Edward II - The Gay King

di 18 januari t/m za 12 maart

Edward II - The Gay King

Toneelgroep Oostpool / Char Li Chung

Nederlands
theater

Over

alleen toegang met coronatoegangsbewijs.

Lessons in love & politics
Edward is jong en eigenwijs. Hij wordt gekroond tot koning, maar al snel wordt duidelijk dat Edward niet geïnteresseerd is in politiek. Hij wil liefde! Genot! Passie! Geen macht, moraal of plicht. Met de kroon op zijn hoofd stort hij zich in wat hem al zijn leven lang onthouden is. Tot woede van zijn echtgenote en hofhouding heeft hij een affaire met een mannelijke onderdaan. Terwijl alle ogen op hem gericht zijn, lijkt Edward met zijn keuze voor liefde en seks de politieke en wereldlijke ontwikkelingen buiten te sluiten.

Het is zwaar om niet aan verwachtingen te voldoen, maar nog ondragelijker als je liefde wordt bestraft. Is de jonge en tegendraadse Edward gedwongen te kiezen tussen liefde en politiek? Sluiten zij elkaar uit? Of zijn ze te combineren in één mens? 

Sexy en flamboyant koningsdrama
Regisseur Char Li Chung maakt een eigenzinnig kostuumdrama gebaseerd op Christopher Marlowe’s koningsdrama Edward II en de homo-erotische sonnetten van William Shakespeare. Waar Shakespeare in de 16e eeuw homoseksualiteit nog verstopte, bracht Marlowe met Edward II een van de eerste volwaardige homoseksuele personages ten tonele. Na het zeer goed ontvangen Don Caravaggio en zijn bewerking van Oscar Wildes De Profundis (2021) zet Chung opnieuw zijn tanden in een historisch personage.

tekst Christopher Marlowe bewerking Jibbe Willems regie Char Li Chung spel Abe Dijkman, Fjodor Jozefzoon, Tobias Kersloot, Ziggy Knel, e.a. dramaturgie Madelon Kooijman campagnebeeld Marijke de Gruyter en Nicolien de Jong marketing Daniel Jaspers, Thijs Toonen en Femke Krijntjes

 

Makers

Toneelgroep Oostpool, één van de grotere rijksgesubsidieerde toneelgezelschappen van het land, werd in 1953 in Arnhem opgericht als Toneelgroep Theater, later Theater van het Oosten, sinds 2001 Toneelgroep Oostpool. Bij het gezelschap werken zo’n 22 mensen in vaste dienst en jaarlijks vouwen zo’n 200 freelancers zich daar omheen. Het gezelschap zag de afgelopen jaren de bezoekersaantallen flink groeien. Van zo’n 50.000 bezoekers per jaar in 2015 tot ruim 70.000 bezoekers in 2019.

Oostpool ontwikkelde de afgelopen jaren met het motto ‘Hoe nu mens te zijn?’ een versterkte eigen signatuur in het Nederlandse theaterlandschap. De artistieke koers gericht op het delen van persoonlijke verhalen in een voortdurende ontmoeting met het publiek rondom thema’s die nu raken, leverde recent successen op als People, Places & ThingsAllemaal Mensen en Laura H.

Hoe nu mens te zijn?
Toneelgroep Oostpool gelooft in theater als middel voor onvoorziene ‘ontmoetingen’ met andere mensen, tijden en denkbeelden. Het gezelschap laat je ervaren dat gevoelens tegenstrijdig kunnen zijn en gedachtes kunnen veranderen. Dat we samenleven met andere mensen, die zich net als wij elke dag opnieuw verhouden tot de onbevattelijkheid van ons bestaan. Daarom zijn de voorstellingen van Oostpool altijd persoonlijk. De makers staan als het ware midden in hun voorstelling en spreken zo de tijdelijke gemeenschap in de theaterzaal van mens tot mens aan. De voorstellingen bieden inzicht, troost of zoeken juist de confrontatie. In elk geval geen escapisme. De vaste theatermakers van Oostpool onderzoeken voortdurend de zeggingskracht van theater in deze tijd. Ze hebben elk een eigen vormtaal en inhoudelijk perspectief. Maar onvoorwaardelijk delen zij met de toeschouwer de vraag: Hoe nu mens te zijn?

€19/ €14
Frascati 1