Anoek Nuyens

Maker

Schrijver en theatermaker Anoek Nuyens (Nederland, 1984) maakt sociaal bewogen, documentair theater, met als onderliggende vraag: hoe kan het theater bijdragen aan een betere wereld? Het gesprek dat zij start in haar voorstellingen strekt zich uit over verschillende domeinen en podia: van politiek tot wetenschap, van feit tot fictie, van theater tot krant en internet. Zo tekenen zich in haar werk de contouren af van een maatschappelijk actief theater, een vrijplaats waar alles gedacht en gezegd kan worden, maar nooit vrijblijvend is.

Biografie 

Nuyens studeerde Theaterwetenschap in Amsterdam en Berlijn en werkt(e) onder andere in Kinshasa, Brussel, Berlijn en Amsterdam. Bij Frascati Producties ontwikkelde zij het journalistieke theaterproject Hulp (2015), over de toekomst van ontwikkelingssamenwerking en de betekenis van goed doen en medemenselijkheid in de 21ste eeuw. Hierover ging zij in gesprek met Nederlandse en Keniase NGO's, politieke partijen, kerkelijke gemeenschappen en goede doelen. De voorstelling maakte een tournee langs theaters in binnen- en buitenland en diverse maatschappelijke organisaties, waar zij het gesprek voortzette. In november 2016 presenteerde ze bij Frascati Producties de lecture performance Zwijgend Pamflet, waarin ze verslag deed van haar ervaringen met ruim anderhalf jaar Hulp.

In 2019 maakte Anoek Nuyens bij Frascati Producties in nauwe samenwerking met Jan Pronk een voorstelling over diens leven en werk. Pronk werd een intiem portret van de laatste Nederlandse idealistische politicus, de afbrokkeling van het sociaal democratische gedachtengoed en radicaal idealisme vroeger en nu. De voorstelling ging in première in december 2019. Aansluitend was de voorstelling te zien in de theaters in het land.

Naast haar solowerk, maakt Anoek Nuyens met Rebekka de Wit een aantal projecten bij Frascati Producties. Zo hebben Nuyens en De Wit zich laten inspireren door de lopende rechtszaak van Milieudefensie tegen Shell, waarbij Milieudefensei eiste dat de oliegigant de bedrijfsvoering radicaal aanpast en stopt met zijn vervuilende activiteiten. Nuyens en De Wit verzamelen uiteenlopende perspectieven en stemmen, bewijsstukken en dilemma’s.

Samen schreven ze een serie monologen die onder de titel Repetities voor de werkelijkheid vanaf december 2018 op regelmatige basis openbaar werden gemaakt door acteurs als Jaap Spijkers (Ben van Beurden, CEO van Shell) en Janneke Remmers (de consument). In een serie openbare pre-enactments werden zo de uiteenlopende perspectieven rondom de rechtszaak onderzocht door middel van fictie en samen met het publiek bediscussieerd. Op deze manier werden burgers bij de rechtszaak betrokken en bewijsstukken en dilemma’s verzameld. In 2020 werd het tijd om alle argumenten te verzamelen: in de theatervoorstelling De zaak Shell kwamen uiteindelijk alle pleitredes samen. Wie is er in dit klimaatdrama eigenlijk verantwoordelijk voor wat? De voorstelling werd bejubeld ontvangen door pers en publiek en Nuyens en de Wit wonnen er de Regieprijs 2021 (NTF) mee. Jaap Spijkers won met zijn vertolking de Arlecchino 2021 en Musia Mwankumi werd genomineerd voor de Columbina 2020 & 2021 voor de meest indrukwekkende vrouwelijke bijdragende rol. In 2021 bewerkte BNNVARA de voorstelling tot een gelijknamige televisiefilm. De meest recente ontwikkelingen ovetr De Zaak Shell zijn te volgen op deze website.

Eerder maakte Anoek Nuyens samen met Rebekka de Wit de theatervoorstelling Tenzij je een beter plan hebt (Frascati Producties / De Nwe Tijd 2017). Hierin onderzochten de twee theatermakers het conflict tussen menselijk eigenbelang en het belang van onze planeet. Centraal stond de gedachte-oefening dat de mens niet langer de maat der dingen is. In verschillende steden werd aansluitend aan de voorstelling een reizende denktank georganiseerd waarbij verschillende experts werden uitgenodigd. Hiermee bestempelden Nuyens & De Wit het theater nadrukkelijk als politieke denkruimte waar mensen samenkomen om zich te buigen over fundamentele dilemma’s, toekomstscenario’s en vergezichten. Onder de titel Optie C werden politici, activisten, filosofen, biologen en journalisten uitgedaagd samen na te denken over de verhouding tussen mens, aarde, dieren en planeet.

Onderscheidingen en nominaties

  • Nominatie voor de BNG Bank Theaterprijs 2013- Bouta
  • Winnaar Marie Kleine-Gartman Pen 2013 - Westen, Wake Up (essay)
  • Selectie Nederlands Theater Festival 2021- De zaak Shell
  • Winnaar Regieprijs 2021 - Anoek Nuyens & Rebekka de Wit - De zaak Shell

Press

"Nuyens en De Wit maken haarfijn inzichtelijk hoe de klimaatcrisis op dit moment vooral een verantwoordelijkheidscrisis is."
★★★★★ NRC over De zaak Shell van Anoek Nuyens & Rebekka de Wit / De NWE Tijd / Frascati Producties

"Slim en geestige analyse van de klimaatcrisis"
Theaterkrant over De zaak Shell van Anoek Nuyens & Rebekka de Wit / De NWE Tijd / Frascati Producties

"Aansprekende, knappe, voorstelling over klimaatcrisis"
★★★★ Scenes over De zaak Shell van Anoek Nuyens & Rebekka de Wit / De NWE Tijd / Frascati Producties

"Helder en betrokken verhaal over het goede doel."
★★★★ Het Parool over Hulp van Anoek Nuyens / Frascati Producties

"Anoek Nuyens stuurt je niet met niks naar huis."
★★★★ Theaterkrant over Hulp van Anoek Nuyens / Frascati Producties

Productions