Victor of de kinderen aan de macht

Victor of de kinderen aan de macht

Dood Paard

theater

Over

Hilarische, bijtende satire op het kleinburgerlijk gezinsleven uit 1928

Er zijn geen kinderen meer, er zijn nooit kinderen geweest.

Dood Paard speelt het briljante vaudevillestuk van Roger Vitrac. De negenjarige Victor ontmaskert provocerend het gehuichel van zijn ouders.
 
Op zijn negende verjaardag besluit Victor dat hij niet langer een voorbeeldig kind wil zijn. Het is tijd om het vloerkleed onder de tafel weg te trekken en de poten onder de stoelen vandaan te zagen. Samen met zijn zesjarige vriendinnetje trakteert hij het bezoek op een toneelstukje: een vrolijke verbeelding van het overspel tussen zijn vader en haar moeder. De volwassenen verstijven van schaamte en ongemak en dit is nog maar het begin. Manipulerend en provocerend ontmaskert Victor meer en meer de kleinburgerlijkheid, het bedrog en het gehuichel van de ouders. Die proberen vertwijfeld de scherven bij elkaar te zoeken, terwijl bij iedere stap hun leven verder uit elkaar valt. Aan het eind van de middag ligt het overspel op straat, is het zesjarige vriendinnetje van huis weggelopen, heeft haar vader zich opgehangen en besluit Victor te sterven. De kinderen zullen niet, zoals afgesproken, binnen de lijntjes kleuren. Ze schieten de volwassenen recht in hun kruis!
 
'een heerlijk vilein beeld van de burgerlijke moraal' ★★★★ de Volkskrant
 
'Dood Paard laat de tekst vol absurditeiten spetterend langs de acteurs gaan, die met een even absurde mimiek en dito gesticulatie het eeuwig geldende conflict tussen jong en oud en de huiselijke hypocrisie vrijwel permanent schwung geven aan de voorstelling.'  ★★★★ Dagblad van het Noorden
 

 

tekst Roger Vitrac met Gillis Biesheuvel, Janneke Remmers , Kevin Klein, Linda Zijl, Manja Topper & Louis van der Waal vertaling Dood Paard op basis van de vertaling van Remco Campert

Makers

Dood Paard staat garant voor een autonome mentaliteit en een open houding van de spelers naar het publiek. Soms lijkt de grens tussen een toneelrol en zijn vertolker te vervagen. Al ruim twintig jaar overleven de acteurs zonder dat er een regisseur aan te pas komt. Of ze nu een bestaand stuk aanvatten of een splinternieuwe eigen tekst, altijd gaat het erom: hoe staan wij in het hier en nu? Iedere handeling, iedere uitgesproken zin is bedoeld om de eigen geest te scherpen. En daarmee die van de toeschouwer. Afgelopen seizoen was Dood Paard bij Frascati te zien met Volpone en Het Raadsel van Alles wat Leeft.

Frascati en Dood Paard kennen sinds jaar en dag een sterke verwantschap, een band die in 2013 bekrachtigd is met de intrek van Dood Paard in de gebouwen van Frascati.

Pers

 
gesprekken 20:00 u

25 jan Dramaturg en programmamaker Florian Hellwig gaat een contextgesprek voeren met schrijver Eva Rovers, naar aanleiding van haar essay Ik kom in opstand, dus wij zijn, waarin ze nieuw licht laat schijnen op verzet en de relevantie en actualiteit van Albert Camus' tekst De mens in opstand (1951).duur 45 min.

26 jan Een voorgesprek met Stine Jensen en Frank Meester o.l.v. Florian Hellwig naar aanleiding van hun boek De Opvoeders, wat filosofie de schipperende ouders leren kan.duur 45 min.

27 jan Dramaturg en programmamaker Florian Hellwig voert een contextgesprek met filosoof en schrijver Daan Roovers, naar aanleiding van haar essay Mensen maken (2017).duur 45 min.