• Abke Haring Platina

Platina

Platina

Abke Haring / Toneelhuis

theater

Over

PLATINA werd geselecteerd voor het Nederlands Theater Festival als een van de beste voorstellingen van het seizoen

ben je dichtbij gekomen toen ik sliep
heb je me aangeraakt en me daarna direct verlaten
of
ben je bij me gebleven tot ik wakker werd
en als ik mijn ogen opendeed
verdwenen
met een achterwaartse pas
zodat ik niet kon zien
dat je bij me –  in de kamer –  was
kom je terug?
ben je hier?
kan ik iets doen?
zodat je blijft?

Na UNISONO waarin Abke Haring ruimte geeft aan de verschillende stemmen in haar hoofd, zoekt Haring in PLATINA het gezelschap op van een reëel aanwezige tegenpartij, gespeeld door Koen van Kaam, met wie ze in gesprek gaat. Of althans, met wie ze in gesprek wil gaan. Voor zover een gesprek ooit mogelijk is. Of toegelaten wordt. Of ontweken wordt.

Abke Haring: “Als ik een voorstelling maak, vind ik dat het meeste gezegd wordt in stilte. Zo sta ik ook in het leven: voelen en zijn. In de stilte kan je zoveel doen: hoe je elkaar aankijkt, waar je staat, ben je ver of dichtbij? Ben je zeker of onzeker? Liefst van al zou ik beelden of bewegingen maken, maar omdat ik dingen wil vertellen zijn het toch steeds de woorden die komen.”

Spaarzaam komen ze, de woorden. En in de stilte zijn de weinige woorden onontkoombaar, dwingend en misschien zelfs (ooit) genezend. Jimi Zoet ontwerpt voor dit intimistisch duet een indringende soundscape die de gedachtewendingen van Haring en co op de voet volgen.

'Het werk van Abke Haring is het best bewaarde geheim van de Nederlandstalige theaterwereld' ★★★★ NRC

'Abke Haring en Koen van Kaam spelen twee mensen die elkaar niet bereiken: een poëtisch en indringend duet van onmachtigen, dat eindigt in vertrek en wroeging. Aangrijpend en mooi.​' ★★★★ de Volkskrant

'Een ruw brok lillende pijn★★★★ Theaterkrant

'Abke Haring creëert een universum zonder uitweg. Zowel taal als lichaam worden getekend  door een onafgebroken beklemming. De knappe tekst bespeelt vele registers, waarbij schijnbare oppervlakkigheid voortdurend wordt doorsneden door plotse, naar de essentie grijpende noodkreten.Het zijn als dialoog vermomde alleenspraken, verknipt en gelaagd, die schipperen tussen banaliteit en poëzie. Abke Haring en Koen Van Kaam spelen op het scherp van de snee en zetten hun getroebleerde  personages met een onthutsende precisie neer. Alsof ze aan de tafel zijn vast gekluisterd, vinden hun lichamen steeds nieuwe composities om langs elkaar heen te praten. Gevangen in een spreidstand tussen afkeer en affectie.' ★★★★ De Morgen

tekst Abke Haring spel Abke Haring, Koen van Kaam soundscape Jimi Zoet coach Peter Seynaeve productie Toneelhuis coproductie Zuidpool

 

Platina trailer from Toneelhuis on Vimeo.

Makers

Abke Haring (1978) schrijft, speelt en regisseert haar eigen theaterteksten. Kenmerkend voor haar werk zijn de zorgvuldig uitgepuurde taal, de krachtige, eenvoudige beelden en een tegelijk intense en ingetogen manier van spelen. De afgelopen jaren was zij bij Frascati te zien met UnisonoSong #2 (met Benjamin Verdonck), Flou en Hout. Als actrice speelde zij in veel voorstellingen van Guy Cassiers, waaronder Bloed & rozen, het lied van Jeanne en GillesMefistof for ever, Atropa. De Wraak van de vredeDe Blinden en De Welwillenden en in Het Kouwe Kind en Turista van Luc Perceval. Voor haar rol in Hamlet vs Hamlet van Guy Cassiers ontving zij de Theo d'Or op voor de beste vrouwelijke hoofdrol. Sinds 2010 is Abke Haring als vaste maker verbonden aan Het Toneelhuis in Antwerpen.

55 minuten
We Are Public

Op za 2 juni opgenomen in het aanbod van We Are Public