Kruistocht, een voorstelling gebaseerd op dat dikke boek van Thea Beckman over die kinderen die heel ver moeten lopen en die ene jongen in die moderne broek

Kruistocht, een voorstelling gebaseerd op dat dikke boek van Thea Beckman over die kinderen die heel ver moeten lopen en die ene jongen in die moderne broek

Theater Artemis / Trouble Man / Marjolijn van Heemstra

theater

Over

Over de kruistochten van vroeger en van nu

Marjolijn van Heemstra en Sadettin Kirmiziyüz zetten alles op het spel in hun theatrale strijd tegen het oprukkende vijanddenken. Zelfs hun eigen kinderen, de Prins en de Pasja.

Kruistocht. Heilige oorlog. Twintig jaar geleden lagen deze begrippen ver achter ons. Maar sinds elf september 2001 voeren wij in onze moderne spijkerbroek nieuwe kruistochten. En wie weet wat de toekomst brengt? Als Beckman haar boek Kruistocht in Spijkerbroek nu had geschreven, wie zou dan haar hoofdpersoon zijn? Een geradicaliseerde jongen uit Amsterdam-West? Het kind van een boze PVV-stemmer? Kruistocht bekijkt Beckmans boek vanuit deze tijd. Een voorstelling over moed, vriendschap, kuddegedrag en de grote strijd tussen Oost en West.

Kruistocht is een voorstelling met de kenmerkende humor en absurde gedachtenwereld van Sadettin Kirmiziyüz, Marjolijn van Heemstra en Jetse Batelaan. Met een groot leger aan schaduwkinderen nemen zij ons mee naar de kruistochten van toen en van nu. Via een magische soundscape van Roald van Oosten, een monumentaal decor van Sasha Zwiers en sprookjesachtige kostuums van Liesbet Swings biedt de voorstelling een onverwachte blik op een van Nederlands beroemdste kinderboeken.   

'Kruistocht zet tieners met succes aan het denken★★★★ Het Parool

'de voorstelling legt pijnlijke dilemma’s bloot, zit heel slim in elkaar en raakt★★★★ Theaterkrant

'In sterke dialogen lopen heden en verleden steeds overtuigender door elkaar. De felheid waarmee de acteurs in hoog tempo hun statements afvuren, geeft de voorstelling trekken van een politiek pamflet. In de goede zin van het woord, hun teksten zijn indringende eyeopeners.' ★★★★ Trouw

'toptheater dat elke leek tot liefhebber maakt' ★★★★★ Cultuurpers

'een weergaloos vervolg op Kruistocht in spijkerbroek van Thea Beckman' Brabants Dagblad

tekst/spel Sadettin Kirmiziyüz, Marjolijn van Heemstra en soms Lizzy Timmers regie Jetse Batelaan muziek Roald van Oosten kostuums Liesbet Swings decor Sacha Zwiers licht Gé Wegman dramaturgie Liet Lenshoek jongerenbegeleiding Tim Verbeek assistentie regie Myrthe van Velden
 
Sadettin houdt een column bij voor de website van de Groene Amsterdammer:
‘In de voetsporen van Thea Beckman – In de zomer van 2017 vertrekt de Amsterdamse theatermaker Sadettin Kırmızıyüz (1982) met zijn driejarige zoon op kruistocht. Op Kinderkruistocht, welteverstaan: met zijn tweetjes reizen ze de route na van de Kinderkruistocht die in het jaar 1212 plaatsvond.‘ Lees zijn columns hier.

 

Makers

Marjolijn van Heemstra (1981) is een eigenzinnige en veelzijdige kunstenaar. Ze studeerde godsdienstwetenschappen en Arabisch, is dichter, prozaïst en columnist, maar bovenal theatermaker. Vanuit een sterke persoonlijke betrokkenheid maakt zij voorstellingen over de mens als onderdeel van een grotere wereld. Bij Frascati Producties maakte Van Heemstra een groot aantal voorstellingen, waaronder Family ’81 (2011), Mahabharata (2012) en Garry Davis (regie Jetse Batelaan, coproductie Ro Theater, geselecteerd voor het Vlaamse Theaterfestival). Begin 2014 volgde Hollandse Luchten I: Jeremia, samen met Sadettin Kirmiziyüz. In datzelfde jaar maakte zij bij Ro Theater het indrukwekkende Als ik de liefde niet heb, over misbruik in grote instituties als de Kerk. Hierna volgden Bommenneef (regie Jetse Batelaan), een reconstructie van het oorlogsleven van haar oom en omstreden verzetsheld kapitein Van Heemstra en Zohre, een Afghaanse soap. Momenteel is Van Heemstra als jong regietalent verbonden aan Theater Rotterdam.

Sadettin Kirmiziyüz is acteur, theatermaker en schrijver. Als kind van migranten heeft hij een grote fascinatie voor grote actuele thema’s rond multiculturaliteit. Na zijn afstuderen maakte hij een serie voorstellingen over een reeks over ‘hete hangijzers’ als religie, dubbele identiteit en migratie. De afgelopen jaren maakte hij bij Frascati Producties het drieluik Hollandse Luchten. In Hollandse Luchten I: Jeremia, onderzocht hij samen met Marjolijn van Heemstra de vrijheid van meningsuiting. De voorstelling werd positief ontvangen door publiek en pers en geselecteerd voor het Nederlands Theaterfestival 2014. Hierna volgde Hollandse Luchten II: Pandgenoten, over de idealen en weerbarstige praktijk van het Nederlandse woningbeleid. Afsluiter van de reeks vormde het eveneens zeer goed ontvangen Hollandse luchten III: de radicalisering van Sadettin K. Kirmiziyüz is een hedendaagse verteller; vanuit zijn maatschappelijk engagement en grote fascinatie voor geschiedenis en wereldliteratuur ontstaan voorstellingen met een persoonlijke inslag die tegelijk veel meer zijn dan egodocumenten.

Theater Artemis maakt interactief en anarchistisch theater dat zich niet aan zijn eigen wetten houdt en het publiek continu op scherp zet. Artistiek leider Jetse Batelaan werkt aan een indrukwekkend eigentijds oeuvre en won daarmee onder andere de VSCD Mimeprijs (2016), de Theaterprijs Prins Bernhard Cultuurfonds (2015) en de VSCD Zilveren Krekel (2015). Na De dag dat de papegaai zelf iets wilde zeggen (nominatie VSCD Mimeprijs 2014) en De meest zwaarmoedige voorstelling ooit (selectie Vlaams Theaterfestival 2016) is dit zijn volgende regie voor jongeren van 14+.

Beeld

za 14 AFTER-KRUISTOCHT Feestje

za 14 okt 22:00 in het Frascati Cafe met de jongeren die meedoen met die ene voorstelling gebaseerd op dat ene boek van Thea Beckman met DJ Melle Hidajattoellah