POETIC LICENCE

Michaël Bloos
di 15 nov ’22 - za 19 nov ’22
Theater over gekte en normaliteit en alles daartussenin. - gebaseerd op het bijzondere leven van de Britse schrijver Orton.
di 15 nov ’22
-
za 19 nov ’22

De Britse toneel- en romanschrijver Joe Kingsley Orton brak in de jaren ’60 door als schrijver van taboedoorbrekende en zwarte komedies. Zijn gedurfde onderwerpen en spitsvondige en onnavolgbare schrijfstijl leverden meer dan eens ophef op en zijn eigen leven was minstens even roemrucht. Samen met partner Kenneth Halliwell haalt hij de ene na de andere practical joke uit: zo verzonnen ze Edna Welthorpe die met ingezonden brieven en recensies de controverse rondom Joe’s eigen stukken flink opklopte. Hun prank waarbij ze boekomslagen in bibliotheken bekladden leverde ze een half jaar cel op.

In wat vermoedelijk een psychose was sloeg partner Kenneth met een hamer het leven uit Joe en legde daarna de hand aan zichzelf. Verloor Ken het verschil tussen theater en werkelijkheid uit het oog? Dacht hij als één van de weinigen te zien dat ze als personages in een toneelstuk leefden en moesten ze daaruit ontsnappen door uit het ‘theatrale’ leven te stappen, de ‘echte wereld’ in? Moest hij, als vaste redacteur van de teksten van Orton, nu de toneeltekst waar hij in dacht te leven, rigoureus redigeren?

In POETIC LICENCE laten artistiek leider en regisseur Michaël Bloos en toneelschrijver Frank Siera zich inspireren door het werk en leven van Orton en verkennen de grens tussen gekte en normaliteit, tussen fictie en realiteit. POETIC LICENCE onderzoekt hoe de publieke norm onderhevig is aan de tijdgeest. Een voorstelling van een toneelspeler en een toneelschrijver over toneelspelers en toneelschrijvers.

Theater als houvast  
Michaël groeide op met twee psychotische vaders en wilde vooral niet worden zoals zij, niet gek, hij zou het verschil tussen werkelijkheid en fictie goed in de gaten houden. En toch, of misschien juist daarom ging hij het theater in. Michaël herkent zich in Joe en Kenneth: voor hen zorgt theater ook voor een gevoel van controle. Met hun toneelstukken en interventies scheppen ze een eigen werkelijkheid, een werkelijkheid die ze naar hun hand kunnen zetten. 

 

Nagesprek 17 november met Frank Siera en Emma Parker

Op donderdag 17 november vindt er na afloop van de voorstelling nagesprek plaats. Regisseur van POETIC LICENCE Michael Bloos gaat in gesprek met schrijver van de voorstelling Frank Siera en met speciale gast Dr. Emma Parker. Het gesprek zal in het Engels gevoerd worden.

Parker zal toelichten hoe Joe Orton’s seksualiteit en klasse zijn werk hebben gevormd en hoe dit te betrekken is op de sociale rechtvaardigheid van nu. Orton’s revolutionaire en originele werk adresseert thema’s zoals sociale en seksuele ongelijkheid die nu net zo relevant zijn als toen het een halve eeuw geleden werd geschreven.

“I read Orton as an undergraduate. His plays weren’t set texts on my BA English course but a tutor recommended Orton to me. I loved his work. I wept with laughter when I first read the plays. His cheeky iconoclasm delights and inspires me.” 

Dr. Emma Parker is universitair hoofddocent Engels aan de Universiteit van Leicester, waar ze literatuur uit de twintigste en eenentwintigste eeuw doceert. Ze publiceerde een 50-jarig jubileumeditie van Joe Orton's Entertaining Mr Sloane (Methuen Drama, 2014) en schreef over verschillende thema's in Orton's werk, waaronder Shakespeare, muziek en LHBTIQ+ geestelijke gezondheid. Frank Siera is schrijver en regisseur en onderdeel van zijn eigen muziektheatercollectief KASSETT.

  • Duur: 90 min
  • Na een korte pauze is er een Engelstalig nagesprek van ca. 30 minuten op do 17 nov. 

De pers over POETIC LICENCE

"Het is een ode aan de taboedoorbrekende kracht van de verbeelding, die echter nergens de duistere kant van een overgave aan waanzin uit het oog verliest."  Theaterkrant

Een gesprek over het schaduwgebied tussen creativiteit en gekte Podcast: Universum van de Waanzin

De pers over Istanbul - bericht van de andere kant

 “Kwetsbaar. ontroerend. Subtiel spel met realiteit en fictie.” ★★★★ NRC 
“Istanbul Toont de waanzinnige kracht van theater” ★★★★ Trouw
“Een spannende zoektocht van een zoon naar zijn bipolaire vader ” ★★★★ de Volkskrant

 

Over de makers

Michaël Bloos – regisseur en initiatiefnemer 
Een in Amsterdam gevestigde internationaal opererende acteur en regisseur. Hij studeerde in 2012 af aan de ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem en dit jaar aan de Master of the Arts Directing & artistic research Toneelacademie Maastricht. In 2019 ontving hij de Nieuwe Makers regeling van het FPK. Hij is gefascineerd door de verschillende constructen van de werkelijkheid die wij als mensheid hebben opgeworpen. Hij duikt graag diep in een onderwerp, probeert onze tijd en generatie te vangen, momentum te creëren en deelt dan zijn inzichten en de uitkomsten van zijn onderzoek in film, theater, performances, podcasts en installatiewerk. 

Hij doet dit niet alleen maar altijd in samenwerking met andere kunstenaars en niet zelden internationaal in projecten van Iran tot Zuid-Korea, van Australië tot Saudi-Arabië, van Zweden tot Mexico. Istanbul-Bericht van de andere kant werd door Trouw uitgeroepen tot top 3 beste theaterervaring van 2021 en Michaël Bloos zelf als beste Nieuwkomer van dat jaar. 

Frank Siera - schrijver
Frank Siera is schrijver en regisseur en onderdeel van zijn eigen muziektheatercollectief KASSETT. Hij studeerde in 2012 af aan de regie-opleiding van de Toneelacademie Maastricht met zijn zelfgeschreven tekst SPRAAKWATER. Siera schreef voor o.a. De Nationale Opera, de Veenfabriek, Stichting Nieuwe Helden, Strijbos & van Rijswijk, muziekensemble Ikarai en KASSETT. Zijn teksten werden vertaald naar het Duits, Frans, Portugees en Engels. ONGERIJMD won in 2016 de prijs Verse Tekst en werd in 2022 geselecteerd voor Punch en het Shakespeare Is Dead Festival in België. SPRAAKWATER werd geselecteerd voor Theatertext NL en Festival D'Avignon en ging o.a. op promotietour door Duitsland, Luxemburg en Frankrijk. RITRATTO, de opera waarvan hij het libretto schreef, ontving 5 sterren van de BBC en werd genomineerd voor een Edison in 2021.


artistieke leiding en regie Michaël Bloos tekst Frank Siera spel Eva Meijering, Dylan Devonald Smith, Steven Ivo muziek Niels Vermeulen decor Ruben Wijnstock kostuum Dymph Boss dramaturgie Lowie van Oers artistieke coördinatie en creatieve productie Amber Bloos marketingadvies Els Schipper PR Brecht van der Meulen naam illustrator Alexis Gaston een project van Michaël Bloos en Stichting Nieuwe Helden met steun van Het Fonds Podium Kunsten, het Lira Fonds en Socialrun