Eva Roefs

Maria Magdalena Kozłowska

Maker

Regisseur, zangeres en performer Maria Magdalena Kozłowska (PL/NL) verkent in haar werk het verbindende en revolutionaire potentieel van de menselijke stem. Met klassieke zang, muziek, video, beeldende kunst en live performance maakt zij voorstellingen en interventies die een brug slaan tussen individu en maatschappij, traditie en transitie, verleden, heden en toekomst. Bij Frascati Producties maakte ze de voorstellingen COMMUNE (2021), en Dead Skin (2022).

Biografie

Maria Magdalena Kozłowska (PL/NL) studeerde filosofie in Warschau. Ze begon haar artistieke carrière in Polen, waar zij twaalf jaar werkzaam was. In 2020 studeerde zij af bij DAS Theatre aan de Amsterdamse Academie voor Theater en Dans. Haar werk werd en wordt getoond bij verschillende Europese podia en kunstinstellingen, waaronder KW Instituut voor Hedendaagse Kunst (Berlijn), Museumvoor Moderne Kunst (Warschau), de Biënnale in Venetië, Come Together (Amsterdam), Belluard Bollwerk Festival (Frijburg), Gessnerallee (Zürich) en European Cultural Foundation Princess Margriet Award for Culture (Amsterdam). Een overzicht van haar videowerk werd getoond tijdens het Internationaal Film Festival New Horizons in Wroclaw.

Niets is zo persoonlijk en intiem als de menselijke stem. Tegelijk is het precies onze stem waarmee we naar buiten treden, ons verbinden met anderen, gedachten en emoties delen, het verleden onder woorden brengen, politiek bedrijven en dat wat nog niet is, voorstelbaar maken. Deze veelzijdigheid vormt een rode draad in het werk van Kozłowska.

Zo bracht zij eerder dit seizoen met de drijvende performance Opera to the People (2021) samen met theatermaker Pankaj Tiwari de ‘elitaire’ kunstvorm opera naar de publieke ruimte van de Amsterdamse grachten. Voor European Songs (2019), over de geschiedenis en toekomst van Europa, ontwikkelde Kozłowska  een nieuwe Europese taal, als startpunt voor een utopische communicatiestrategie. En in de mini-opera Meditation on the Archive (2019) wierp zij kritische vragen op omtrent ‘archiveringsstrategiën’ en het collectieve Europese geheugen.

In eerdere werken richtte Kozłowska haar vizier onder meer op de wisselwerking tussen veranderende economische verhoudingen, identiteit en (familie)tradities in Polen (I’ve had Enough (2019)) en op de vraag welke plaats rituelen en spiritualiteit nog hebben in het huidige kapitalistische systeem (Sirota or how to be forgotten (2018), Working Songs (2017)). Ook maakte zij een indrukwekkende solo rondom veranderende opvattingen over succes en falen in een monumentale voormalige studiekamer van Adolf Hitler (Speech (2017).

Sinds 2021 is Kozłowska verbonden aan Frascati Producties. Haar eerste Frascati-productie COMMUNE (2021) is een muzikaal eerbetoon aan protesterende vrouwen, geïnspireerd door o.a. de vrouwenstaking in Polen, Pussy Riot, hydrofeminisme en hedendaagse opera. Na de Nederlandse première was COMMUNE in Italië te zien tijdens Santarcangelo Festival 2022. In december 2022 verscheen Kozłowska's tweede voorstelling bij Frascati producties, Dead Skin: een duistere, explosieve en muzikale trip langs de vuilnisbelt van haar eigen modeverslaving.

Maria Magdalena Kozłowska werkte samen met Pankaj Tiwari aan een bewerking van Jérôme Bel voor Holland Festival 2023. 

In de pers

"Een even geestige als duistere trip waarin lichaam, object en muziek een eigen leven leiden."

Theaterkrant (Keuze van de Criticus) over Dead Skin

"I  work with the directness and intrusiveness of voice and music. It can reach the emotional, even spiritual level of our being, whether we like it or not. It’s very visceral."

Glamcult in gesprek met Maria Magdalena Kosłowska over Dead Skin

"...overall intelligent commentary and tribute to the feminist movements in Poland."

Movement Exposed over COMMUNE

"COMMUNE is a body-positive, emancipatory opera."

Interview met Gargarin Magazine (IT) over COMMUNE

Producties