Eva Roefs

Yinka Kuitenbrouwer

Actrice en theatermaakster Yinka Kuitenbrouwer (Amsterdam 1990) verzamelt verhalen: belevenissen, herinneringen, zorgen en verlangens van mensen zoals jij en ik. Deze verhalen schikt ze bijéén tot intieme vertelvoorstellingen over het leven anno nu, voorstellingen die raken in hun eenvoud en herkenbaarheid en die tegelijk het persoonlijke overstijgen. Kenmerkend voor Kuitenbrouwers’ werk, of ze nu in een klassiek stuk speelt of een kleinschalige huiskamerperformance, is haar open en directe manier van spelen, van mens tot mens.

Na haar afstuderen aan de opleiding drama van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Gent (2014) brak Kuitenbrouwer al snel door met de bejubelde voorstelling Honderdhuizen (2015), een collage rond het begrip ‘thuis’ op basis van gesprekken met honderd zeer uiteenlopende mensen. De voorstelling werd geselecteerd voor Circuit X, bekroond met de Fringe First én de Total Theatre Award in Edinburgh en leverde haar de onderscheiding Big in Belgium op. Hierna maakte zij Kan dus niet (2017), een documentaire voorstelling gebaseerd op gesprekken met jongvolwassenen in de psychiatrie.

In 2017 trok Kuitenbrouwer op uitnodiging van Frascati als onderzoeksjournalist de stad in. Speciaal voor het openingsdebat van Frascati Issues De (on)vertelde stad maakte ze een portret van Amsterdam aan de hand van een rit met tram 13 van begin- tot eindpunt. In september 2018 presenteerde zij bij Frascati Producties de eerste in een serie documentaire onderzoeksvoorstellingen over generaties, onze verantwoordelijkheid voor de toekomst en de prijs van vooruitgang. Deze presentatie kreeg de vorm van een audio-installatieparcours op basis van gesprekken met mensen uit vier generaties:

Hoe kijk jij naar de toekomst?
Gaat onze wereld erop vooruit of achteruit?
Was vroeger alles beter?
Hoe denk je dat de wereld er over twintig jaar uit zal zien?
Hoe wíl je dat de wereld er over twintig jaar uit zal zien?
En wat ga jij daaraan doen?

Het project kreeg een vervolg tijdens een residentie bij De Grote Post (BE) begin 2019. De resulterende voorstelling, Morgen werd alles anders, gaat op 19 september 2019 bij Frascati in première.

Yinka Kuitenbrouwer studeerde af aan de opleiding drama van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Gent (2014). Ze speelde in verschillende voorstellingen, zoals De Vrijetijdsmens – studie #2 van l’hommmm, Chaos van geluidstheatergezelschap Tuning People en De Grieken van het Gentse collectief KIP. Samen met Kirsten Mariën maakte ze drie locatievoorstellingen voor kinderen: Feest (hoera!) (voor BOMfestival), overeneuit  (ism Vrijstaat O en Raversyde) en Komkomkomkom (voor Wildemannenwoestewijven). Haar voorstelling Honderdhuizen werd geselecteerd voor Circuit X, bekroond met de Fringe First én de Total Theatre Award in Edinburgh en leverde haar de onderscheiding Big in Belgium op. Morgen werd alles anders is haar eerste voorstelling bij Frascati Producties.

Producties

  • Morgen werd alles anders (Frascati Producties in coproductie met Vooruit (Gent) & De Grote Post, 2018/2019)
  • Portret Amsterdam voor Frascati Issues (Frascati, 2017)
  • Kan dus niet (Yinka Kuitenbrouwer ism Drift vzw, Vooruit, De Buren & Brakke Grond, 2017)
  • Honderdhuizen (Yinka Kuitenbrouwer ism Drift vzw, 2015)
  • Feest (hoera!) (BOMfestival)
  • overenuit  (ism Vrijstaat O en Raversyde)
  • Komkomkomkom (Wildemannenwoestewijven).

Pers

"Kuitenbrouwer vertelt de voorstelling met de overtuigende naturel en oprechtheid die haar als actrice zo kenmerken."

Theaterkrant over Kan dus niet.