• How to build an universe Davy Pieters

How to build a universe

di 27 t/m do 29 november

How to build a universe

Davy Pieters

theater

Over

 
Kunnen wij zelf het toeval ensceneren? En als dat zo is, hoe beïnvloedt dat ons perspectief op de wereld? Op ons leven? En op onszelf?

Ons huidige wereldbeeld wordt steeds meer bepaald door algoritmes en technologie. Maar veel inzichten die ons wereldbeeld volledig veranderen, ontdekken we per toeval. Belangrijke momenten in het leven worden vaak bepaald door toeval en geluk. Maker Davy Pieters ontleedt in How to build a universe het toeval. Zullen we in de toekomst in staat zijn ook het meest ongrijpbare te ensceneren?

In de filmische en fysieke voorstelling gaat Pieters aan de haal met het doen van een ontdekking die je niet zocht, serendipiteit. Pieters is geïntrigeerd door het contrast tussen de ingrijpende werking van serendipiteit, toeval en (wetenschappelijke) revoluties in ons leven en de steeds grotere controleerbaarheid van de wereld. Welke bronnen vormen de dominostenen tot de toevallige ontdekking? En hoe verhoudt dit zich tot onze drang naar controle en de technologie die we daarvoor inzetten?

Een bekend voorbeeld uit de kunst zijn de abstracte schilderijen van Wassily Kandinsky. Pek van Andel: ‘Hij schilderde aanvankelijk figuratief, maar toen hij op een dag thuiskwam en een van zijn eigen schilderijen op z’n kant zag staan, waardoor het niets herkenbaars meer voorstelde, dacht hij: dit is zó mooi! En toen bedacht hij dat je dat ook expres kon doen waarmee het de eerste aanzet was tot abstracte kunst.’

Davy Pieters (1988) onderzoekt in haar werk hoe de mens wordt beïnvloed door technologische ontwikkelingen en de beeldcultuur waarin we leven. Dit vertaalt zij naar beeldende, filmische voorstellingen met fysieke performances die gebruikmaken van de conventies van media en genres. 


“Davy Pieters reflecteert in haar voorstellingen vaker op de ‘mediarealiteit’: haar werk wordt beïnvloed door tv, games, social media en reclame.” – NRC



regie Davy Pieters concept en regie Davy Pieters spel Judith Hazeleger, Niels Kuiters, Ayrton Fraenk, Mees Borgman, Syoma Ekhart muziek Jimi Zoet zangcompositie Lisa Verbelen zang coach Béni Csillag lichtontwerp Axel Dikkers 
kostuums Erik Bosman

Makers

Davy Pieters(1988) vertelt verhalen die zich spiegelen aan haar eigen generatie en de tijd waarin wij nu leven.
Sinds haar afstuderen aan de Toneelacademie Maastricht maakte Davy Pieters bij Frascati Producties de studie What Remains (2012), het hilarische, gruwelijke sprookje An Elephant (2012) en de bejubelde monoloog The Truth About Kate (2014), die werd geselecteerd voor het Nederlands Theaterfestival, het Vlaamse Circuit X en waarmee ze genomineerd werd voor de BNG Bank Nieuwe Theatermakersprijs. Daarna volgde How Did I Die (2014), waarvoor Davy in de wereld van het forensisch onderzoek dook. De voorstelling maakte een uitgebreide tournee door binnen- en buitenland. Hierna maakte zij Made in Here. Met Nastaran Razawi Khorasani richtte Davy Pieters het gezelscap KOBE op: regelmatig treden ze met spectaculaire, theatrale performances op in de club- en festivalscene.

Sinds 2017 is Pieters een van de makers binnen Theater Rotterdam. Daar produceerde ze vorig jaar The Unpleasant Surprise (2017).

 

 

€17 / €13,50
Frascati 1
Tickets online €1 goedkoper

29 nov is de voorstelling opgenomen in het aanbod van We Are Public