© Alette Schei Rorvik

Iris, pupil, retina, etc.

Iggy Malmborg (SE) in coproductie met Frascati Producties
do 10 nov ’22 en vr 11 nov ’22
Een mind-fuck van een voorstelling die de mechanismen van menselijke waarneming blootlegt en bevraagt.
do 10 nov ’22
en
vr 11 nov ’22

Een voorstelling over het oog als orgaan, hoe de buitenwereld onze zintuigen binnendringt en hoe we moeten omgaan met de chaotische informatie die tot ons doordringt wanneer onze ogen open zijn.

Het brandpunt van het menselijk oog is maar een kleine stip, slechts een fragment, en alles eromheen is overgeleverd aan vervorming. Om een beeld als 'geheel' te zien, verbinden we snel een paar punten in wat we zien, om hiermee de omgeving van die punten in te vullen. We veronderstellen een symmetrie en orde die het oog zelf niet oppikt. We zien dus nooit wat onze ogen zien - en dat is het uitgangspunt en dilemma van dit stuk.

In de wereld bestaan betekent zichtbaar zijn, te allen tijde, en vanuit alle hoeken. We kijken misschien maar vanuit één gezichtspunt de ruimte in, maar we kunnen overal vandaan worden bekeken. Dat beschouwt dit werk als een van de (vele) tragedies van het leven.

In Iris, pupil, retina, etc., versmelten denken en zien - elementen van het zijn die vaak als gescheiden worden gezien/gedacht - tot een onlosmakelijke eenheid. Hier is er geen subtekst; wat je ziet is wat er is. Vandaar dat je wordt uitgenodigd te denken met je ogen.

  • Duur: 90 min.
  • NL première
  • Engels gesproken
  • Do 10 opgenomen in We Are Public programma

Over Iggy Malmborg

Iggy Malmborg is een performance artist uit Malmö, Zweden. Hoewel getraind in traditioneel acteren aan de Theateracademie van Malmö, slaat hij in zijn werk bruggen tussen een breed scala aan esthetiek en stijlen, zowel solo als in samenwerkingsverband. Zijn belangrijkste artistieke interesse is het gebruik van de performance als een model waarop het betoog van het stuk direct kan worden toegepast. Met behulp van minimalistische strategieën, werpt hij zijn licht op de politiek van het theater en legt deze uit als een hiërarchische machine met (onbewuste) patronen van inclusie en uitsluiting. In de loop der jaren kreeg Malmborgs werk internationale erkenning en oogstte hij lof voor hoe hij vol humor en warmte heel concreet een complex intellectueel discours presenteert. 

Van 2013 tot 2020 werkte hij nauw samen met Kanuti Gildi SAAL (Tallinn), waar hij b o n e r (2014), 99 Words for Void, een duet met Maike Lond (2015), Physics and Phantasma (2017) en Things in my mouth (2019) produceerde. Hij presenteerde zijn werken op festivals en in zalen, waar onder Spielart (München), Baltic Circle (Helsinki), TnBA (Bordeaux), Auawirleben (Bern), Nanterre-Amandiers (Parijs), FFT (Düsseldorf), Sophiensäle (Berlijn), Oslo International Theatre Testival, Nowy Teatr (Warschau), Kaai (Brussel) en Dublin Theatre Festival. Sinds 2009 werkt hij onder de naam White on White samen met Johannes Schmit. Tijdens het seizoen 2017/2018 lanceerden ze in het Maxim Gorki Theater, Berlijn Fuck me! (we didn’t make it) en Tyskland.  

Tijdens het seizoen 2020/2021 bleef hij toeren met Physics and Phantasma en Things in my mouth. Ook opent hij in het Contemporary Art Museum van Estland de geluidsinstallatie No More en produceert hij de nieuwe performancestukken ONE, ONE, TWO, THREE, FIVE voor Kristiansands Art Hall in samenwerking met André Eiermann en Far Side in Auawirleben (Bern) in samenwerking met Sandra Forrer. 

 

 

 

concept en regie Iggy Malmborg op het podium Julie-Cecilie Solberg en Iggy Malmborg dramaturg Johan Jönson lichtontwerp Ulrich Ruchlinski effecten Leo Thörn decorbouw Ragnar Sletten productiemanagement Elisabeth C. Gmeiner productie-assistent Betty Nilsen trailer door Tobias Liljedahl foto's Alette Schei Rørvik, Johanna Malm en Arne Hauge coproductie Rosendal Theater (Trondheim), Black Box Theater (Oslo), BIT-Teatergarasjen (Bergen) en Frascati Producties (Amsterdam) in samenwerking met Inkonst (Malmö) ondersteund door Zweedse Kunstraad, Noorse Kunstraad, Regio Skåne, FFUK, FFLB en de gemeente Malmö. 

             

Once again Iggy Malmborg has managed to make a theatre piece that with minimal expressions produce maximal of impressions and content.

Willy Walder, Norsk shakespearetidskrift