Solo van Nas & Jim

Solo van Nas & Jim

Nastaran Razawi Khorasani / MAAS TD

theater

Over

“I’m an instant star, just add water” (Benthe Janssen, 14 jaar).

Nastaran Razawi Khorasani en Jimi Zoet staan op het podium als een tweekoppige band waarvan de twee leden voortdurend op de solotoer gaan. Met een line-up aan arrogante acts en zelfzuchtige (pop)songs proberen ze met elkaar te communiceren door het de hele tijd over zichzelf te hebben. Met een selfiestick als wankel houvast bezingen ze de tragiek van de narcistische mens. Wat als je de hele wereld wilt bereiken en het maar niet lukt voorbij je eigen spiegelbeeld te kijken? Een muzikale performance met veel eigenliefde, zelfspot, harde beats en een ode aan de meest ijdele songs uit de huidige pop- en rapcultuur.

'Fantastisch geproduceerde popmuziek, geweldig sympathieke performers, een melige sfeer en clichématige grapjes over superstardom. (…) De uitbundige Khorasani en de onderkoelde Zoet zijn een plezier om naar te kijken: zowel muzikaal als qua performance zit de voorstelling goed in elkaar.' Theaterkrant

Na het afronden van haar opleiding Performance aan de Toneelacademie Maastricht speelde Nastaran Razawi Khorasani bij het Ro theater en richtte samen met Davy Pieters het performancecollectief KOBE op. Bij Maas Theater en Dans maakte zij drie nieuwe stukken in het kader van de Nieuwe Makers regeling waarvan deze voorstelling er één is.

concept Nastaran Razawi Khorasani van & met Nastaran Razawi Khorasani & Jimi Zoet dramaturgie Tobias Kokkelmans

NIEUW WERK.
Deze voorstelling is onderdeel van Nieuw Werk. Tweemaal per jaar bundelt Frascati met dit programma presentaties van een nieuwe generatie theatermakers. Een eerste platform in Amsterdam voor makers die aan het begin van een veelbelovende carrière staan. 

Makers

Maas theater en dans maakt volwassen voorstellingen voor jonge mensen, fysiek, fantasievol en uitgesproken in alles. Maas ontregelt en verleidt met theater, dans, muziek, mime, film, animaties, techniek en veel meer.

Nastaran Razawi Khorasani (Iran, 1987) maakt uitgesproken fysiek performancetheater. Na haar afstuderen aan de Toneelacademie in Maastricht als Theater Performer speelde zij onder andere bij het Ro Theater (Alize Zandwijk), Productiehuis Rotterdam en Maas theater en dans. Samen met Davy Pieters richtte zij performancecollectief KOBE op. Nastaran is geselecteerd voor de Nieuwe Makers regeling van het Fonds Podiumkunsten en maakt in 2017 en 2018 bij Maas drie nieuwe stukken. Samen met de solo Play It Back (2015) vormen ze een vierluik voor jongeren en jong volwassenen. De rode draad door alle stukken is de ‘zoektocht naar identiteit in tijden van digitale grenzeloosheid’.

Nastaran: “Ik maak zelf nog net deel uit van de nieuwe generatie die geboren is in het internet-tijdperk, waarin mogelijkheden onbegrensd lijken, zogenaamd niets ontoegankelijk is, maar waarin vaak ook een duidelijk moreel kompas ontbreekt om al die informatie te verwerken en te plaatsen. In de wankele zoektocht naar onszelf en onze plek in de wereld (met sociale media als ons wapen) manipuleren, copy-pasten, en customizen we onze identiteit richting een imago en zien we niet altijd even goed het onderscheid tussen authentiek en fake. Door ons gebrek aan houvast, overschreeuwen we onszelf vaak.”

Eerder speelde Nastaran bij theatergroep Max. in de voorstellingen Nacht en Echt waar. Bij Maas speelde zij in CASHVoorjaarsoffer en Liefde. Voor haar rol in CASH ontving ze tijdens het Gala van het Nederlandse Theater 2014 een Gouden Krekel in de categorie meest indrukwekkende podiumprestatie. In 2015 maakte Nastaran bij Maas haar solo Play it back, waarmee ze op verschillende festivals in binnen- en buitenland stond (Oerol, Sziget Festival, 4+4 Days in Motion Praag, UHURU Festival in Zuid-Afrika).

45 minuten