Enyangeni / Ursonate

Enyangeni / Ursonate

Holland Festival / William Kentridge / Nhlanhla Mahlangu

language no problem
dans

Over

‘Enyangeni’ betekent in het Zoeloe zoiets als ‘opstijgen’ en verwijst daarbij naar de maan. Choreograaf en componist Nhlanhla Mahlangu regisseert met Enyangeni een emotionele reis waarin de verticale beweging centraal staat. Drie danseressen en zes mannelijke muzikanten spelen een provocatieve, energieke performance van dit Zuid-Afrikaanse multitalent.

William Kentridge brengt aansluitend zijn eigen interpretatie van de Ursonate. Hij nam het beroemde klankdicht uit 1932 van de Duitse Kurt Schwitters als vertrekpunt voor een vrolijke performance. Voor de scène waarin Schwitters de uitvoerder uitdaagt om zijn eigen creativiteit te tonen, laat Kentridge een aantal hulptroepen aanrukken.

Enyangeni
regie Nhlanhla Mahlanguco-regie Gerard Bester performers Xolisile Bongwana, Thabang Mkhwanazi, Simphiwe Bonongo, Sbusiso Shozi, Penwell Langa, Gregory K. Mabusela, Lulu Mlangeni, Teresa Phuti Mojela, Thandazile Sonia Radebe kostuums Noluthando Lobese licht Wesley France 
 
Ursonate
concept, uitvoering William Kentridge videomontage Zana Marović licht Wesley France

 

 

Makers

William Kentridge (Johannesburg, Zuid-Afrika, 1955) is internationaal gelauwerd voor zijn tekeningen, films, theater- en operaproducties. Zijn werk komt voort uit een kruisbestuiving tussen media en genres en onderzoekt de erfenis van kolonialisme en apartheid in de context van het sociaal-politieke landschap van Zuid-Afrika. Zijn esthetiek put uit de vroege filmgeschiedenis, van stopmotion animatie tot ouderwetse special effects. Zijn tekenwerk, met name de dynamiek van een uitgevlakt en opnieuw getekend beeld, is een integraal onderdeel van zijn uitgebreide animatie- en filmpraktijk, waarin de betekenis van de films wordt ontwikkeld tijdens het maakproces. Zijn theateropleiding aan de École Jacques Lecoq in Parijs heeft substantieel bijgedragen aan het maakproces. Kentridges werk is sinds de jaren negentig wereldwijd te zien geweest in musea en galerieën, o.a. bij de Documenta in Kassel, het Museum of Modern Art (New York), het Albertina (Wenen), het Louvre (Parijs), de Whitechapel Gallery (Londen) en het Reina Sofia museum (Madrid). Dit jaar is William Kentridge een van de twee associate artists van het Holland Festival.

 

Nhlanhla Mahlangu is een Zuid-Afrikaanse zanger, theatermaker, componist, danser en docent, afgestudeerd aan Moving into Dance, Mophatong. Onlangs heeft Mahlangu zijn aandacht gericht op het vertalen van zijn productieve, internationale carrière naar een Master of Arts bij de faculteit Creative Research aan de Universiteit van Witwatersrand. Mahlangu is een interdisciplinaire kunstenaar die bekend staat om origineel, complex en hedendaags werk dat is geworteld in traditionele vormen. Mahlangu, geboren in Pholapark Squatter Camp in Zuid-Afrika ten tijde van de apartheid eind jaren 70, begon zijn opleiding in de jaren 80 en was getuige van de conflicten tussen het Afrikaans Nationaal Congres, Inkatha Freedom Party en ‘The Third Force’. Zijn baanbrekende werk Chant is door deze ervaringen gevormd. Naast zijn werk in hedendaagse dans en muziek wordt Mahlangu gevierd om zijn gebruik van isicathamiya, een a capella-achtige muzikale vorm die vocalen en beweging combineert. Mahlangu gebruikt deze zangvorm als een manier om de geschiedenis van Zuid-Afrika te verwerken, in het bijzonder de benarde situatie van migranten. Zijn voorstellingen pogen sociale samenhang op te bouwen, de wonden van het verleden te genezen en veerkracht in het nieuwe democratische Zuid-Afrika aan te moedigen.