Afrovibes: Opening route geel (El Botinière - Boujloud – The Man in Skin - FAKE NEWS)

Afrovibes 2024
wo 2 okt ’24 19:00
Koop kaarten voor route geel van de Afrovibes openingsavond.
wo 2 okt ’24
19:00
  • wo 2 okt ’24
    19:00
    Frascati, Amsterdam
    Frascati Nes 63

Op woensdag 2 oktober opent Afrovibes Festival met een avondvullend programma vol dans en theater. Route geel bevat de volgende voorstellingen: El Botinière, Boujloud – The Man in Skin en FAKE NEWS.

Over El Botinière

El Botinière van de Tunesische choreograaf Selim Ben Safia is een metafoor voor de giftige wereld van de ‘patriarchale hypocriete Arabisch-Islamitische samenleving’ waarin mensen niet kunnen zijn wie ze willen zijn. El Botinière – de naam van een mythisch cabaret in het centrum van Tunis - is een voorstelling op populaire elektro-oriëntaalse muziek die de verborgen kant belicht van het Tunesische nachtleven waar vreugde, verdriet, liefde, haat, verlangens en het leven met elkaar verweven zijn. Een plek doordrenkt van lust en waar degenen ronddwalen die zich op klaarlichte dag niet durven te vertonen. Vijf dansers vertellen ieder hun eigen verhaal waarin het sombere en het sublieme elkaar kruisen en die gevoelens van vrijheid, maar ook lijden opwekken.

Over Boujloud – The Man in Skin 

De Marokkaanse regisseur Kenza Berrada vroeg verschillende vrouwen van haar generatie wat het woord toestemming voor hen betekende. Een van hen vertelde haar iets waar niemand in andere verhalen over had durven spreken. "Ik dacht niet dat mijn verhaal iemand zou interesseren", zei ze. Als reactie op haar getuigenis creëerde Berrada Boujloud – The Man in Skins en gaf zo een stem aan alles wat vaak verborgen blijft: het slachtoffer, de agressor, het incest, het misbruik, de getuigen, degenen die het wisten en degenen die het niet wilden weten.

Boujloud is een personage uit een eeuwenoude Marokkaanse rite: hij draagt bloedige schapenvachten en is de incarnatie van wat taboe en verboden is en onuitgesproken blijft. De rite vertelt over een legende die zijn oorsprong vindt in het idee van goddelijke vergelding. Het stuk gebruikt deze legende om sociale, juridische en politieke tegenstellingen van de Marokkaanse samenleving aan te kaarten. Met Boujloud – The Man in Skin vraagt Berrada zich af: hoe kunnen we van ons laten horen?

Over FAKE NEWS

FAKE NEWS verkent de concepten desinformatie, samenzweringstheorieën en wetenschapsontkenning en brengt deze samen in een wervelende dansvoorstelling. Live performance vloeit over in animatie en de grenzen tussen lichaam en scherm, realiteit en schijn vervagen. In FAKE NEWS combineert de Zuid-Afrikaanse choreograaf Nelisiwe Xaba performance en digitale kunst. Ze verkent de concepten desinformatie, samenzweringstheorieën en wetenschapsontkenning waarvan hun invloed op sociale media en traditionele media niet meer weg te denken is. FAKE NEWS laat zien hoe de media een verleidelijke wereld van zingeving creëren en deze verpakt in nepnieuws. Xaba deconstrueert deze wereld in een dansvoorstelling waarin de live performance overgaat in animatie en waarbij grenzen tussen lichaam en scherm, realiteit en schijn vervagen.

De voorstelling geeft kritiek op de hedendaagse sociaal-politieke en culturele samenleving. Het nieuwe normaal wordt gehekeld waarin de opkomende dominantie van virtuele aanwezigheid en ontmoetingen vervreemding en het risico op desinformatie in de hand werken. 

 

  • El Botinière 
    Duur: 60 min.
  • Boujloud – The Man in Skin 
    Duur: 60 min.
  • FAKE NEWS
    Duur: 45 min.

Credits

El Botinière
choreografie Selim Ben Safia & Marwene Errouine dans Marwen Errouine, Fetah Khiari, Houda Riahi, Mariem Bouajaja & Mohamed Cheniti comédienne Anissa Daoud muziek Hazem Berrabah licht Jérôme Bertin

Boujloud – The Man in Skin
regie
Kenza Berrada video Maud Neve geluid Kinda Hassan

FAKE NEWS
video
Mocke van Veuren