• The Invisible Exhibition

The Invisible Exhibition

The Invisible Exhibition

Holland Festival

beeldende kunst

Over

Zuid-Afrikaanse beeldend kunstenaars creëerden virtuele objecten voor The Invisible Exhibition.

Met behulp van Tilt Brush, een app waarmee ze in 3D levensgrote kunstwerken ‘schilderden’, maakten ze ieder hun eigen werk voor deze gezamenlijke, gratis te bezoeken augmented reality-tentoonstelling.

Werk van onder meer Deborah Bell, Mbongeni Fakudze, Stephen Hobbs en Frederick Clarke is te zien. Ook wordt er een aantal 360-graden-films vertoond, exclusief te ervaren met een Oculus Go Virtual Headset, waarmee de kijker 360 graden in het rond kan kijken.

Een van de films is Love Songs From The Last Century van William Kentridge, een film die de kijker in een panoramisch houtskoollandschap plaatst, waarin zinnen, dreigende silhouetten en vreemde voorwerpen verschijnen en weer verdwijnen. 

Geëxposeerde werken:

Day Will Break More Than Once 
William Kentridge

Dinner Table
Sue Pam-Grant

Ungasabi 
Siyabonga Mthembu

Empty Note
Janus Fouché, Nhlanhla Mahlangu

Augmented Reality kunstwerken
William Kentridge, Typewriter
Marcus Neustetter, The Observatory
Mbongeni Fakudze, Rhythm 
Fatima Tayob Moosa, Phases of Connection
Lady Skollie, Watch The Expulsion
Grace Mokalapa, Mysterious Forms - GB698
Io Makandal, The Grit and The Pearl
Cow Mash, Udder Storm
Blessing Ngobeni, Pierced Scars
Anastasia Pather, You're an obstacle, You're not a man

Lost Is Just Another Word For Waiting To Be Found (werk in uitvoering)
Philip Miller, Maricel Alvarez 

 

Makers

William Kentridge (Johannesburg, Zuid-Afrika, 1955) is internationaal gelauwerd voor zijn tekeningen, films, theater- en operaproducties. Zijn werk komt voort uit een kruisbestuiving tussen media en genres en onderzoekt de erfenis van kolonialisme en apartheid in de context van het sociaal-politieke landschap van Zuid-Afrika. Zijn esthetiek put uit de vroege filmgeschiedenis, van stopmotion animatie tot ouderwetse special effects. Zijn tekenwerk, met name de dynamiek van een uitgevlakt en opnieuw getekend beeld, is een integraal onderdeel van zijn uitgebreide animatie- en filmpraktijk, waarin de betekenis van de films wordt ontwikkeld tijdens het maakproces. Zijn theateropleiding aan de École Jacques Lecoq in Parijs heeft substantieel bijgedragen aan het maakproces. Kentridges werk is sinds de jaren negentig wereldwijd te zien geweest in musea en galerieën, o.a. bij de Documenta in Kassel, het Museum of Modern Art (New York), het Albertina (Wenen), het Louvre (Parijs), de Whitechapel Gallery (Londen) en het Reina Sofia museum (Madrid).