Stand Up

di 17 t/m do 19 december

Stand Up

Dood Paard / Timen Jan Veenstra / Theater Bellevue

 

Over

Timen Jan Veenstra zit in de Nieuwe Makersregeling van het Fonds Podiumkunsten en heeft Toneelgezelschap Dood Paard benaderd om samen STAND UP te maken.

28 februari 1966 - Een legendarische poëzieavond in Carré, opgezet door Simon Vinkenoog. Er zit ongeveer 2000 man in de zaal bij de eerste grote poëzie-manifestatie van Nederland met o.a. Jules Deelder, Gerard Reve, Remco Campert en Cees Nooteboom. Het was een trip die publiek en dichters verenigde. Een nieuwe lichting bracht samen met gevestigde dichters voor het eerst hun poëzie bij een groot publiek onder de aandacht. Ook thuis voor de buis zagen miljoenen mensen het literaire landschap veranderen. De moderne poëzie vond voor het eerst haar weg naar de massa.

De wereld ziet er in 2019 totaal anders uit en geïnspireerd door deze avond creëren Dood Paard en schrijver Timen Jan Veenstra hun (eigen) actuele poëtische theatrale happening met losse flarden, dialogen, waanbeelden, dromen en hersenspinsels. De happening wordt plat én erudiet, elegant én grof, mysterieus én kraakhelder, muzikaal én banaal, interessant én dissonant, geëngageerd en bij elkaar gefantaseerd. STAND UP!

Hier resteert slechts het verder leven;
twee soorten van bestaan
van voor en na het snijden
van voor en na
het afgesneden zijn
Ondertussen doorgaan
want de tijd
en de wereld
en die ene voet
voor de andere
keer op keer
Met je vingers
in je oren en
elke vraag van waarom waarom
beantwoorden met
waarom niet?

En dan geen antwoord geven.

coproductie Timen Jan Veenstra, Dood Paard, Theater Bellevue, Over het IJ Festival met/door/van Kuno Bakker, Manja Topper, Timen Jan Veenstra, Janneke Remmers, Michael Yallop en anderen tekst Timen Jan Veenstra

Makers

Timen Jan Veenstra (1984) studeerde in 2009 af als toneelschrijver aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. In zijn teksten neemt hij maatschappelijke thematiek als uitgangspunt. Zijn taal is poëtisch maar altijd gegrond in de werkelijkheid. Door middel van interviews, buurtonderzoek en allerhande speurwerk reconstrueert hij complexe gebeurtenissen die anders verborgen zouden blijven in de chaos van de moderne wereld.

Timen schreef onder meer voor Toneelschuur Producties, Over het IJ Festival, de Toneelmakerij, Theater Bellevue, De Utrechtse Spelen, Urban Myth en het Fringe Festival. Daarnaast is hij artistiek leider van De Tekstsmederij.

Dood Paard
Het werk van Dood Paard komt tot stand zonder dat er een externe autoriteit (regisseur of vormgever) is die de uitgedragen visie, de speelstijl of het beeld bepaalt. Iedere beslissing is de uitkomst van een gesprek tussen gelijkwaardigen - de spelers. Daarnaast is elke voorstelling een expliciete poging van de spelers om zich tot de wereld van nu te verhouden. Iedere handeling en iedere uitgesproken zin is bedoeld om de geesten van de makers te scherpen en daarmee de geest van het publiek. Of het nou om een toneelstuk van Shakespeare gaat, om een tekst van Rob de Graaf of om een zelfverzamelde tekstcollage, de vragen die gesteld worden zijn altijd deze: wat weten we, waar staan we en wat vinden we.

Met hun collectieve werk- en organisatievorm creëren de leden van Dood Paard een utopische samenleving. Tegelijk staan hun voorstellingen midden in de rauwe werkelijkheid van nu en treden de spelers op als deelnemers aan hetzelfde dagelijkse leven als de toeschouwers. Ze tonen hoe ze zich laten beïnvloeden door reclameslogans en politieke beloftes, hoe machtsmechanismen werken en hoe idealen kunnen verworden tot holle frasen. De kritische houding ten opzichte van de wereld waarin wij leven is in de ogen van de Dood Paard-leden de eerste voorwaarde om theater te maken. Maar die kritiek wordt gedragen door een groot en aanstekelijk optimisme ten aanzien van de (mentale) kracht van het individu, dat met zijn denkvermogen en creativiteit elke tragedie kan overstijgen.

 
€15 / €11,50
Frascati 2
Tickets online €1 goedkoper