De zaak Shell

Anoek Nuyens & Rebekka de Wit / Frascati Producties / De Nwe Tijd
di 27 okt ’20 - wo 4 nov ’20
Een ultiem pleidooi over jouw rol in het klimaatdebat.
di 27 okt ’20
-
wo 4 nov ’20

De laatste witte mannelijke neushoorn is uitgestorven. Bosbranden, overstromingen en aardverschuivingen zijn overal ter wereld aan de orde van de dag. Waarom wordt er niet collectief meer verantwoordelijkheid genomen?

Theatermakers Anoek Nuyens en Rebekka de Wit volgen het klimaatdebat al jarenlang op de voet. Ze bezochten aandeelhoudersvergaderingen van multinationals, lazen speeches en interviews van Shell, ploegden akkoorden en beleidsnota’s van overheden door en noteerden stelselmatig de opmerkingen van hun ooms en buurmannen zodra er tijdens het kerstdiner over klimaatverandering gesproken werd. Welke beelden, argumenten en retoriek zorgen ervoor dat er zo weinig schot zit in het oplossen van het klimaatprobleem?

In De zaak Shell komen de belangrijkste stemmen uit het klimaatdebat samen. Aanleiding is de rechtszaak die de NGO Milieudefensie aanspande tegen Shell. Inzet van de zaak was: Shell dwingen hun bedrijfsvoering radicaal te veranderen. Het verweer van Shell? Niet wij, maar de consument moet veranderen. Heeft Shell een punt? Is de consument echt vrij? Of moet toch de overheid meer doen? In het theaterstuk De zaak Shell zien we hoe geraffineerd iedereen in het debat zijn verantwoordelijk doorschuift naar een andere partij en welke gevolgen dat heeft.

En dat is het doel van deze theatervoorstelling: Anoek Nuyens en Rebekka de Wit geven het publiek een ultiem pleidooi, zodat iedereen zijn of haar eigen rol in het klimaatdebat beter kan begrijpen en beter kan spelen. Want de wereld is in handen van degene met de beste tekst en het strakste kostuum.

Inmiddels oordeelde de rechtbank met een historische uitspraak dat Shell haar CO2 uitstoot met 45% radicaal omlaag moet brengen in 2030.

Prijzen

WINNAAR REGIEPRIJS 2021 (prijs voor de meest indrukwekkende regie): Anok Nuyens & Rebekka de Wit
“De zaak Shell is zowel haarscherp als verwarrend. De gedegen research is vertaald naar een sterke tekst en een gedurfde enscenering. Het podium is hier een platform aan uiteenlopende perspectieven. Met verve creëren de spelers hun personage via toewijding, concentratie en trefzeker acteren. Met hun inzet én de consequente uitwerking van het concept verleidt de voorstelling de toeschouwer tot een stellingname die varieert van empathie tot afkeer. Vakkundig blijft de regie weg bij het oordeel over afzonderlijke personages. De toeschouwer kan hierbij innerlijk verstrikt raken in de fluïde rol als toehoorder, scheidsrechter en medestander.”

WINNAAR ARLECCHINO 2020 & 2021 (prijs voor meest indrukwekkende mannelijke bijdragende rol): Jaap Spijkers
“Hoezeer je je ook hebt voorgenomen om het oneens met hem te zijn, met zijn innemende spel pakt Jaap Spijkers als CEO van Shell elke toeschouwer genadeloos in. Spijkers speelt hem vervaarlijk meerduidig: lange tijd lijkt hij vooral zachtaardig en begripvol, maar onverwacht komt hij indringend en scherp uit de hoek. Dat zorgt voor een uiterst verwarrende, bij vlagen zelfs ronduit verontrustende kijkervaring. Hij lijkt een innemende verbinder, maar wat schuilt er achter zijn rookgordijn van empathie, begrip en engagement?

GENOMINEERD VOOR DE COLOMBINA 2020 & 2021 (prijs voor de meest indrukwekkende vrouwelijke bijdragende rol): Musia Mwankumi
“Met het personage van Musia Mwankumi verwachten we de hoop te ontmoeten, maar ze haalt ons al snel uit de illusie; het is wanhoop waarnaar je kijkt. Wanhoop die Mwankumi niet alleen zichtbaar, maar ook in grote mate invoelbaar maakt. Na de vele protestacties met haar kompanen is ze nu de protestenergie voorbij. Terwijl je de onrust door haar lijf voelt gieren, brengt Mwankumi op bijzondere wijze verstilling aan het einde van een ijzersterk tableau van verschillende personages. Bijna sereen laat ze de toeschouwer binnen in haar binnenwereld waar zwaarte en teleurstelling overheersen. Lethargie en hoop cirkelen vloeibaar om elkaar heen.”

  • Frascati Issues: Van 3 t/m 6 november was de voorstelling onderdeel van het programma Frascati Issues.
  • Première 21 september 2019

 

In de pers

"Een groot, beladen onderwerp toegankelijk gemaakt: De Zaak Shell doet het" ★★★★★ de Volkskrant

"In het theater moet je blijven luisteren, ook naar het perspectief van ShellNRC

"De zaak Shell is een belangrijke voorstelling die door iedereen gezien moet worden, al is het maar om een beetje hoop te houden of te krijgen.' 'Ten slotte: Frascati Producties moet dus echt blijven: omdat zij een unieke positie innemen in het theaterlandschap, omdat zij een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van nieuw talent en om dit soort voorstellingen te kunnen maken; theater dat je van hoop vervuld de zaal doet uitgaan." Theaterkrant

"Theatermakers Anoek Nuyens en Rebekka de Wit willen de burger een stem geven in het klimaatdebat. Met hun voorstelling De zaak Shell nemen ze een voorschot op de rechtszaak van Milieudefensie tegen Shell." Lees hier de voorbeschouwing in de Volkskrant.

Over Anoek Nuyens en Rebekka de Wit

Anoek Nuyens en Rebekka de Wit maken sociaal bewogen, documentair theater. Het gesprek dat zij starten, strekt zich uit over verschillende maatschappelijke domeinen en podia: van politiek tot wetenschap, van feit tot fictie, van theater tot krant en internet. Bij Frascati Producties ontwikkelden zij het theaterproject Tenzij je een beter plan hebt (2017) waarin op zoek gegaan werd naar een manier om ons een wereld te verbeelden waar de mens niet meer de maat der dingen is. De voorstelling mondde uit in Tenzij je een beter plan hebt: De Rechtszaak (2018) over de mogelijkheid een rechtszaak aan te spannen om ons milieu te beschermen.

concept, tekst en spel Anoek Nuyens en Rebekka de Wit spel Nederland Jaap Spijkers, Janneke Remmers en Musia Mwankumi (stage) spel België Suzanne Grotenhuis, Peter van den Begin en Musia Mwankumi (stage) eindregie Erik Whien vormgeving Marloes en Wikke geluidsontwerp Christiaan Verbeek kostuum Fransje Christiaans dramaturgie en tekstbijdrage Freek Vielen beeld Studio Caro productie Frascati Producties / De Nwe Tijd met steun van Fonds 21, Prins Bernhard Cultuurfonds en de Vlaamse gemeenschap.