Op de rok van het universum

't Barre Land / De Nwe Tijd
do 5 mei ’22 - za 7 mei ’22
Een lichtgevende vertelling vol humor, liefde en mededogen. 
do 5 mei ’22
-
za 7 mei ’22

In den beginne waren er verhalen. Een hele stoet. Afkomstig van het internet, weggestroomd uit boekenkasten, ontsproten aan de fantasie. Te midden van al die anekdotes is daar plots het verhaal van een enkeling: Roelof de Koning, in dit geval. Dierenarts. Hij leeft het leven dat wij allen leiden – hij wordt geboren en hij sterft. Daartussendoor groeit hij op en door en krimpt ten slotte in tot zakformaat. 

Terwijl de grens tussen dier en mens, mens en robot, fantasie en feit steeds meer vervaagt, wagen zij zich onbevreesd aan de grote vraag: wat is de waarde van een mensenleven? Of om de woorden van de dichter Lucebert te lenen: zijn wij iets anders dan een kruimel op de rok van het universum?  

P.C. Hooft-prijswinnaar Tonnus Oosterhoff schreef volgens pers en publiek een “absoluut droomboek”. Nu slaan ’t Barre Land en De Nwe Tijd de handen ineen om het te vertalen naar een lichtgevende vertelling vol humor, liefde en mededogen. 

In de pers

over Op de rok van het universum  
"Prachtig is de manier waarop Freek Vielen telkens varieert op zinnen waarin een object wordt vergeleken met een ander object, namelijk ‘in de vorm van’, bijvoorbeeld ‘een dorp in de vorm van een penis’.  Zonder dat de spelers het benoemen (Oosterhoff in zijn boek zelf wel) speelt het epos de Metamorfosen van Ovidius (8 na Chr.) een cruciale rol. Want in de natuur verandert alles voortdurend, zowel mens als dier. Een rups wordt cocon wordt vlinder. Een mens verandert in een boom. Een panter is niet kwaadaardig maar ‘klimt des nachts met gevaar voor eigen leven de veekraal in om te slapen met een kalfje van wie hij zielsveel houdt". Theaterkrant

"...Deze bespiegelingen liggen besloten in de bedachtzame vertelstijl van de acteurs, die ruim twee uur lang moeiteloos de aandacht vasthouden, terwijl het licht zich uitstrekt en weer in zichzelf opvouwt als een mensenleven." Het Parool

over ‘t Barre Land
"Opgebouwd uit gloedvolle monologen van Vincent van den Berg en Margijn Bosch, inspirerende intermezzo’s van Czeslaw de Wijs en de gitaarmuziek van Stef van Es, ontvouwt 1991 zich tot een indringende en tegelijk humorvolle, hartverwarmende voorstelling." ★★★★ De Volkskrant

over De Nwe Tijd
"Zo leveren Freek Vielen en Rosa Vandervost na Niets in 2017 met Doe de groeten aan de ganzen ook in 2019 een van de allermooiste jeugdvoorstellingen van het jaar." Knack

productie ’t Barre Land & De Nwe Tijd van en met Vincent van den Berg, Margijn Bosch, Rosa Vandervost, Freek Vielen en Czeslaw de Wijs naar het boek van Tonnus Oosterhoff met steun van de Vlaamse Overheid, Fonds Podiumkunsten, Amsterdams Fonds voor de Kunst, Fonds 21 en Lira Fonds

Dit boek heeft een encyclopedische rijkdom, zoveel wil het omvatten, zo veel wil het laten zien en in herinnering roepen. Het is een hoogst origineel portret van een generatie, dat laat zien dat het vertelsels zijn die levens inkleuren, toonzetten en betekenis geven. Verhalen bepalen ons, in plaats van andersom.

de Volkskrant