Kinderen van Judas

Kinderen van Judas

Toneelgroep Oostpool / Het Nationale Theater / Jeroen De Man

theater

Over

Vampiers bestaan. Punt.

Het leven van een vampier gaat niet altijd over rozen. Vampier Tristan zit al 70 jaar tegen een burn-out aan. Hij kan het eeuwige leven niet meer aan. Zijn vampiervrienden willen hem weer op het juiste pad krijgen. Ze beginnen met het naspelen van gewone mensen, van Thuisbezorgd bezorger tot Nordic walker. Uiteindelijk weet niemand nog waar normaal zijn begint en 'fantasy' ophoudt en komt er een onvoorstelbare waarheid aan het zonlicht.

Met zijn spelers daalt regisseur Jeroen De Man af naar de schaduwwereld en brengt een even mysterieus als komisch universum op het toneel. Hij mengt Southpark-humor met 19e eeuwse romantiek en fantasy-filmcitaten. Kinderen van Judas is een ode aan de onbegrensde menselijke verbeelding.

Jeroen De Man: “fantasieverhalen maken mijn leven mooier. Ik weet dat ze niet echt zijn, maar toch ontleen ik er een waarheid aan. In Kinderen van Judas proberen fictieve figuren juist die paradox te doorgronden en falen daar hopeloos in.

'Vampiers die in opstand komen tegen hun eigen teloorgang, dat levert een gedurfd en wonderlijk toneelstuk op.' ★★★★ de Volkskrant

'Het verhaal schiet van serieus naar absurd, van zalvend naar subversief' ★★★★ Theaterkrant 

regie Jeroen De Man spel Judith van den Berg, Majd Mardo, Lisa Schamlé, Betty Schuurman, Joris Smit, Yves Vermeulen & Vincent van der Valk vormgeving & kostuums Sarah Nixon & Juul Dekker lichtontwerp Prem Scholte Albers fotografie Sanne Peper componist Roald van Oosten dramaturgie Fanne Boland coproductie Het Nationale Theater

Makers

Theater is voor Toneelgroep Oostpool een gelegenheid voor ‘onvoorziene ontmoetingen’, met andere mensen, tijden en denkbeelden. De voorstellingen van Oostpool zijn altijd persoonlijk, een ‘gesprek’ tussen de makers en de tijdelijke gemeenschap in de theaterzaal. Samen op zoek naar inzicht, troost of juist naar de confrontatie. Elk op hun eigen manier leggen de makers van Oostpool telkens opnieuw de vraag voor: Hoe nu mens te zijn?

Jeroen De Man (1980) studeerde in 2005 af aan de acteursopleiding van de Toneelacademie Maastricht. Van 2006 tot de zomer van 2016 was hij lid van theatercollectief De Warme Winkel. De laatste jaren richt hij zich steeds meer op het regisseren. Hij regisseerde onder andere Als ik de liefde niet heb van Marjolijn van Heemstra bij het Ro Theater en het succesvolle La Isla Bonita, de afstudeervoorstelling van de opleiding Theatraal Performen (Toneelacademie Maastricht, 2015). In zijn werk streeft hij ernaar de hedendaagse paradoxen waar wij onszelf in gevangen houden aan de oppervlakte te brengen. Als een ware Don Quichot gaat hij met zijn fantasie de werkelijkheid te lijf, terwijl hij tegelijk zelf de eerste om de zeepbel kapot te prikken. Het genot van de fantasie en de verrassing van de ontnuchtering gaan bij hem altijd hand in hand. Vanaf het seizoen 2017/2018 is De Man als regisseur verbonden aan Het Nationale Theater en Toneelgroep Oostpool.

120 minuten
We Are Public

7 december is de voorstelling opgenomen in het aanbod van We Are Public

nagesprek

Op do 7 december praten spelers Joris Smit en Lisa Schamlé na afloop met het publiek.