• jan martens passing the bechdeltest

Passing the Bechdel Test

Passing the Bechdel Test

fABULEUS & GRIP / Jan Martens (BE)

Nederlands en Engels gesproken | Engels en Nederlandse boventiteling
dans

Over

'There are some stories which need to be retold by each generation' - Virginia Woolf, 1927

Wij zijn met dertien.
Wij zijn tussen veertien en negentien jaar oud en voelen ons (g)een meisje of vrouw.
Wij praten.
Wij spreken de woorden van schrijvers en denkers, van Virginia Woolf tot Susan Sontag, van Toni Morrison tot Maggie Nelson.
Zij vinden vorm in ons.
Wij vinden vorm in elkaar.
Wij maken onszelf tot wie we zijn en wat we willen worden,
wat we kunnen worden,
omdat de mogelijkheden oneindig zijn.
Wij zijn een momentopname.
Een stand van zaken.
Een manifest voor de toekomst.

In PASSING THE BECHDEL TEST kiest choreograaf Jan Martens radicaal voor taal. 'Omdat het vrije woord één van de weinige instrumenten is om zich te bevrijden'.*

Samen met dertien jongeren (v/x) maakt hij de stand van zaken op rond genderdiversiteit en gendergelijkheid in de wereld. Vanuit zijn choreografische blik ontwerpt hij samen met hen een manifest voor de toekomst. De jongeren kruipen in elkaars huid en in die van vrouwelijke persoonlijkheden van vroeger en nu: van Woolf over Winterson tot Sontag, Solnit en Solange. Tekstfragmenten uit brieven, dagboeken, lyrics, essays en TED-talks vormen het frame waaraan hun eigen biografie wordt toegevoegd.

* vrij naar Rachida Lamrabet

'Ga kijken, want Jan Martens gaat voor het eerst aan de slag met tekst en fABULEUS heeft een ijzeren reputatie in jongerenproducties.' - De Standaard
 
'De empathie die ze ondanks hun leeftijd (14-19 jaar) aan de dag leggen, is indrukwekkend. Eén van de liefdesbrieven van Virginia Woolf, Kamala Harris’ speech aan Christine Blasey Ford (in de zaak-Kavanaugh), een zelfgeschreven lied… Alles wordt met dezelfde inleving verteld. De jongeren geloven in wat ze brengen, en beroeren daardoor het publiek.' - Katrien Hertogs
 
'Lachen, verbazen, tot stilte brengen, Passing the Bechdel Test is een aanrader. Zoals Virginia Woolf het misschien beter kan zeggen: ‘Throw over your man, I say, and come.’' Veto
 
van Jan Martens met Isabel Braamkolk, Noor Caestecker, A. Claassen, Renée De Coninck, Luna Glowacki, Bente Govaerts, Noor Hollemeersch, Birgit Lesage, Marie Libens, Hannah Peiren, Celina Vercruysse, Yanou Van Dessel & Mirren Vandenberk artistieke assistentie Kimmy Ligtvoet & Siska Baeck dramaturgie Peter Anthonissen advies Rudi Meulemans lichtontwerp Elke Verachtert kostuumadvies Lotte Stek boventiteling Erik Borgman productieleiding Teresa Wouters & Sylvie Svanberg met dank aan Renée Copraij, Fransien van der Putt, Moos van den Broek, Simone Atangana Bekono & Siska Baeck productie fABULEUS & GRIP coproductie tanzhaus nrw

Makers

GRIP is een choreografisch platform dat het werk van choreograaf Jan Martens produceert en ondersteunt. Het werk van Jan Martens stelt steeds de mens centraal en wordt gevoed door de overtuiging dat elk lichaam kan communiceren. Die directe communicatie vertaalt zich in transparante vormen waarbij hij niet zozeer een eigen bewegingstaal creëert maar bestaande idiomen hergebruikt in een andere samenhang zodat nieuwe ideeën tevoorschijn komen. Jan Martens is momenteel ‘Creative Associate’ bij deSingel in Antwerpen (2017-21) en 'Artiste Associé' bij Le Gymnase CDCN in Roubaix (2016-18). Naast het werk van Jan Martens ondersteunt GRIP ook een wisselend aantal makers. In het seizoen 2018-19 zijn dat Bára Sigfúsdóttir, Steven Michel en Michele Rizzo. GRIP is gevestigd in Antwerpen en Rotterdam en wordt ondersteund door de Vlaamse overheid (2017-21).

fABULEUS is een uniek productiehuis voor dans en theater. Centraal staat de artistieke samenwerking tussen jong talent en ervaren makers. Op het podium staan de ene keer jongeren, de andere keer jongprofessionelen. fABULEUS biedt hen de nodige omkadering om hun talent en artisticiteit als speler, danser of maker te ontwikkelen en heeft op dat vlak ook een internationale voorbeeldfunctie. fABULEUS bereikt met zijn producties een breed publiek van alle leeftijden, met speciale aandacht voor jongeren en kinderen. fABULEUS werkt in Leuven vanuit het Openbaar Entrepot voor de Kunsten (OPEK). Het is één van de drie Leuvense stadsgezelschappen en ook huisgezelschap voor de Werking Jong Publiek bij STUK. fABULEUS won de Ultima voor de podiumkunsten 2016, de cultuurprijs van de Vlaamse Gemeenschap.