Alexandra Broeder

Alexandra Broeder (Rotterdam. 1978) staat bekend om voorstellingen, op locatie of in de theaterzaal, waarin kinderen of jongeren een volwassen publiek meevoeren in een sinistere, onwennige wereld. Terugkerend thema is de (machts)verhouding tussen kinderen en volwassenen. De uitwerking is vaak licht ontregelend, soms verontrustend en altijd intrigerend. Onderhuids ongemak kruipt naar de oppervlakte en aan de lach kleeft een donker randje. Haar voorstelling Candy Land won in 2008 de VSCD Zilveren Krekel en werd geselecteerd voor het Vlaams Theaterfestival. In 2010 ontving Broeder het Prins Bernhard Cultuurfonds Theater Stipendium en in 2012 kreeg ze De Erik Vos Prijs voor bijzonder talent onder de nieuwe lichting theatermakers.

In 2014 maakte Alexandra Broeder bij Frascati Producties, i.h.k.v. het jongerenfestival Breakin’ Walls, de voorstelling Raven waarbij ze werkte met het kunstenaarsduo L.A. Raeven. In 2014 kreeg de samenwerking een vervolg in de meerdaagse theatrale ervaring De Zone (een coproductie van Frascati Producties en Theater aan het Spui).

Een voorlopig hoogtepunt vormde The Well (Frascati Producties 2018), over het verglijden naar een andere, duistere wereld, gebaseerd op het werk van Haruki Murakami. Hiervoor ging zij een co-creatie aan met De Bascule, instelling voor kinder- en jeugdpsychiatrie. Wegens overweldigend succes werd de voorstelling eind juni 2018 opnieuw gespeeld in Frascati 4.

In april 2019 kreeg The Well een vervolg met The Tree (Frascati Producties 2019). Op locatie bouwde Alexandra Broeder een geheimzinnige biotoop met een groep meisjes tussen de 14 en 19 jaar die in behandeling waren bij de Bascule. Uitgangspunt is de roman De Vegetariër van Han Kang, waarin een jonge vrouw tracht te ontsnappen aan de verwachtingen van de maatschappij door een nieuwe levensvorm te creëren. Zij wordt een boom. In The Tree wordt dit gegeven samengebracht met ervaringen en materiaal van de groep meisjes en de werelden van onder andere Sylvia Plath, Bach en Berlinde de Bruyckere.

‘Of zij nu mens, plant of dier was, een persoon kon ze niet genoemd worden.
Maar een wild dier was ze ook niet echt.
Meer een raadselachtig wezen met de eigenschappen van beiden.’ - De Vegetariër van Han Kang
 
The Well en The Tree maken onderdeel uit van De (on)vertelde stad, een nieuwe programmalijn van Frascati waarin theatermakers worden gekoppeld aan stedelijke partners, met als uitgangspunt de noodzaak van kunstenaars zich uit te spreken over de samenleving. Met de Bascule werkt Frascati al langer samen. Zo werkte James Leadbitter in 2017 binnen hun muren met het project Madlove, waarin hij samen met ervaringsdeskundigen onderzoek doet naar de ideale psychiatrische instelling.

Alexandra Broeder studeerde in 2003 af als theatermaker aan de Toneelacademie Maastricht. Na haar afstuderen volgde zij een driejarig traject bij theaterwerkplaats Gasthuis (nu Frascati) en werkte vanaf 2017 bij BonteHond. Tegenwoordig is de organisatie van de producties van Alexandra Broeder in handen van Theaterzaken Via Rudolphi.

Producties

  • The Tree (Frascati Producties 2019)
  • The Well (Frascati Producties 2018)
  • De Zone (coproductie Frascati Producties en Theater aan het Spui, 2014).
  • Mamma 2014  (NTjong in coproductie met Frascati Producties, i.s.m. Rabarber, de theaterschool van Den Haag, 2014)
  • Raven (Frascati Producties, 2014)
  • Zeit der Wölfe (HAU (Berlijn), 2013)
  • Wasteland 2012 (Theaterzaken Via Rudolphi, 2012)
  • Sweet Dreams (2011)
  • KIND 2010-2011 (Bonte Hond, 2010)
  • Nature or Nurture (De Tijd van de Wolf, 2009)
  • Evacuation (MAPA Festival (SP), 2009)
  • CandyLand (Bonte Hond in coproductie met Over ’t IJ Festival, 2008), bekroond met de Zilveren Krekel
    Wasteland (2007)