The Gabriels

The Gabriels

Richard Nelson / The Public Theatre

Engels met NL boventiteling
theater

Over

Veelgeprezen marathon over gewone mensen in politiek roerige tijden

In zijn bekroonde trilogie The Gabriels schetst schrijver en regisseur Richard Nelson het leven van een doodgewone, allesbehalve perfecte Amerikaanse familie tijdens het turbulente verkiezingsjaar 2016. Een familie uit de middenklasse, voor wie het steeds moeilijker wordt de eindjes aan elkaar te knopen. Aan hun keukentafel debatteren ze hartstochtelijk over geld, politiek, geschiedenis, kunst en cultuur. Een ontroerend en onvergetelijk drieluik over mensen die feest vieren, herinneringen ophalen en wachten tot de wereld gaat veranderen.

‘The best theatre of 2016’ – The New York Times 

‘Perhaps Nelson had been prophetic after all’ – The New Yorker

‘The Gabriels will reveal a more anxious, uncertain, and unhappy America than the commanding nation the world is more familiar with.’www.variety.com

regie Richard Nelson decor Susan Hilferty & Jason Ardizzone-West licht Jennifer Tipton

geluid Scott Lehrer & Will Pickens kostuums Susan Hilferty spel Meg Gibson, Lynn Hawley, Roberta Maxwell, Maryann Plunkett, Jay O. Sanders & Amy Warren productieThe Public Theatre

Makers

Schrijver en regisseur Richard Nelson schreef een groot aantal toneelstukken en verschillende filmscripts en hoorspelen. Tot zijn bekendere stukken behoren de The Apple Family plays, het drieluik The Gabriels, de bekroonde musical James Joyce’s The Dead en de Broadway-versie van Chess

Holland Festival focus: democratie

Een aantal kunstenaars in het Hollande Festival kijkt dit jaar naar de problemen waar westerse democratische landen mee te maken hebben. Zo maakt regisseur Romeo Castellucci dit jaar La democrazia in America, naar het gelijknamige boek (1835) van de Franse filosoof Alexis de Tocqueville. De Tocqueville bewonderde de democratie vanwege de maatschappelijke gelijkheid, maar zag ook de gevaren ervan.

In The Gabriels beschouwt regisseur Richard Nelson het afgelopen Amerikaanse verkiezingsjaar door de ogen van een doodgewone familie. Andere kunstenaars richten zich op de problematiek in democratische naties, zoals de vluchtelingenkwestie in de voorstellingen van regisseurs Dieudonné Niangouna en Thomas Bellinck. Weer anderen tonen de dreiging van geweld (Demolishing everything with amazing speed), tirannie (Octavia) of het vormgeven aan activisme (The Tempest Society). Filmregisseur Julian Rosefeldt kijkt in Manifesto naar de relatie tussen kunst en samenleving.

Twee nationale theaterhuizen presenteren elk een eigen staat van de natie: My Country van het National Theatre uit Londen en The Nation van Het Nationale Theater uit Den Haag. Beide voorstellingen tonen een verscheurd land waarin niemand, van politici tot burgers, verantwoordelijkheid lijkt te durven nemen.

Ten slotte zijn er voorstellingen waarin democratie in de vorm is doorgevoerd: het publiek kan – als het dat wil – actief betrokken worden, als voorbijganger, deelnemer of activist. Deze kunstenaars moedigen het publiek aan om de aloude hiërarchie tussen het publiek en de artiesten ter discussie te stellen.

Video

Holland Festival 2017: The Gabriels
480 minuten