact, flarden beweging, muziek en tekst genoeg zijn. Hier hoeft niemand zichzelf uit te leggen.
 
We zien versluierde blikken, het ongemak in de voeten, de armen als kreupelhout. Hun fysiek houdt het midden tussen een meisje en een mystiek wezen. Op deze manier proberen zij zich vrij te maken van de verwachtingen van de maatschappij. Want die drukken zwaar.
 
The Tree is een zachte provocatie van destructief gedrag, op de rand van de vulkaan. Toekijken is niet ongevaarlijk, wegkijken des temeer. Betreed deze theatrale installatie als gast en aanschouw hoe een groep jonge vrouwen een nieuwe levensvorm aanneemt.

De voorstelling is geïnspireerd op De Vegetariër (Man Booker International Prize 2016) van de Zuid-Koreaanse schrijfster Han Kang. In deze roman probeert een jonge vrouw te ontsnappen aan haar vleselijke bestaan door een boom te worden. In The Tree wordt dit gegeven samengebracht met ervaringen en materiaal van een groep meisjes die in behandeling zijn (geweest) bij De Bascule.

‘Alexandra Broeder weet wederom van ongetrainde jongeren sterke podiumperformers te maken (…) De meisjes van jeugdpsychiatrie-instelling de Bascule spelen ontroerend mooi.’ ★★★★ de Volkskrant

'Alexandra Broeder maakt het magische The Tree met zeven meisjes van Bascule, centrum voor kinder- en jeugdpsychiatrie in Amsterdam. Hun spel is zelfverzekerd en autonoom.'★★★★ NRC

‘De voorstelling is gemaakt in samenwerking met centrum voor jeugd- en kinderpsychiatrie De Bascule, waar de spelers in de voorstelling in behandeling zijn, of zijn geweest. En zij slagen erin om in de korte tijd dat de voorstelling duurt, de fantasie in een boom te veranderen, heel aanlokkelijk te maken.’  Theaterkrant

'Net als bij The Well (2018) komt het publiek niet te weten wat hun specifieke problemen zijn. Ze gebruiken een metafoor om over hun woelige binnenwereld te vertellen. In The Well was dat de ‘veldput’ uit een boek van Haruki Murakami, een duistere diepte binnen in hen die de speelsters kon opslokken, maar die voor hen ook vertrouwd was. In de nieuwe voorstelling is de metafoor de boom waar een vrouw uit De vegetariër, de roman van de Zuid-Koreaanse schrijver Han Kang, in verandert. Dat werkt heel sterk, associatief en gevoelsmatig.'  De Groene Amsterdammer

Samenwerking met de Bascule
The Tree is in het voorjaar van 2019 bij Frascati Producties tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de Bascule, centrum voor kinder- en jeugdpsychiatrie in Amsterdam.

Frascati werkt al langer samen met de Bascule. James Leadbitter werkte in 2017 binnen hun muren met het project Madlove, waarin hij samen met ervaringsdeskundigen onderzoek doet naar de ideale psychiatrische instelling.

In 2018 maakte Alexandra Broeder The Well een theatervoorstelling met een groep meisjes tussen de 15 en 21 jaar die in behandeling zijn bij de Bascule. The Well ging over het verglijden naar een andere, duistere wereld. Broeder neemt haar publiek mee in een vaak schemerachtige unieke wereld, die zich niet zelden in een geheel eigen dimensie lijkt af te spelen. Vaak zijn de spelers kinderen of jongeren, die het publiek (de volwassenen) deze sinistere, onwennige wereld binnen leiden.

In september 2019 won Alexandra Broeder de Gieskes Strijbis Podiumprijs voor haar werk in het algemeen en de samenwerking die zij is aangegaan met de psychiatrie in het bijzonder.

'Alexandra Broeder (41) werd door de jury gekozen vanwege haar eigengereide carrièrepad, waarin ze steeds meer aanschurkt tegen de sociaal-maatschappelijke realiteit. ‘Tegen de stroom in volgt zij trouw haar eigen, niet-evidente parcours, onder eigen condities’, schrijft de jury. Broeder werkt sinds 2003 gestaag aan een volstrekt origineel, bevreemdend theatraal oeuvre, van voorstellingen voor volwassenen, die vaak door kinderen of jongeren worden gespeeld.' de Volkskrant

regie Alexandra Broeder met Anouk, Charlotte, Claire, Diantha, Esmee, Jamy-Lee, Nicky, en Olivia regie assistentie Nikita Oldert decor en kostuumontwerp Sacha Zwiers muzikale compositie Roald van Oosten basis soundscape Wessel Schrik zakelijke leiding Wilma Kuite met speciale dank aan Liza Sonneveld, Dahlia en Susan

Makers

Alexandra Broeder maakte i.s.m. de Bascule in 2018 The Well, een theatervoorstelling over het verglijden naar een andere, duistere wereld, gebaseerd op het werk van Haruki Murakami. Broeder neemt haar publiek mee in een vaak schemerachtige unieke wereld, die zich niet zelden in een geheel eigen dimensie lijkt af te spelen. Vaak zijn de spelers kinderen of jongeren, die het publiek (de volwassenen) deze sinistere, onwennige wereld binnen leiden. In september 2019 won zij de Gieskes Strijbis Podiumprijs voor haar werk in het algemeen en de samenwerking die zij is aangegaan met de psychiatrie in het bijzonder.

De Bascule is een academisch centrum voor kinder- jeugdpsychiatrie en verleent psychiatrische zorg aan kinderen, jongeren en gezinnen in Nederland. De Bascule werkt nauw samen met de Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit. Hierdoor zijn zij betrokken bij onderwijs, opleiding en onderzoek

Pers

 
60 minuten
De (on)vertelde stad

Deze voorstelling valt binnen de programmalijn De (on)vertelde stad gericht op de ontwikkeling van theater over de stad, mét de stad.

Homo Futurus

Op 6, 7 en 8 februari maakt deze voorstelling deel uit van het programma Frascati Issues: Homo Futurus.