• 't Barre Land

Plattegrond van de kunst en omstreken

Plattegrond van de kunst en omstreken

’t Barre Land

theater

Over

Tijd voor een plaatsbepaling

‘Het onderwerp meldt zichzelf en wordt nooit gezocht, daarna volgt een kleine tekening voor de kleurvlakken die meteen vaststaan. Deze kleuren worden met grote houtblokken gedrukt en met de handrol bijgewerkt en verlevendigd.’ – H.N. Werkman, 24 februari 1941)

In deze roerige tijden kiest ’t Barre Land voor de traagheid. Bewuste, aandachtige traagheid als alternatief voor de haastige waan van de dag en als medicijn tegen het losgeslagen gevoel dat alles dreigt te overheersen. Plattegrond van de kunst en omstreken wordt een plaatsbepaling, opgebouwd uit onder meer, maar niet uitsluitend: een plattegrond van vroege toneelherinneringen, een brief van H.N. Werkman, een tussenspel van B.F. Wedekind, een schets van H. Heijermans, een nocturne van F. Chopin en een wandeling door Groningen.

De nieuwste voorstelling van ’t Barre Land, door Vincent van den Berg, Margijn Bosch en Czeslaw de Wijs. Bewuste aandachtige traagheid als alternatief voor de haastige waan van de dag. Een eenvoudige plaatsbepaling met weinig middelen en veel plezier.

Een Plattegrond is een schematische weergave van de werkelijkheid, kan nooit volledig zijn, en laat zien hoe de dingen met elkaar zijn verbonden. Het is een hulpstuk om uit te zoeken hoe je van het ene punt naar het andere gaat. Of omgekeerd, hoe je hier ooit terecht gekomen bent. Het midden van de plattegrond bestaat uit het toneelstuk Voorjaarsontwaken van Frank Wedekind, over pubers en ouders en opvoeding uit 1891, vermengd met eigen herinneringen, waaronder de herinnering aan het spelen van Voorjaarsontwaken dertig jaar geleden; en ook andere herinneringen: persoonlijke herinneringen, jeugdherinneringen, toneelherinneringen; en falsificaties en observaties ter plekke; de gelukzalige beschrijving van de geboorte van een kattennest ergens in een verborgen hoek; een dialoog op rijm tussen de theaterdirecteur, de dichter en de komiek over de toeschouwer met zijn hoge verwachtingen en zijn geringe benul; ideeën die aan de druksels van H.N. Werkman ten grondslag liggen; een levensbeschrijving van Dürrenmatt in de vorm van een labyrint waarin hij het spoor van zijn denken terugvolgt.

van de kunst dat zijn wijzelf en dat bent u; en omstreken beslaat het gebied buiten het toneel en de muren van de zaal.

 

't Barre Land levenslustiger en tegelijkertijd kwetsbaarder dan ooit' ★★★★ Theaterkrant

van & met Czeslaw de Wijs, Vincent van den Berg, Margijn Bosch

Makers

't Barre Land heeft in de loop der jaren een rijk repertoire opgebouwd, vol eigenzinnige interpretaties van twintigste-eeuwse toneelklassiekers. Hun losse, speelse en transparante stijl staat garant voor een avond toegankelijk en messcherp theater, een weldaad voor de geest én de lachspieren. De afgelopen jaren speelden zij bij Frascati onder meer De allerlaatste dagen der mensheidPointless International (met Maatschappij Discordia) en It’s a tale told by an idiot (samen met De Theatertroep en Tijdelijke Samenscholing).