Radio Futura 2020

Radio Futura

Actieradio over kunst en de wereld – Afgelopen woensdag 2 september ging Radio Futura opnieuw de lucht in! In zo'n 40 uitzendingen t/m eind november zond Radio Futura live uit vanuit Frascati 3 van woensdag t/m vrijdag tussen 19:00 – 20:30 uur. 

Het zijn roerige tijden. We blijven gedwongen binnen, gaan juist de straat op of verbinden ons via internet met gelijkgestemden. Soms lijkt de wereld even harder te draaien dan anders. Op dit moment vinden grote politieke, economische en sociale verschuivingen plaats. Waar bevinden we ons en waar bewegen we ons naartoe? Hoe willen we dat onze wereld er uit ziet? Naar welke verhalen willen we luisteren? En welke rol speelt kunst in deze veranderende samenleving? Een ding weten we zeker: het is tijd voor goede gesprekken. Soms kort en scherp, vaak lang en meanderend. Laten we elkaar weer ontmoeten en naar elkaar luisteren. Dit was aanleiding om terug de ether in te gaan met de theatrale actieradio Radio Futura!

Afgelopen maanden werd Frascati 3 ingericht als permanente radiostudio. Samen met presentatoren Dionne Verwey en Gian van Grunsven, een wisselende redactie, kunstenaars, partners uit de stad, journalisten, activisten én publiek, onderzocht Radio Futura de wereld van nu & morgen. In drie uitzendingen per week creëerden ze een openbaar denklaboratorium voor de kunsten en stond de relatie tussen kunst en samenleving centraal: het theater van de toekomst.

Radio Futura onderzocht nieuwsgierig en vasthoudend de huidige stand van zaken en ontwikkelde vergezichten. Elke uitzending andere gasten, die steeds opnieuw de onderste steen boven haalden. De studio was live te bezoeken voor een beperkt aantal bezoekers, maar is nu terug te zien of te luisteren via Vimeo & Soundcloud.

VORIGE UITZENDINGEN

 

Vr 27 nov
Afl. 38: Het slotakkoord

De laatste uitzending van Radio Futura 2020 is een caleidoscopisch programma van theatrale, muzikale en tekstuele bijdragen. In drie maanden en 37 gesprekken onderzochten radio-hosts Dionne Verwey en Gian van Grunsven samen met diverse gasten de wereld in verandering, de rol van kunst hierin en de stand van zaken in podiumkunstenland. Vandaag blikken ze terug, delen ze hun observaties en bevragen ze elkaar. Wat viel hen op, werd veelvuldig besproken of is juist onbesproken gebleven?

Speciaal voor Radio Futura schrijft cultuurjournalist Evelyne Coussens een vlammend betoog, tevens ode aan het niet weten, en draagt deze live voor in de uitzending. Ze analyseert – op basis van de 400+ voorstellingen die ze pre-corona op jaarbasis zag – welke ontwikkeling(en) zij signaleert in de podiumkunsten. Hoe ze de wereld verbeeld ziet op het podium, de strategieën die kunstenaars daarvoor kiezen en hoe deze veranderd zijn.

Het statement van kunstenaar Lucien Rentmeester vanavond bepleit de ruimte voor het conflictloze gesprek, stelt ontmoeting voorop en wenst een sector met minder moraliteit en meer dubbelzinnigheid en abstractie.

Leon Brill heeft speciaal voor deze avond een verhaal geschreven. Hij neemt ons mee naar 2023 en toont ons de toekomst van Frascati. Samen met Dennie Lukkezen ontwierp Leon Brill de muzikale vormgeving van Radio Futura: de jingles, fillers en muzieklijst. Voor vanavond kruipt hij in zijn andere rollen als theatermaker en schrijver.

Timo Tembuyser en Hélène Vrijdag verzorgen de theatrale en muzikale interventies vanavond. Samen met hen sluiten we af met een ritualistische performance, een ‘healing of frequency’ en een gezongen dialoog.

Met en door Evelyne Coussens, Leon Brill, Lucien Rentmeester, Timo Tembuyser, Hélène Vrijdag, Dionne Verwey en Gian van Grunsven

Evelyne Coussens schrijft als freelance cultuurjournalist voor De Morgen en voor verschillende cultuurmedia (Ons Erfdeel, rekto:verso, Etcetera, Theatermaker, Theaterkrant). Ze studeerde klassieke filologie aan de Universiteit Gent en theaterwetenschappen aan de Universiteit Antwerpen. Ze is geregeld gastdocent rond cultuurtheorie en kunstkritiek aan verschillende hogescholen en universiteiten.

Do 26 nov
Afl. 37: Plaats maken, een gesprek over macht en diversiteit

Dionne Verwey en Tobias Kokkelmans spreken met Jolanda SpoelAlida Dors, Marjo van Schaik en Thibaud Delpeut over de veelgehoorde oproep om 'plaats te maken', 'ruimte te maken'. Het is een onderwerp dat al jaren speelt maar nu extra urgent is vanuit het diversiteit- en inclusievraagstuk in het podiumkunstenveld. Bovendien wint deze oproep verder aan kracht door de onzekerheid in coronatijden, een groeiend besef van systemisch racisme, ongelijke sociale verhoudingen, precaire arbeidsomstandigheden en verwoede pogingen van beleid en instituties om mee te bewegen met de noden van deze tijd. Niemand is tegen een pluriforme, dynamische en adaptieve cultuursector, maar hoe doorbreken we de hardnekkige privilegestrijd die gaande is? 

Het openbaar debat over dit onderwerp blijft regelmatig aan de oppervlakte hangen, veelal vanuit angst. Maar commitment kan in vele vormen bestaan. Opstaan en plaatsmaken betekent juist niet: weglopen. Soms betekent het letterlijk blijven zitten en volhouden. We voeren graag een open gesprek over onze machtsposities. Want waarom wordt dit onderwerp vrijwel altijd aangekaart door de mensen die aan de poorten komen rammelen? Juist de poortwachters zelf hebben uiteraard ook gedachten over doorstroming en plaats maken. Vanuit de overtuiging dat het hier gaat om een gezamenlijke zoektocht van een kunstenveld dat uit gepassioneerde en bevlogen mensen bestaat, is de eerste stap een open uitwisseling over onze wensen, frustraties, angsten en ideeën.

Met Dionne Verwey en Tobias KokkelmansJolanda SpoelAlida DorsMarjo van Schaik en Thibaud Delpeut 

Wo 25 nov
Afl. 36: Move over, wij zijn de toekomst.

Theatermaker Priscilla Vaudelle gaat in gesprek met drie Amsterdamse jongeren: Lot van OekelKeisha Boye en Mohamed Abd El Hafeez. Over dromen en hoop voor de stad, de kunst en elkaar. Hoe zien zij de stad van de toekomst? Hoe kan je daarin op de beste manier met elkaar samenleven? Wat is de rol van kunst? En waar en wat zijn zij zelf over 15 jaar? Host: Dionne Verwey

Di 24 nov
Afl. 35: Geschoffeerd. Belarustekstlezing over de opstand in Wit-Rusland

Het zal je niet zijn ontgaan: sinds de verkiezingen van afgelopen augustus gaan in Wit-Rusland grote groepen mensen de straat op om te protesteren tegen het bewind van Aleksandr Loekasjenko. De demonstraties worden gewelddadig de kop ingedrukt, maar de geest van de vreedzame revolutie lijkt niet te stoppen. Te midden van de demonstraties, afgelopen september, schreef de Wit-Russische toneelschrijver Andrei Kureichik een vlammende toneeltekst, Insulted. Belarus(sia), waarin hij documentaire teksten en ooggetuigenverslagen vermengd tot een theatraal verslag ‘from the battle grounds’. Zeven personages, van Loekasjenko en diens zoon tot aan oppositieleider Svetlana Tichanovskaja, een opstandeling en een waarnemer bij het kiesbureau, vertellen hun verhaal over de verkiezingen en de nasleep. De tekst is rauw en ongepolijst, maar niet zonder hoop en optimisme.

Vrijwel direct na zijn voltooiing is de tekst vanuit het Russisch vertaald naar het Nederlands door Maaike van Rijn (met financiele steun van Stichting Melanie). 

De Engelse tekst gaat online de wereld over. Ook in Nederland wordt de tekst nu gelezen, om te beginnen bij Het Nationale Theater op 22 november. Op initiatief van Niek van der Horst neemt Radio Futura het estafettestokje over. Steun de opstand in Wit-Rusland, kom online luisteren. 

Geschoffeerd. Belarus van Andrei Kureichik. Vertaling van Maaike van Rijn. Gelezen door Viktor GriffioenNiek van der HorstAnneke SluitersTibor LukacsJesse MensahMarijn PrakkeEva Zwart. Met dank aan Stichting Melanie en De Leesclub.

Vr 20 nov
Afl. 34: Het geheugen van de theatersector

Voor het eerst sinds de sluiting van het Theater Instituut Nederland in 2013 maakt de overheid vanaf 2021 weer structureel geld vrij voor het erfgoed van de podiumkunsten. Maar hoe moet dat georganiseerd worden? De overheid wil per se geen nieuw instituut, maar een 'netwerk- of platformfunctie', waarbij gezelschappen en theater zélf verantwoordelijk zijn voor het bewaren van hun (digitale) materialen. Maar is dat wel verstandig in een sector waarin instellingen relatief kort bestaan en het artistieke werk vooral wordt gedaan door freelancers? En hoe zit het met kennis over het theater die vooral in de hoofden en lichamen van de makers zit? Hoe zorgen we dat jonge makers zich kunnen laten inspireren door hun voorgangers en dat geschiedenissen niet vergeten raken? Hoe moet je de podiumkunstengeschiedenis levendig houden, toegankelijk, divers en inclusiever maken?  Het is hoog tijd voor een nieuw gesprek over het erfgoed van het theater.

Met: Simon van den Berg (hoofdredacteur Theatermaker en toneelrecensent); Naomi van der Linden (theatermaker en actrice; medeoprichter en bestuurslid van Need for Legacy) en Czeslaw de Wijs (medeoprichter en collectieflid ’t Barre Land; dramaturg, speler en lichtontwerper)

Do 19 nov
Afl. 33: Femicide & hoe representeren wij man-vrouw verhoudingen?

Naar aanleiding van het artikel op One World van Hasna al Maroudi en Joyce Brekelmans pakt Dionne Verwey het onderwerp femicide bij de kop. Hoe hangt de vlag er bij als het gaat over gelijkheid tussen man en vrouw? En hoe presenteren wij deze man-vrouwverhoudingen in het openbaar en vooral: welke man-vrouwbeelden presenteren wij op onze podia? En hoe kan dat anders? Dionne Verwey gaat in gesprek met Kaouthar Darmoni (directeur Atria, Kennisinstituut voor emancipatie en vrouwengeschiedenis) en Joyce Brekelmans (Chef Magazine One World). Ook theatermakers Ira Kip en Stephen Liebman schuiven aan. Zij zetten regelmatig de verhouding tussen de seksen in hun werk op scherp. 

Wo 18 nov
Afl. 32: Post-humanisme & verbeelding

Vanavond in Radio Futura gaat host Gian van Grunsven in gesprek met cultuursocioloog Ruben Jabobs en kunstenaar Nicole Beutler over de kracht van verbeelding in een veranderende wereld. Een nieuw ecologisch tijdperk dient zich aan waarin de mens niet langer de maat der dingen is. Maar hoe moet de mens een nieuwe relatie aangaan met de omgeving, de aarde, de natuur en wat houdt dit in? Hoe ziet een post-humanistische samenleving eruit? En hoe verhoudt kunst zich tot deze nieuwe ecologische realiteit?

Radio Futura duikt het Antropoceen in, onderzoekt de rol van kunst in een post-humane wereld en doet een denkoefening in het verbeelden van een toekomstige wereld. Een uitzending over post-humanisme, het Antropoceen, Artonauten en de verbeeldingskracht van kunst. Met: schrijver, docent en cultuursocioloog Ruben Jacobs (publiceerde o.a. Artonauten, op expeditie in het Antropoceen, 2018) en choreograaf en theatermaker Nicole Beutler (artistiek leider Nicole Beutler Projects)

Za 14 nov 
Afl. 31: Op naar een pact tussen kunst & politiek

De wereld is gepolariseerd. We zien het iedere dag. In de Verenigde Staten is het Trumpisme nog lang niet verdwenen en ook in Nederland liggen ideologische verschillen vaak ver uit elkaar. Coronamaatregelen, Zwarte Piet en vuurwerk leveren verhitte discussies op, politici en leerkrachten ondervinden steeds vaker hoe verschillend er wordt gedacht over de betekenis van vrijheid van meningsuiting. Wellicht is er een rol voor kunst weggelegd om juist de strijd tussen verschillende waarden bloot aan te gaan. Hoe kunnen kunst en activisme de handen ineenslaan en ervoor zorgen dat we een maatschappelijke verschuiving van het ‘radicale centrum’ naar 'progressieve politiek' mogelijk kunnen maken? Hoe kunnen artistieke verbeelding en politieke actie elkaar versterken en ondersteunen? 

Curator en maker Lara Staal nodigt vier gasten uit en zal samen met Dionne Verwey onderzoeken of het mogelijk is tot een gezamenlijk Amsterdams pact te komen. Zij gaan in gesprek met kunstenaar en BIJ1-politicus Quinsy Gario, activiste en performancekunstenaar Naomie Pieter, klimaatactivist en programmamaker Toon Maassen en directrice van de Tolhuistuin Matthea de Jong.

Vr 13 nov 
Afl. 30: Casus co-creatie #6: Balanceren tussen sociaal en artistiek  

De zesde – en laatste – uitzending van een reeks over co-creëren en theater neemt de sociaal-artistieke werkpraktijk onder de loep en onderzoekt de relatie tussen theater, stad en gemeenschap. Onder de noemer ‘De (on)vertelde stad’ produceert Frascati diverse voorstellingen tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de stad, een buurt en een gemeenschap. Deze kunstpraktijk is een weerbarstige, veranderlijke en relatief jonge werkpraktijk vol in de groei. Een kunstpraktijk waarbinnen aannames over artistieke kwaliteit, vorm en betekenis op de schop gaan. Een praktijk waarin de kunstenaar balanceert tussen sociaal en artistiek.  

Deze manier van werken vraagt een andere benadering en begrip van kunst, werkwijze, publiek en participanten. En wellicht een andere taal en nieuw kader om deze praktijk te kunnen duiden. Want wat is nou het onderscheid tussen community art en participatieve kunst? En is er een verschil met sociaal-artistiek werk? In gesprek met theatermaker Hanna Timmers (Radio van Deyssel), dramaturg Erica Smits (PS Theater) en cultuursocioloog Sandra Trienekens (onderzoeksbureau Urban Paradoxes) onderzoekt Radio Futura de sociaal-artistieke werkpraktijk. Wat houdt deze kunstvorm en het balanceren in? Hebben we nieuwe taal, handvaten en methodieken nodig om tot een beter begrip van deze werkpraktijk te komen? Hoe verbindt je je als kunstenaar aan de stad en aan de gemeenschap waarmee je werkt? Wat is je positie als kunstenaar in een buurt die vaak volop in verandering is? Hoe vindt je de ongehoorde verhalen en aan wie is het om ze te vertellen? Een gesprek over werken in en met een wijk, stem geven aan die wijk en het balanceren tussen kunst en het sociale domein. 

Do 12 nov
Afl. 29: De stille stad  

Precies een week na de afkondiging van deze nieuwe, gedeeltelijke lockdown onderzoekt Radio Futura in een stil theater in een leeg centrum van de stad, het concept ‘stilte’. Wat betekent stilte en hoe wordt het ervaren? Kan de stad Amsterdam ooit echt stil zijn of sijpelt er altijd en overal geluid door de wanden, je oren en je beleveniswereld in? Wat is het effect van lawaai op de mens, op een overspannen en op een kalm innerlijk?  

We weten inmiddels dat geluidsvervuiling een negatief effect heeft op onze gezondheid, immers is het officieel erkend als milieuvervuiling. Maar wordt hier in de toekomst rekening mee gehouden nu de stad Amsterdam alleen nog maar verder uitdijt? Radio Futura en Sanne Vanderbruggen (maker/schrijver/speler bij BOG) blikken vooruit naar een idealistische toekomst. Hoe richten we straks onze steden in, bouwen we onze huizen? Kan een bouwfout zoals bij de iconische Pontsteiger voorkomen worden wanneer er bij het ontwerpen ervan vertrokken wordt vanuit de akoestiek in plaats van akoestiek zien als restproduct? En hoe werkt ons bewustzijn over ons eigen geluid en het omgaan met elkaars geluiden? 

Sanne Vanderbruggen verricht momenteel haar vooronderzoek naar de geluidsbeleving van stilte in de stad voor een project dat in 2022 bij BOG. gemaakt wordt. Vanavond deelt ze in Radio Futura haar bevindingen, fascinaties en vragen. Ze onderzoekt met haar gastsprekers Peter De Graef (theatermaker, schrijver en acteur) en Ricky van Broekhoven (ontwerper van geluid en ruimte) hoe een ideale stad eruit zou zien als je vertrekt vanuit stilte. Hoe stedenbouwkundige, architecten, sonografen en kunstenaars samen kunnen werken in het vormgeven van de stad van de toekomst.  

Radio Futura in teken van De zaak Shell

Radio Futura staat in het teken van de De zaak Shell. Op 4, 5 en 6 november zendt de actieradio over kunst en de wereld live uit. Let op: alleen in deze week tussen 18:00-19:30 uur! Wil je een avond langskomen en meediscussiëren en/of -luisteren in onze corona-proof radiostudio in Frascati 3? Meld je dan voor 18:00 aan de deur met de RADIO FUTURA-posters in de steeg (Sint Barberenstraat) en klop aan om de hele show bij te wonen.

Aflevering 28
Vr 6 nov
Klimaatkunst II

Programmamaker en activist Mara van Nes gaat opnieuw in gesprek met Thomas Lamers, filosoof en dramaturg van Collectief Walden over kunst en klimaat. Deze keer schuiven Teresa Borasino (mede-oprichter van het activistisch kunstcollectief Fossil Free Culture) en theatermaker Emke Idema aan om het te hebben over hoe en waarom zij zich in hun werk verhouden tot de klimaatcrisis. 
Radiohost: Dionne Verwey.

Aflevering 27
Do 5 nov
De kunst, het theater en de wereld

Radio Futura praat het eerste uur van de uitzending met de makers van de theatervoorstelling De zaak Shell Anoek Nuyens en Rebekka de Wit en cabaretier, schrijver en presentator Dolf Jansen. Kan kunst de wereld redden? Of op z'n minst serieuze zaken in de samenleving aankaarten? Of moeten we ons daar niet zo veel van voorstellen en gaat het in het theater toch vooral om een fijn avondje uit? Het laatste halfuur vertellen Anoek en Rebekka meer over hun voorstelling De zaak Shell.
Radiohost: Gian van Grunsven.

Aflevering 26
Wo 4 nov
Brutale Klimaatvragen

Radio Futura geeft de microfoon uit handen aan Jongeren Milieu Actief (JMA), de jongerenorganisatie van Milieudefensie waar jongeren tussen de 16 en 28 jaar zich vol energie, passie en humor inzetten voor een schone en eerlijke wereld. In hun podcast Brutale Klimaatvragen spreken zij met verschillende mensen die actief zijn binnen de klimaatwereld en stellen ze vragen die iedereen heeft, maar die de meeste mensen nét iets te brutaal vinden.Te gast zijn Prof. Dr. Ir. Andy van den Dobbelsteen (Hoogleraar Climate Design & Sustainability Afd Architectural Engineering + Technology aan de TU Delft), die ons een goed inzicht kan geven in de huidige staat van het klimaat én de oplossingen die we daarvoor hebben. We gaan verder in gesprek met oud-medewerker Shell Eelco von Meyenfeldt en woordvoerder van MilieuDefensie Peer de Rijk. Met hen gaan de jongeren in gesprek over het verloop van de rechtszaak en zoeken we de spanning op tussen twee verschillende ervaringen en perspectieven. De onderwerpen van de avond tonen ons dat verandering nodig is, onder het motto #hetistijd bespreken we het Klimaatmanifest dat JMA recent heeft gelanceerd. Met maar liefst 11.000 handtekeningen in minder dan week is de toon voor jongeren in Nederland gezet; Tijd voor jongeren. Tijd voor klimaat. Nu! Radiohost: Gian van Grunsven

 

ITS TAKING OVER. Radio Futura x ITS Festival 

De nieuwste generatie afstudeerders bestormt van woe 28 okt t/m vrij 30 okt niet alleen zaal 4 van Frascati en toont hier haar afstudeerwerk. Daarnaast nemen de nieuwe makers voor één week de microfoon over van Radio Futura. In ITS TAKING OVER laat de jongste generatie, de afstudeerders van 2020, van zich horen. Ze verheffen hun stem en delen wat hen bezighoudt, wakker houdt en wat hen verbindt. Gedurende drie dagen spreekt lichting 2020 met wisselende gasten over onder andere: zichtbaarheid, het beoogde werkveld, statements maken en bevragen, opleidingen, netwerken en hun voorstel voor de toekomst: lichting-denken. 

Aflevering 25
Vrij 30 okt.

Radio Futura 2020 afl 25: Het activisme van lichting 2020

Afgelopen lente schreven een aantal afstudeerders dit manifest, waarop een aantal andere afstudeerders deze reactie schreven. Het was een reactie op het manifest, maar ook op alle ingezonden (brand)brieven die in die periode verschenen. Beide manifesten pleiten voor actie, nemen stelling in en rammelen aan de poorten om duidelijk te maken dat het tijd is voor verandering. Aan het woord zijn vanavond de strijders en activisten, de briefschrijvers en mede-bedenkers, de studenten van lichting 2020. Ze bespreken de stand van zaken, een half jaar na de ingezonden stukken, en het activisme in hun lichting. Waar strijdt deze generatie voor en hoe vinden ze elkaar in hun idealen? Wat is er nodig voor verandering, voor hun strijd? En hoe breng je dat nou in de praktijk? Een gesprek over idealen, verwachtingen, veranderingen en hard gestelde actiepunten.  

Met: Gavin-Viano Fabri (Regie Toneelacademie Maastricht); Damaris de Jongh (Toneel- en Kleinkunstacademie AHK); Ilse Geilen (Toneelschool ArtEZ) en Margriet Dijkema (Dramaturgie Amsterdam)

Aflevering 24
Do 29 okt.
Radio Futura 2020 afl 24: Van opleiding-denken naar lichting-denken 

Wie zijn de makers, productieleiders, dramaturgen en dansers van de toekomst? Wie zijn de mensen áchter de opleidingen met wie generatie 2020 samen afstudeert? Wie moet je bellen als je een toneelschrijver, theaterdocent, scenograaf of educatiemaker zoekt voor je project en je niet eens je eigen lichting kent? Aan de hand van de verschenen manifesten van afgelopen zomer, voerden Bregt van Deursen en Ilse Geilen diverse gesprekken en realiseerden zich hoe zeer zij een onderling netwerk misten. Vanavond in Radio Futura x ITS Festivals nodigen zij vier docenten, hoofden van diverse theater- en dansopleidingen uit, om hen aan de tand te voelen. In de wetenschap dat ook zij niet volledig zijn in hun benadering, pogen ze desalniettemin een lichtingsgesprek horizontaal te voeren. Ze lanceren hun idee voor de toekomst: lichting-denken in plaats van opleiding-denken. Vanavond toetsen ze samen met hun gasten hoe dit nieuwe denken te bereiken is en hoe wenselijk en houdbaar het idee is.

Met: Bregt van Deursen (ArtEZ docent theater); Melissa Knollenburg (HKU writing for performance); Ernst Braches (hoofd Toneelschool ArtEZ); Cormac Burmania (hoofd opleiding docent theater ArtEZ Arnhem); Berbke Hermans (hoofd Acteursopleiding Toneelacademie Maastricht) en Mathijs Verboom (hoofd opleiding Writing for Performance HKU)

Aflevering 23
Wo 28 okt.
Radio Futura 2020 afl 23: Demystificatie van het werkveld

Vanavond in Radio Futura x ITS Festival wordt de mythe rondom het werkveld ontmanteld. Want hoe zit dat veld eigenlijk in elkaar? Wat wordt überhaupt bedoeld met de term ‘werkveld’ en wie zit hier dan in? Aan tafel met mensen uit dat beoogde werkveld, stellen de afstudeerders alle vragen die ze ooit wilden stellen. Ze bevragen ‘het werkveld’ over productieplekken, ontwikkeling en zichtbaarheid. Want in welk veld studeert de nieuwe generatie makers nu af, wat wordt de praktijk na school en wat is de toekomst van talentonwikkeling? 

Met: Berthe Spoelstra (dramaturg Frascati Producties); John de Weerd (programmeur HNT); Bram Walter (Toneelschool ArtEZ); Koen van Seuren (Regie Toneelacademie Maastricht); Eefje van den Broek (International Dramaturgy UvA) en Simone Hogendijk (algemeen en artistiek directeur Over het IJ Festival)

Aflevering 22
Vrij 23 okt. 
Radio Futura 2020 afl 22. 
De (on)vertelde Stad: deel 2 'Volgzaam lammetje, strijdbare leeuwin’ van Hassnae Bouazza voorgelezen door Soumaya Ahouaoui  

Buiten is het stil en nat, de cafés zijn gesloten. Tijd om ouderwets te worden voorgelezen. Soumaya Ahouaoui (Het Nationale Theater) leest de tweede monoloog voor die Hassnae Bouazza schreef op basis van de gesprekken die zij samen met Fatima Elatik voerde met verschillende vrouwen uit de eerste generatie Marokkaans-Nederlandse vrouwen die vanaf begin jaren ‘70 naar Nederland zijn gekomen om een leven op te bouwen. 

Na de lezing, die voor een belangrijk deel over het huwelijksleven en seksualiteit gaat, praten Soumaya AhouaouiHassnae Bouazza en Sabri Saad el Hamus over de noodzaak van het opbouwen van een corpus verhalen over een generatie Nederlanders die onderbelicht is. Waarom moeten de verhalen van deze vrouwen, echtgenotes en moeders worden toegevoegd aan onze oral history? En kun je door middel van het vertellen van verhalen tegenkleur bieden aan de vooroordelen die er nog altijd heersen ten aanzien van deze vrouwen?

Aflevering 21
Do 22 okt. 
Radio Futura 2020 afl 21: 
Over de angst voor politieke incorrectheid en de kritische waarde van kunst

Naomi Velissariou: 'De groeiende emancipatiegolf die bewegingen als BLM en MeToo teweeg brengen, vinden hun weerslag in een groot deel van onze samenleving. De publieke opinie kan door de opmars van social media meer druk uitoefenen op beleid dan ooit. Dit heeft verstrekkende gevolgen voor het politieke bestel, waaronder ook dat van de kunstensector. Met het op de schop gaan van onterende mensbeelden, steekt een nieuwe vorm van betutteling de kop op, een nieuwe vorm van systematisering, die het onrechtstreekse gevolg is van de collectieve cumulatie van schuld. Als kunstenaar ervaar ik de grote wens van subsidiënten, instellingen en het publiek om zich middels het ondersteunen, produceren, tonen of consumeren van kunstwerken aan “de goede kant van de geschiedenis” te scharen, wat dat ook moge betekenen. Wat daar in mijn ogen problematisch aan is, is dat het voorbij gaat aan de kritisch cognitieve waarde van kunst zelf. Het leidt tot kunst in opdracht van beleid, dat op zijn beurt bepaald wordt door de publieke opinie, die dan weer onder rechtstreekse invloed staat van social media. Indirect kan ik soms het gevoel krijgen dat politici mij vragen om de mening van influencers vorm te geven in mijn werk, omdat dat hun meest rechtstreekse link is naar de kiezers. Hetgeen dan weer bijdraagt aan de vermarkting van de waarden van kunst en van de democratie als het politieke systeem waar die kunst deel van uitmaakt. In rap tempo is de angst voor politieke incorrectheid in het kunstenbeleid de boventoon gaan voeren. Niemand lijkt in het openbaar vragen te durven stellen bij deze ontwikkeling terwijl het the talk of the town is in de wandelgangen van de sector. Het niet openlijk voeren van dit kritische gesprek, leidt in mijn ogen tot een nieuwe vorm van versplintering. Deze avond is dan ook een voorzichtige poging om geen stelling in te nemen, om geen huisjes als heilig te beschouwen maar om luidop vragen te stellen omtrent de angst voor politieke correctheid, in plaats van in de wandelgangen van de instellingen waar we deel van uitmaken. Ik wil uitdrukkelijk geen polemiek aanzwengelen. Omdat polemiek om de polemiek, het denken in voor- en tegenstand ten aanzien van deze of gene ontwikkeling, de situatie simplificeert en het (kritische) gesprek op slot zet. Mijn wens is om het open te breken. Ik wil met kunstenaars in gesprek die in hun artistieke praktijk direct of indirect te maken hebben met de angst voor politieke incorrectheid en die openlijk vragen durven stellen bij deze ontwikkeling.'

Hosts: Naomi Velissariou en Lucien Rentmeester 

Gasten: Gary GravenbeekRomana Vrede en Micha WertheimAflevering 20
Vrij 16 okt. 
Radio Futura 2020 afl 20. 
Co-creatie #5: theater, hoogbouw en meerstemmigheid

In de vijfde uitzending van een reeks over co-creëren en theater neemt Radio Futura de meerjarige projecten Stemmen uit beton, Rabot 4-358 en Rabot 2 als casus en onderzoekt de samenwerking tussen theater, stad en gemeenschap. In een poging stad en theater radicaal met elkaar te verbinden en podium te geven aan ongehoorde stemmen uit de samenleving, zette Frascati ‘de (on)vertelde stad’ op. Theater dat tot stand komt in nauwe samenwerking met bewoners en instellingen.

Welke waarden, kenmerken en voorwaarden kent een dergelijk co-creatie? Hoe waarborg je veiligheid, duurzaamheid en gelijkwaardigheid? Wat houdt een daadwerkelijke dialoog en een gedeelde verantwoordelijkheid voor het maakproces in? Hoe is het voor een bewoner van een flat om plots uitgenodigd te worden om met theatermakers samen te werken? En wat voor kunstpraktijk komt hieruit voort? Een gesprek met kunstenaars en meewerkende bewoners over stadsprojecten, hoogbouw als micro-samenleving en kunst. Met: Simon Allemeersch, Naomi Steijger, Timo Tembuyser, Urias Boerleider, Ibrahim Mousa en Graziella Hunsel Rivero.

Aflevering 19
Do 15 okt. 
Radio Futura 2020 afl 19: Witte mensen. 
We moeten praten #2

In een meerdelige BLM-serie onderzoekt Radio Futura-host Dionne Verwey met wisselende gasten het moeilijke, maar noodzakelijke gesprek over racisme, white privilage, Black Lives Matter, uitsluiting, representatie en verantwoordelijkheid. Wat is er nodig het gesprek daadwerkelijk te openen en te voeren? En hoe creëer je veilige kaders en een safe space voor niet-witte kunstenaars? Wat is je verantwoordelijkheid als witte kunstinstelling binnen dit debat en hoe ga je hiermee om? Wat houdt uitspreken en positioneren in en wie pakt dit op? In een poging de studio van Radio Futura tot een safe space te dopen, bevraagt Dionne Verwey haar gasten en zoekt in gezamenlijkheid naar mogelijke oplossingen.

Te gast in deel 2 vanavond zijn: Sue Ann Bell (collectief Het Paradijs, maker, speler); Perry Gits (danser en performer); Naomi van der Linden (theatermaker, actrice en zangeres); Rachel Rumai (spoken word-kunstenaar en dichter)

Aflevering 18
Wo 14 okt.
Radio Futura 2020 afl 18: I
nternationalism in the arts
Taal: Engels Moderator: Lara Staal

Tonight’s program will be investigating the future of internationalism in the arts. Both ecological challenges and Covid-19 might have changed the way we think about working, presenting and programming internationally. Will the future be more locally orientated and what are the consequences of that? Does the current time - and future - call for a different approach towards cultural artistic internationalisation (within performing arts)? Should we re-think and re-shape the future of it? Should we re-establish the legitimation of working abroad or programming/presenting international work here? And should we reformulate ambitions regarding the moral and artistic challenges of internationalisation (and in slipstream globalisation)?

Together with moderator Lara Staal (DAS/NTGENT) and guests Silvia Bottiroli (DAS), Rainer Hofmann (SPRING) and Jetse Batelaan (ARTEMIS), Radio Futura will be reflecting on the current international performing arts field, the changes and challenges they’ve been encountering lately. They’ll be sharing insights of their working practices to characterize and reflect on internationalism in the arts, the philosophy behind it and to share their dreams for the future.

Aflevering 17
Vr 9 okt
Radio Futura 2020 afl 17: Over Polarisatie en de rol van kunst anno 2020 

Ooit was de centrale rol van kunst opruiing, verwarring zaaien en bewustwording creëren. Grofweg sinds ‘9-11’ draait de wereld harder om haar as en lijkt elke discussie gepolitiseerd, gepolariseerd. Wat is er aan de hand, waar bevinden we ons? Welke vergezichten kunnen de gemoederen misschien wat bedaren? Of is dat helemaal niet nodig? Kan kunst nog luis in de pels zijn, of moet het eerder verbinding en begrip proberen te bewerkstellingen? Zoals de schilderkunst definitief veranderde door de opkomst van de fotografie aan het begin van de negentiende eeuw, zo zijn we wellicht nu getuige van een definitieve ommezwaai in de rol die theater speelt in onze samenleving. Marijn Lems (theatercriticus) en Dionne Verwey (theatermaker en anchor van Radio Futura) spreken met Khadija al Mourabit (filosoof en als beleidsmedewerker van het Amsterdams fractiebureau GroenLinks), politiek theatermaker Marjolijn van Heemstra en beeldend kunstenaar/activist Pieter Paul Pothoven. 

Aflevering 16
Do 8 okt 
Radio Futura 2020 afl 16: Casus Co-creatie #4: GGZ & theater: Stoorzender  

In de vierde uitzending van een reeks over co-creatie en GGZ-instelling geeft Radio Futura de microfoon uit handen aan Stoorzender. Claire de Groot en Jeroen Sturing maken samen onder de naam Stoorzender podcasts over mentale gezondheid. Claire worstelt met een depressie, een dwangstoornis en een persoonlijkheidsstoornis. Samen met haar vriend Jeroen, die freelance journalist is, vecht ze voor meer openheid over deze onderwerpen. Ze spreken ze in hun podcast met gasten die eenzelfde strijd voeren. Ditmaal maken ze live anderhalf uur radio (dat later als podcast in de serie van Stoorzender zal worden bijgezet). Gasten zijn Koos Neuvel (freelance-journalist en auteur van diverse nonfictie-boeken) en Peer van der Helm (Lector Residentiele Jeugdzorg van Hogeschool Leiden). Samen spreken zij over de vraag hoe de behandelmethode voor mensen met een eetstoornis verbeterd kan worden. 

Onder de noemer ‘De (on)vertelde Stad' werkt Frascati sinds 2017 samen met GGZ-instellingen Arq Nationaal Psychotrauma Centrum en Levvel (voorheen: Bascule, centrum voor kinder- en jeugdpsychiatrie) in Amsterdam. Claire was actrice in twee van de theatervoorstellingen die Alexandra Broeder maakte bij Frascati Producties i.s.m. Levvel. Ook Koos Neuvel is ervaringsdeskundige: over het leven van zijn dochter Nora schreef hij het boek 'Nora & Co: zeven meisjes in een eetstoornistragedie'. Peer van der Helm richt zich bij de Hogeschool Leiden met zijn team op het onderzoek t.a.v. het leef- en leerklimaat van jongeren die het in onze samenleving minder goed getroffen hebben.  

Aflevering 15
Wo 7 okt 
Radio Futura 2020 afl 15: De (on)vertelde Stad: De pittige monoloog van 'een vrouw met een hoofddoek' van Hassnae Bouazza voorgelezen door Esma Abouzahra

De herfst is ingetreden, tijd om ouderwets te worden voorgelezen. Esma Abouzahra leest de nieuwe monoloog voor die Hassnae Bouazza schreef op basis van de gesprekken die zij samen met Fatima Elatik voerde met verschillende vrouwen uit de eerste generatie Marokkaans-Nederlandse vrouwen die vanaf begin jaren ‘70 naar Nederland zijn gekomen om een leven op te bouwen. Na de lezing van deze pittige monoloog praten Esma Abouzahra, Hassnae Bouazza en Elatik na. Samen met Frascati Producties plaatsen zij zich in de traditie van oral history, nu met verhalen die anders niet naar buiten treden. 

Van do 1 – za 3 oktober stond Radio Futura in het teken van Town Tales!
In Radio Futura X Town Tales praat elke avond een jong talent uit het festival met een maker uit het veld over een verwant thema.

De presentatie is in handen van programmamakers Mara van Nes (1993) en Richard Kofi (1988). Samen met vaste radiohosts Dionne Verwey en Gian van Grunsven kan je ze elke festivalavond tussen 19-20:30 live zien in Frascati 3 én online horen via Radio Futura!
 

Aflevering 14
Za 3 okt
Radio Futura 2020 afl 14: Het zwarte lichaam in beweging

Curator en beeldend kunstenaar Richard Kofi in gesprek met Sarah Huygens -Jawla, Sue Ann Bell en Cherish Menzo (via zoom) over het zwarte lichaam als bron en archief. Radiohost: Dionne Verwey

Aflevering 13
Vr 2 okt
Radio Futura 2020 afl 13: Klimaatkunst

Programmamaker Mara van Nes in gesprek met Joeri Heegstra en Thomas Lamers (Collectief Walden) over klimaatactivisme en kunst: Hoe verhoud je je als theatermaker tot de klimaatcrisis? Wat is klimaatkunst en hoe voorkom je pamfletisme?
Radiohost: Gian van Grunsven

Aflevering 12
Do 1 okt
Radio Futura 2020 afl 12: Theater als ritueel 

Programmamaker Mara van Nes in gesprek met Guillermo Otion Blinker en Marijn Graven over theater als ritueel, ceremonie of collectief gedragen live ervaring Radiohost: Dionne Verwey

Aflevering 11
Vr 25 sep
Radio Futura 2020 afl 11: Studio Danish Blue over rampdenken.

In verschillende kunstuitingen onderzoekt Studio Danish Blue (Jordy Vogelzang en Babette Engels) komende jaren de onomkeerbare rampen die boven onze hoofden hangen. In de eerste voorstelling Voor de Ramp (van 13 t/m 17 oktober 2x per avond te zien in Frascati) schuilen drie wereldleiders in een bunker. Boven hun hoofd speelt zich een crisis af van extreme hitte, kernwapens en ziektes. Ze zitten vast. Kunnen zij het tij keren? Voor de Ramp is een horrorklucht over drie politieke figuren die het fundamenteel met elkaar oneens zijn. Hoe kan het dat de mens zijn eigen ondergang creëert? Wat als de bom alsnog valt, de sprinkhanen ook hier neerdalen en het virus nooit meer weggaat? Genieten we stiekem van het worst-case scenario omdat het gewoon lekker is te weten dat het altijd erger kan? Of moeten we rampdenken juist serieuzer nemen? En waarom is de mensheid al eeuwen bezig rampen te visualiseren middels kunst?

Een gesprek met theatermakers Jordy Vogelzang en Babette Engels (Studio Danish Blue), Khadija al Mourabit (filosoof en als beleidsmedewerker van het Amsterdamse fractiebureau GroenLinks verantwoordelijk voor o.m. primair onderwijs en diversiteit en Niek Lopes Cardozo (hoogleraar Science and Technology of Nuclear Fusion bij de afdeling Technische Natuurkunde van de TU Eindhoven). 

Aflevering 10
Do 24 sep
Radio Futura 2020 afl 10: Casus co-creatie #3: DEGASTEN en Arq Nationaal Psychotrauma Centrum

In de derde uitzending van een reeks over co-creatie en GGZ-instelling gaat Radio Futura in gesprek met Theatergroep DEGASTEN (Elike Roovers en Rutger Esajas) en Arq Nationaal Psychotrauma Centrum (Jetske van Heemstra en Pim Scholte). Inmiddels hebben Frascati Producties, Arq en DEGASTEN samen meerdere theatervoorstellingen gemaakt, steeds met slachtoffers van mensenhandel en getraumatiseerde vluchtelingen die onder behandeling zijn bij Arq. Hoe is het om met zeer kwetsbare mensen theater te maken? Hoe waarborg je veiligheid, duurzaamheid en gelijkwaardigheid? En hoe is het voor een GGZ-instelling om samen te werken met theatermakers? Een gesprek over de manier waarop theater en therapie elkaar kunnen aanvullen.

Onder de noemer ‘De (on)vertelde Stad werkt Frascati sinds 2017 samen met GGZ-instellingen Arq Nationaal Psychotrauma Centrum en Levvel (voorheen: Bascule, centrum voor kinder- en jeugdpsychiatrie in Amsterdam). DEGASTEN (Elike Roovers en Rutger Esajas) is een van de kunstenaars die zich samen met Frascati en deze instellingen richt op co-creatie. Pim Scholte is psychiater en oprichter van Arq. Jetske van Heemstra is socioloog en psycholoog bij Arq en nauw betrokken bij de theaterprojecten. Ook Naomi Namutebi schuift aan, zij speelde mee in twee van de gezamenlijk gemaakte voorstellingen.

Aflevering 9
Wo 23 sep
Radio Futura 2020 afl 9: corona diaries #2: digitaal theater

In de tweedelige serie corona diaries spreekt Radio Futura met kunstenaars wat theater kan zijn en betekenen in tijden van corona. In diepte-interviews gaan de dagboeken van makers open over hun artistieke én persoonlijke reactie op Covid-19. Hoe ga je om met nabijheid en contact, hoe werk je met de beperkingen en hoe ontmoet je op welke wijze je publiek? 

Vanavond onderzoekt Radio Futura het digitale domein van het lockdown-theater. Want toen de theaterdeuren sloten en het live element van theater niet langer plaats kon vinden, verschenen online vele nieuwe theatervormen. Is online theater de toekomst? Wat doet dat met de collectieve belevenis, de ervaring, het contact met publiek? Welke theatertaal en theatervorm creëer je als maker in het digitale domein? 

In de studio vandaag het exclusieve interview met vormgever Julian Maiwald. Hij ontwierp het volledig coronaproof decor van onze anderhalve meter studio. Niet alleen licht hij zijn inhoudelijke keuzes toe van dit ontwerp, ook schuift hij aan tafel vanwege zijn decorontwerp voor Nineties Producties. Samen met onze tweede gast vanavond Anne Maike Mertens bespreken we hun onderzoek naar het digitale theater van de toekomst. Zij maakten met Memento Mori een live geconstrueerde theatrale en virtuele ontmoetingsplek: deels live bij te wonen, deels live te bezoeken. Volledig virtueel gingen Club Guy & Roni en Noord Nederlands Toneel met NITE Hotel. Dramaturg Robbert van Heuven schuift aan en vertelt over het virtuele hotel als nieuwe vorm en de simulatie van een theaterervaring. 

Aflevering 8
Vr 18 sep
Radio Futura 2020 afl 8: Casus co-creatie #2: theater, GGZ en zingeving  

In de tweede uitzending van een reeks over co-creatie met GGZ-instellingen gaat Gian van Grunsven in gesprek met Alexandra BroederJim van Os en Welmoed Vlieger. Alle drie hebben zij een bijzondere kijk op geestelijke gezondheidszorg: hoe ziet 'de Nieuwe GGZ’ er uit? Is het mogelijk de bestaande labels en stereotypering achter ons te laten en over te stappen op een breder ziektebegrip dat meer ruimte laat voor een persoonlijke diagnose? Hoe kunnen we zingeving een prominentere plaats geven in therapie in het bijzonder en maatschappij als geheel? En welke rol speelt kunst, als ultieme vorm van zingeving, hier mogelijk bij?

Frascati werkt sinds 2017 samen met GGZ-instellingen Arq Nationaal Psychotrauma Centrum en Levvel (voorheen: Bascule, centrum voor kinder- en jeugdpsychiatrie in Amsterdam). Alexandra Broeder is een van de kunstenaars die zich samen met Frascati en deze instellingen richtte op co-creatie. Haar aanvraag voor werk met de psychiatrie voort te zetten werd recent door FPK gehonoreerd. Jim van Os is o.m. Hoogleraar Psychiatrische Epidemiologie en Publieke GGZ van Universitair Medisch Centrum Utrecht en Welmoed Vlieger is o.m. filosoof en godsdienstwetenschapper.

Aflevering 7
Wo 16 sep
Radio Futura 2020 afl 7: Blik op de sector

De dag na Prinsjesdag gaat Radio Futura in gesprek met Simon van den Berg, Janine Dijkmeijer en Wijbrand Schaap in een poging te duiden waar we ons als theatersector bevinden. Waar staan we met de sector na een roerig half jaar met uiteenlopende adviezen, grote tekorten, geschuif met potten geld en schrikbarende uitkomsten. En wellicht belangrijker nog: hoe zijn we hier terechtgekomen? In vogelvlucht neemt Simon van den Berg ons mee door de geschiedenis van het Nederlands cultuurbeleid, de totstandkoming van de BIS en bijbehorende tweedeling in beleid. Wat waren eigenlijk de grondbeginselen van de BIS? In het tweede deel van de avond spreekt Radio Futura verder met Simon van den Berg, Wijbrand Schaap en Janine Dijkmeijer over de ontwikkelingen, de vraag waar de BIS nog voor staat en het mogelijke failliet van het systeem. 

Aflevering 6
Vr 11 sep
Radio Futura 2020 afl 6: corona diaries #1

In de tweedelige serie corona diaries spreekt Radio Futura met kunstenaars wat theater kan zijn en betekenen in tijden van corona. In twee diepte-interviews gaan de dagboeken van makers open over hun artistieke én persoonlijke reactie op Covid-19. Hoe ga je om met nabijheid en contact, werk je met de beperkingen en hoe ontmoet je op welke wijze je publiek? Wat deed en doet deze tijd met de manier waarop we ons tot elkaar en het werk en de wereld om ons heen verhouden?

Radio Futura ging op onderzoek en bespreekt vanavond twee coronapraktijken waarin een alternatieve manier van maken, kijken, nabijkomen en ervaren gezocht is. Zo herwerkte Lotte van den Berg bestaand werk tot coronaproof werk waarin het menselijke contact en aanraking centraal staat. Met het Peepshow Palace reageerde De Warme Winkel op Covid-19 en de noodzaak om werk anders te presenteren op een artistiek-ruimtelijke wijze en ontwikkelden een veilige publiekssetting en podium. We blikken met Vincent Rietveld terug en vooruit.

Op woe 23 september vindt Radio Futura: corona diaries #2 plaats. Met gasten Robbert van Heuven (dramaturg NNT), Anne-Maike Mertens (Nineties Productions) en vormgever Julian Maiwald duiken we de virtuele wereld in.

Aflevering 5
Do 10 sep
Radio Futura 2020 afl 5: Witte mensen. We moeten praten.

Vanavond in Radio Futura bespreekt Dionne Verwey met haar gasten waarom en hoe het noodzakelijke gesprek met kunstinstellingen gevoerd moet worden over racisme, white privilage, Black Lives Matter, uitsluiting, representatie en verantwoordelijkheid. Wat is er nodig het gesprek daadwerkelijk te openen en te voeren? En hoe creëer je veilige kaders en ruimtes voor niet-witte kunstenaars in deze gevoelige tijd zodat gepraat kan worden?

Multidisciplinair kunstenaar Isabel Janssen trapt af met een spoedcursus Black Lives Matter voor witte mensen met nog één keer de uitleg waarom BLM én het gesprek erover zo relevant is. En waarom positioneren en uitspreken van belang is.Te gast zijn verder schrijver en spoken word artist Rachel Rumai, danser en performer Perry Gits en artistiek coördinator Het Huis Milone Reigman.

Aflevering 4
Wo 9 sep
Radio Futura 2020 afl 4: Een collectief einde?

Met het verdwijnen van de subsidie voor Maatschappij Discordia, Dood Paard, ’t Barre Land en de Theatertroep lijkt een heel genre te verdwijnen. Een type toneelkunst dat vertrekt vanuit een volledig collectieve benadering van de toneel- en leefpraktijk. Wat is deze manier van werken en leven en zien we deze herkenbare methodiek nog terug bij de huidige generatie makers?

Wordt nu een manier van werken en leven - waar transparantie en generositeit naar materiaal, elkaar en publiek uit spreekt – volledig uitgevlakt? Wat is dat non-hiërarchische collectieve denken waar vanuit deze collectieven werken? Wat zegt het over huidige tijd dat deze manier, deze collectieve vorm en dit collectieve denken geen grond meer vindt in huidige samenleving? Een blik op het daadwerkelijk collectief werken naar analogie van de theatercollectieven Discordia, ‘t Barre Land en De Theatertroep.

Met vanavond als gasten Jaïr Stranders (filosoof, docent, adviseur in de podiumkunsten) & Ludwig Bindervoet (theatermaker en acteur, vormt samen met Jimi Zoet, Thomas Dudkiewicz en Marijn Alexander de Jong performancecollectief URLAND). Ook te gast: Vincent van den Berg van 't Barre Land en dramaturg, spreker en schrijver over theater Floortje Bakkeren.

Aflevering 3
Vr 4 sep
Radio Futura 2020 afl 3: Pamflet van de macht

Hoe werkt macht in de podiumkunsten? Wie heeft het en wie niet? Een poging de eigen blinde vlekken in kaart te krijgen. In het septembernummer van TM verschijnt de briefwisseling ‘pamflet van de macht’ tussen Tobias Kokkelmans (dramaturg, auteur), Mounir Samuel (auteur, correspondent, theatermaker) en Lara Staal (onderzoeker, schrijver en curator o.a. NTGent). Bij Radio Futura gaan zij voor het eerst live met elkaar in gesprek en gaan dieper in op hun eigen argumenten en die van de ander.

Aflevering 2
Do 3 sep
Radio Futura 2020 afl 2: Casus co-creatie: creatieve therapie of kunst?

In de eerste uitzending van een reeks over co-creëren en theater legt Radio Futura de projecten The Well & The Tree op de snijtafel en ontleedt de samenwerking tussen de GGZ en theater.

Frascati werkt sinds 2017 samen met de Bascule, centrum voor kinder- en jeugdpsychiatrie in Amsterdam. Alexandra Broeder maakte in co-creatie met deze instelling twee voorstellingen met een groep meisjes tussen de 15 en 21 jaar: The Well en The Tree. Waarom werken cliënt en GGZ-instelling mee aan een dergelijk co-creatieproject? En is dit creatieve therapie of kunst?

Een gesprek met Alexandra Broeder (haar aanvraag het werk met de psychiatrie voort te zetten werd recent door FPK gehonoreerd), Esmee Menkhorst en Charlotte Andriesse (acteurs uit The Well en The Tree), Arne Popma (hoogleraar Kinder- en Jeugdpsychiatrie aan UMC, hoogleraar Forensische Psychiatrie aan de Universiteit Leiden en verbonden aan de Bascule) en Chaim Huyser (Geneesheer-directeur van de Bascule).

Aflevering 1
Wo 2 sep
Radio Futura 2020 afl 1: In de coulissen van de Raad

De aftrap van Radio Futura valt onvermijdelijk samen met een analyse van de huidige stand van zaken in podiumkunstenland. Over welke future hebben we het eigenlijk?

Het beleid en de keuzes van de Raad voor Cultuur en het Fonds Podiumkunsten worden doorgelicht door Gable Roelofsen (acteur, zanger, theatermaker, schrijver, co-artistiek directeur Het Geluid en medeoprichter van Need for Legacy. Tussen 2013 en 2019 was hij adviseur (theater) van de Raad voor Cultuur en in 2017 voorzitter van de commissie die een toekomstadvies schreef over opera en muziektheater voor de Minister van Cultuur) en door Janine Dijkmeijer (sinds deze zomer Executive Creative Director bij The New Zealand Dance Company, voorheen o.a. algemeen directeur van Nederlands Dans Theater, oprichter en directeur Cinedans. Ze is adviseur en tevens voorzitter van beoordelingscommissie festivals van de Raad voor Cultuur).