The Automated Sniper

di 19 & vr 22 september

The Automated Sniper

Frascati Producties, Ism & Heit / Julian Hetzel

language no problem
performance

Over

Let's make art great again!

De geschiedenis van de menselijke strijd is een verhaal van steeds grover geweld toegebracht over een steeds grotere afstand. Welke ethiek kunnen we nog toepassen, nu de sterkste partij zich heeft teruggetrokken van het slagveld en nu oorlog en computergames nauwelijks nog van elkaar te onderscheiden zijn? In The automated sniper worden twee performers beschoten met een automatisch wapen, door afgevaardigden uit het publiek én op afstand vanuit het Midden-Oosten. Hun performance over de kunst van het oorlog voeren wordt letterlijk aan flarden geschoten en ontaardt in een choreografie over de gamificatie van geweld.

‘In een even hilarische als pijnlijke vergelijking tussen kunst, gamen en oorlog, roept Hetzel vragen op over de rol van fictieve, online oorlogsspelletjes in de huidige politieke werkelijkheid. (…) Een knap theatraal essay over de herijking van ons begrip van oorlog.’ **** Theaterkrant

concept & regie Julian Hetzel dramaturgie Miguel Angel Melgares machine design Hannes Waldschütz performance Claudio Ritfeld, Bas van Rijnsoever & Ana Wild artistieke samenwerking Joachim Robbrecht kostuum Karianne Hoenderkamp lichtontwerp Nico de Rooij techniek Tijmen Bergman dramaturgie assistent Luc Groen, Artun Alaska Arasli foto BAM Photographers scenefotografie Bas de Brouwer met dank aan Grand Theatre Groningen Frascati Producties in coproductie met Ism & Heit (NL) Gessnerallee Zürich (CH), Beursschouwburg Brussel (BE), Göteborg dans & teater festival (SE), Uzès danse (FR), wpZimmer Antwerpen (BE), Attenborough Centre for the Creative Arts Brighton (UK), mogelijk gemaakt door Fonds Podiumkunsten 

Makers

Julian Hetzel (1981) studeerde aan de Bauhaus Universität Weimar visuele communicatie, daarna verhuisde hij naar Amsterdam om zijn opleiding voort te zetten bij het masterprogramma van de AHK DasArts. Tijdens zijn studie viel hij al op met het provocatieve The Benefactor (2011). Zijn afstudeervoorstelling I’m Not Here Says the Void (2013) werd ondersteund door Frascati en was op enkele internationale podia te zien. Samen met Festival Spring en de Nieuwe Makersregeling van het Fonds Podiumkunsten maakte Hetzel vervolgens de installatie-performance STILL, The Economy of Waiting (2014) en Sculpting Fear (2015). Beide performances onderzochten de publieke ruimte en de stad als podium. In 2016 realiseerde Hetzel met Schuldfabrik op Steirischer Herbst in Graz een meeslepende installatie die in 2017 naar Nederland zal komen. Hetzel maakt werk op het snijvlak van performance, media en beeldende kunst, met een droog gevoel voor humor en een politieke ondertoon. Zijn werk wordt geproduceerd en getoond door theaters en festivals in diverse Europese landen. Julian Hetzel is ook oprichter en drummer van de electro-pop band Pentatones.

Pers

 

Video

THE AUTOMATED SNIPER - Trailer
€15 / €11,50
Frascati 1
Mime prijs

Genomineerd voor de Mime prijs 2017!

19 september is de voorstelling opgenomen in het aanbod van We are public.

The Automated Sniper is op tournee: