A Soft Play

A Soft Play

KOBE / Productiehuis Rotterdam

Language no problem
performance

Over

Suikerzoete performance-attractie met een bitter randje

Instant individueel geluk, dat lijkt het meest begeerde doel van onze tijd. Een leven aaneengeregen door uppers, downers, hypes, trends, topics, pop-ups, entertainment-injecties en happy feelings. Maar waarom verliezen we onszelf zo graag in de feestende en consumerende massa? Zijn onze behoeftes en lusten onverzadigbaar, of speelt er meer mee? Het jonge collectief KOBE duikt in de onstilbare honger naar plezier en presenteert ‘a colourful brainwash while the world is on fire.’

“Een hyperhappy kijkervaring” – De Theaterkrant

Nagesprek 23 sep
Na afloop van de voorstellingen INTERNET OF THINGS/Prometheus de Vuurbrenger en a soft play gaan URLAND en KOBE met elkaar in gesprek onder leiding van dramaturg Florian Hellwig. Waar URLAND lasers, schuimmachines en gabbers in het theater introduceert, bouncet KOBE omgeven door happy feelings en ballonnen. Waarin komen hun performances overeen, behalve dat beide performance collectieven onder de vlag van Productiehuis Rotterdam werken? Wat zijn de verschillen? Wat moet er veranderen in het theater? En wat vinden de makers van de huidige samenleving?

concept KOBE van & met Nastaran Razawi Khorasani, Nina Fokker, Anne Fé de Boer &  Davy Pieters geluid Jimi Zoet vormgeving Ruben Wijnstok kostuums Esmée Kulik campagnebeeld Berry Dijkstra, ROFFERT productieleiding Lisa Corsten techniek Siemen van der Werf productie Productiehuis Rotterdam

Makers

KOBE is het gezelschap van Nastaran Razawi Khorasani en Davy Pieters. Hun werk bevindt zich op het snijvlak tussen kunst & kitsch en verbindt de popcultuur met de kunstwereld. Regelmatig treden ze op met spectaculaire performances in de meest uiteenlopende scenes: clubs, festivals, theaters, musea en galeries, in een poging van binnenuit iets te veranderen.

Davy Pieters (Nederland, 1988) is hard op weg een van de origineelste theaterregisseurs van het moment te worden. Haar beeldende mimetheater vindt inspiratie in o.m. games, social media, reclame, strips, martial arts, beeldende kunst. De voorstellingen zijn onderzoeken naar de toekomstige (westerse) mens en de manier waarop deze mens wordt beïnvloed door technologische ontwikkelingen, beeld(ver)vorming en beeldcultuur. Davy studeerde in 2011 af aan de regieopleiding van de Toneelacademie Maastricht met Playwood, dat werd getoond in Frascati WG. Bij haar afstuderen ontving ze De Henriette Hustinxprijs voor excellent talent. Direct daarna maakte ze bij Frascati Producties de studie What Remains (2012), over de gevolgen van de Japanse Tsunami en het hilarische, gruwelijke sprookje An Elephant (2012). Vervolgens presenteerde Davy de bejubelde monoloog The Truth About Kate (2014) die werd geselecteerd voor het Nederlands Theaterfestival, het Vlaamse Circuit X en waarmee ze werd genomineerd voor de BNG Nieuwe Theatermakersprijs. Daarna volgde How Did I Die (2014), waarvoor Davy in de wereld van het forensisch onderzoek dook. Zomer 2015 werkte Davy Pieters met 12 studenten van de Mime Opleiding (AHK) aan Knights: pop-ups in de openbare ruimte over helden, geweld en de westerse man anno nu. Hierna volgde Made In Here, een onthutsende, maar reële Sciencefiction. Hoe ver kunnen we gaan met vormgeven van het leven?

Nastaran Razawi Khorasani studeerde aan de Toneelacademie in Maastricht. Tijdens haar studie speelde ze onder andere in Boys & Girls van het Onafhankelijk Toneel en bij DOX. De afgelopen jaren speelde zij bij het Ro theater in de voorstellingen Moeders, Branden en Kust Bij theatergroep Max. speelde Nastaran in Nacht en Echt waar en bij Maas was zij te zien in CASH en Voorjaarsoffer. Voor haar rol in CASH ontving ze tijdens het Gala van het Nederlandse Theater 2014 een Gouden Krekel in de categorie meest indrukwekkende podiumprestatie. In 2015 maakte Nastaran bij Maas de solo Play it back waarmee ze op verschillende festivals in binnen- en buitenland stond.

Video

trailer A soft play - Kobe

Beeld

nagesprek 23 sep

Na afloop van de voorstellingen INTERNET OF THINGS/Prometheus de Vuurbrenger en a soft play gaan URLAND en KOBE met elkaar in gesprek onder leiding van dramaturg Florian Hellwig.