• jezebel cherish menzo

JEZEBEL

vr 06 november t/m wo 28 april

JEZEBEL

Cherish Menzo in coproductie met Frascati Producties

language no problem
performance

Over

Onderdeel van het Nederlands Theater Festival 2020.
JEZEBEL is genomineerd voor de BNG Bank Theaterprijs 2021.

JEZEBEL is een dansvoorstelling geïnspireerd op de Video Vixen: een vrouwelijk model dat eind jaren 90 en begin 2000 verschijnt in hiphop-videoclips.

Beelden in de massamedia, met name in muziekvideo’s, portretteren vaak een hypersensueel beeld van het vrouwelijke. De repetitieve beelden in hiphop video’s versterken de stereotypen die met name geassocieerd worden met de zwarte/donkere/gekleurde vrouw. Video Vixens, ook wel hiphop honey’s of videogirls genoemd, brachten veel kritiek met zich mee en werden vaak als de Jezebels van de late jaren 90 en begin 2000 gezien.

Vóór Youtube, toen MTV nog stond voor Music Television, was de Video Vixen het model dat een centrale rol speelde in videoclips. Ondanks de vaak door mannen geschreven, expliciete songteksten en het sensuele, verleidelijke en schaars geklede voorkomen van de vixen heeft haar performance een grote invloed op de esthetiek van de videoclips. En op de populariteit van de (mannelijke) artiest.

In de afgelopen twintig jaar heeft de Video Vixen zowel veel tegenwind als wind mee ervaren. Ze staat inmiddels voor veel meer dan het tot object gedegradeerde “ride or die” model in een cultuur gedomineerd door mannen.

Jezebel weigert gedefinieerd te worden door anderen. Zij navigeert door het landschap van de hiphopcultuur en zoekt naar manieren om haar imago zelf op te eisen. Kan Jezebel het controversiële stereotype dat wordt geassocieerd met de zwarte hiphop-honey deconstrueren? Hoe herdefinieert deze video-girl zichzelf anno 2019?

Nominatie BNG Bank Theaterprijs 2021. Uit het juryrapport:

Met Jezebel beweegt Cherish Menzo ergens tussen dans en performance. Ze neemt ons mee op een vertraagde en gedeconstrueerde videoclip met een video vixen centre stage. Met minimale middelen weet zij krachtig de iconografie van deze overgeseksualiseerde vrouw theatraal te maken. De vixen die Menzo "creëert" evolueert en spreekt tot de verbeelding, ook bij het publiek dat wellicht niet thuis is in deze wereld. De jury is onder de indruk van de keuzes die Menzo maakt in het tonen van haar hoofdpersonage. Tegen de verwachtingen in kiest Menzo voor de verstilling. Startend met stilering, wordt het tempo opgepakt en het personage letterlijk en figuurlijk opgeblazen. Met Jezebel weet Menzo op originele wijze het icoon van de zwarte vrouw in hiphop cultuur van een nieuw perspectief te voorzien.’

Pers
'Stereotypen worden bij danser én choreograaf Cherish Menzo op de kop gezet.' NRC selecteerde Cherish Menzo in februari 2020 voor de '101 nieuwe talenten' in de categorie dansers en choreografen ( 9 stuks). Interview Het Parool met Cherish Menzo

'Componist Michael Nunes maakt een schitterende soundscape, dreigend en heftig. En zo is de hele performance van Menzo: op de grens van dreiging en verleiding, van vervreemding en verleidelijkheid. Een echt statement maakt Cherish Menzo niet, en dat is goed; ze dwingt je voor alles na te denken over je eigen manier van denken in stereotypen.' Keuze van de Criticus in Theaterkrant

‘Menzo is a force to be reckoned with, not only as a dancer, but also as a brave maker of her own work.’ Movement Exposed

Vanaf 2019 werkt Menzo verder bij Frascati Producties: de voorstudie van JEZEBEL werd gepresenteerd tijdens Fringe en Cherish Menzo won er zowel de best of Fringe Award als de International Bursary mee. De jury van Fringe 2019: 'Menzo laat zien dat ze een zeer sterke performer is, die moeiteloos kan wisselen van vrouwelijk naar mannelijk en dierlijk. Ze is betoverend en houdt je elke seconde vast.'

concept/choreografie/performance Cherish Menzo lichtontwerp/techniek Niels Runderkamp muziek Michael Nunes video Andrea Casetti kostuum Daniel Smedeman dramaturgie Renée Copraij advies Berthe Spoelstra, Christian Yav & Nicole Geertruida zangcoach Shari Kok-Sey Tjong campagnebeeld Tatchatrin Choeychom trailer Andrea Casetti verkoop en tour management GRIP en Frascati Producties coproductie Frascati Producties met steun van Amsterdams Fonds voor de Kunst met dank aan Benjamin Kahn en Centre Chorégraphique Le Château

Makers

Cherish Menzo (1988) studeerde in 2013 af aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (Urban Contemporary Dance) en was sindsdien te zien in werk van o.m. Eszter Salamon, Akram Khan, Leo Lerus, Hanzel Nezza, Benjamin Kahn, Olivier Dubois, Lisbeth Gruwez, Jan Martens en Nicole Beutler.

Als performer valt ze op door haar krachtige, beheerste, onontkoombare fysieke aanwezigheid. In 2016 maakte ze samen met Nicole Geertuida, EFES, een uitputtend duet waarin perfectie en feilbaarheid intrigerende vragen opriepen over hoe wij de mens het liefst zienIn 2017 werkte Menzo samen met Benjamin Kahn aan het vooronderzoek van de solo Sorry, But I Feel Slightly Disidentified i.h.k.v. Fraslab (Frascati Producties). Door een reeks van verschillende fysieke en performatieve representaties voor te stellen, was dit onderzoek een poging om een cartografie te maken van hoe we de ander ervaren en ontmoeten.  Hierna maakte zij LIVE een kruising tussen een dansperformance en pop/rock concert in samenwerking met muzikant Müşfik Can Müftüoğlu.