• retourtje amsterdam maastricht

FUTURE THEATRE: Retourtje Amsterdam - Maastricht

FUTURE THEATRE: Retourtje Amsterdam - Maastricht

Frascati Producties / Toneelacademie Maastricht

theater

Over

Jong toneeltalent van de Toneelacademie Maastricht in Double Bill
 
Frascati Producties en Toneelacademie Maastricht presenteren het (afstudeer)werk van vier veelbelovende jonge makers van 3e en 4e jaar Theatraal Performen en Regie. Kom en laat je verrassen door het talent van morgen. Op zaterdagmiddag is er bovendien een debat voor kunstvakstudenten o.l.v. Chris Keulemans.
 
VRIJDAG 11 MEI
 
  • CHIMO ZEI LILA - SILKE VAN KAMP Regie 4 ( 75 min)
”En je stelt je voor dat er een uitweg is
Dagen stel je je dat voor
Dat de hemel op je neerkijkt
En zich voorstelt hoe je daar staat
En dat er iets
Gebeurt
En toen kwam Lila”
 
Chimo Zei Lila is een radicale bewerking van het boek Lila dit ça: de spraakmakende roman uit 1996 geschreven door een onbekende schrijver met het pseudoniem Chimo. 
Chimo woont in een grauw, uitzichtloos Parijs’ banlieue wanneer hij Lila ontmoet. Ze is openhartig, schaamteloos en praat het liefst over seks. Vanaf het moment dat Lila begint te praten onthoudt hij álles wat ze zegt en doet.
Chimo Zei Lila is een vertelling over vrouwelijke seksualiteit en liefde in een wereld waar schoonheid weinig voorkomt. De voorstelling is een reis door herinneringen van hoop, wanhoop, liefde, erotiek, intimiteit en afwezigheid. Humorvol en schaamteloos spelen Chimo en Lila als kinderen een spel dat dreigt mis te lopen. Want een begin van iets nieuws is onlosmakelijk verbonden aan de angst voor het einde daarvan. 
 
naar Lila dit ça, Chimo (1996) bewerking Yentl van Stokkum regie Silke van Kamp (4e jaar Regie) spel Leandro Ceder & Claire Hordijk (4e jaar Acteur) dramaturgie & scriptdoctor Jip Vuik (alumnus, afgestudeerd aan de Regieopleiding regie-assistentie & productie Luca Meisters (3e jaar Regie) scenografie & posterbeeld Mees Walter (3e jaar Regie) begeleiding Liesbeth Coltof mede mogelijk gemaakt door VIA ZUID met dank aan Toneelacademie Maastricht, Toneelmakerij, Tarik Moree, Lynn Schutter 
 
  • HARTSTUK (Heiner Müller) - MAXIME DREESEN & TIM HELDERMAN Regie 3 & Acteren 3 (45 min) 
Maxime en Tim zijn de belichaming van hun repertoirestuk geworden: 
 
EEN Mag ik mijn hart aan uw voeten leggen. 
TWEE Als u mijn vloer maar niet vuil maakt. 
EEN Mijn hart is rein.
TWEE Dat wachten we dan maar af. 
EEN Ik krijg het er niet uit.
TWEE Kan ik u soms helpen.
EEN Als u zo vriendelijk zou willen zijn.
TWEE Met alle plezier. Ik krijg het er ook niet uit.
EEN huilt
TWEE Ik zal u opereren. Waar heb ik anders een zakmes voor. Het is zo gebeurd. Doorwerken en niet de moed verliezen. Zo, dat was het. Maar het is een baksteen. Uw hart is een baksteen. 
EEN Maar het klopt alleen voor u.
 
Tim spreekt over liefde in mogelijke, simpele termen zoals: armen om me heenslaan. 
Maxime spreekt in groteske, symbolische termen zoals: opeten, verteren, zelfmoord plegen.
 
tekst Heiner Müller, Maxime Dreesen en Tim Helderman regie en concept Maxime Dreesen (3e jaar Regie) spel Maxime Dreesen en Tim Helderman (3e jaar Acteur) begeleiding Hannah De Meyer met dank aan Alain Badiou, Dirk de Wachter en Marc Zwietink
  

ZATERDAG 12 MEI
 

  • PART ONE - LYNN SCHUTTER & DIEDERIK KREIKE Regie 4 & Performance 4 (75 min)

In 1971 schreef Franz Xaver Kroetz het stuk Wunschkonzert, een monoloog uitgeschreven in handelingen, haast als choreografie. Hij beschrijft een vrouw in haar ondergehuurde habitat, luisterend naar het radioprogramma 'Wunschkonzert' van Fred Rauch. Een avondprogramma waarin mensen verzoeknummers kunnen aanvragen voor anderen. Het is voor haar een avond zoals elke avond, van thuiskomen tot naar bed gaan, in haar desolate Wehkamp-woning. Ze wacht rustig, bedachtzaam, lichtelijk dwangmatig; naarmate het stuk vordert is er een plotselinge interesse op haar gezicht vast te stellen. 

In PART ONE. probeert Lynn Schutter Wunschkonzert te vertalen naar de complexe wereld waarin we nu leven. Hoe bewegen wij ons, anno 2018, in onze eigen habitat als we de voordeur achter ons dicht trekken? We zitten vol onvervulde verwachtingen terwijl we die tegelijkertijd niet uit durven te spreken. We filteren de ene na de andere foto en schamen ons gezamenlijk omdat we denken dat we de enige zijn, die zich alleen voelt. Hoe moeilijk is het om te luisteren naar verzoeknummers die nooit voor jóú worden aangevraagd?

tekst Franz Xaver Kroetz regie Lynn Schutter (4e jaar Regie) spel Sue-Ann Bel scenografie Diederik Kreike (4e jaar Performer) video- en geluidsontwerp Diederik Kreike dramaturgie Silke van Kamp (4e jaar Regie) productie Britt van Niedek coaching Marie Groothof vertaling Alexander Schreuder en Lynn Schutter posterbeeld Diederik Kreike met dank aan Theater Rotterdam, MBO Theaterschool, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten / Amsterdam University of the Arts,Toneelacademie Maastricht, Brent Bakker, Debbie van Dishoeck, Marlou Stolk, David Verschoor

  • NATURE BOY - ANNA LUKA DA SILVA & MEES WALTER Performance 3 (40 min) 

Ever been to that restaurant on the corner?
Yes.
It’s great, right?
Sure it is.
What’s your favorite colour?
Blue.
Cool.