THE DARK AGES

THE DARK AGES

Milo Rau - IIPM - Residenztheater / Holland Festival

Bosnisch, Servisch, Duits met Nederlandse en Engelse boventiteling
theater

Over

Van de ondergang van het Derde Rijk tot de belegering van Sarajevo: in The Dark Ages behandelt de Zwitserse regisseur Milo Rau de duistere ontstaansgeschiedenis van het verenigde Europa. Acteurs uit Bosnië, Duitsland, Rusland en Servië vertellen persoonlijke verhalen over uitzetting en rondzwerven, over toewijding en wanhoop. Rau is een politiek theatermaker pur sang. Veelgeprezen is zijn Hate Radio, over de Rwandese genocide. The Dark Ages is het tweede deel van zijn Europa-trilogie, waarin hij zoekt naar de menselijke implicaties van de geschiedenis van Europa. Filmische close-ups en een nieuw gecomponeerde soundtrack van de controversiële Sloveense rockband Laibach vervolmaken deze intieme psychoanalyse van onze tijd.
 
tekst, regie Milo Rau tekst, uitvoering Sanja Mitrović, Sudbin Musić, Vedrana Seksan, Valery Tscheplanowa, Manfred Zapatka toneelbeeld, kostuums Anton Lukas soundtrack Laibach video Marc Stephan  licht Uwe Grünewald dramaturgie Sebastian Huber, Stefan Bläske vertaling Marija Karaklajić coproductie Residenztheater München in samenwerking met Milo Rau / International Institute of Political Murder (IIPM)
 

Makers

Schrijver en theatermaker Milo Rau (Bern 1977) studeerde sociologie, Duits en Latijn in Parijs, Zurich en Berlijn voordat hij zijn eerste buitenlandreportages maakte in Ciapas (Mexico) en Cuba. Vanaf 2000 werkte hij als redacteur voor de Neue Zürcher Zeitung, en in 2003 begon hij een bestaan als regisseur en freelance auteur in Zwitserland en daarbuiten. In 2007 richtte bij het theater- en filmproductiebedrijf International Institute of Political Murder (IIPM) op. Zijn producties, campagnes en films – waaronder Die letzten Tage der Ceausescus (2009), Hate Radio (2011), City of Change (2010), Breiviks Erklärung (2012), Die Moskauer Prozesse (2013), Die Zürcher Prozesse (2013), The Civil Wars (2014), The Dark Ages (2015), Das Kongo Tribunal (2016) en Mitleid. Die Geschichte des Maschinengewehrs (2016) – gingen op tournee door meer dan twintig landen. Zijn werk was te zien op diverse prestigieuze nationale en internationale festivals, zoals het Berliner Theatertreffen, het Festival d’Avignon, Zürcher Theaterspektakel, het Noorderzon Performing Arts Festival Groningen, Festival TransAmeriques, de Wiener Festwochen, het Kunstenfestivaldesarts Brussel en Theater Biënnale van Venetië. In 2014 ontving hij de Schweizer Theaterpreis en de Hörspielpreis der Kriegsblinden voor Hate Radio, over de rol van radiopropaganda in de genocide in Rwanda – een performance die ook in Nederland te zien was. Met The Civil Wars sleepte hij de Juryprijs van het Festival Politik im Freien Theater in de wacht. Deze voorstelling was ook geselecteerd door de Zwitserse staatstelevisie als een van de beste stukken in 2014. Ook werd het geselecteerd voor het Theaterfestival (2014/2015) in Nederland en België. In 2015 werd Rau bekroond met de Konstanzer Konzilspreis - Preis für Europäische Begegnungen und Dialog (Raad van Constance Prize - Prijs voor Europese Ontmoeting en Dialoog ) in zijn ceremoniejaar. Verder werd Rau’s politieke essay Was tun? Kritik der Postmodernen Vernunft (2013) een bestseller. De Belgische krant La Libre betitelde Rau als ‘meest gewilde regisseur van Europa’ en Le Soir noemde hem ‘een van de meest controversiële regisseurs met een vrije geest.’ Met The Dark Ages maakt hij zijn debuut op het Holland Festival.

120 minuten