• fraslab stephen liebman antonia steffens

Fraslab november 2018

wo 28 t/m vr 30 november

Fraslab november 2018

Stephen Liebman / Antonia Steffens / Frascati Producties

theater

Over

Frascati zet aanstormend talent in de etalage. Vier keer per jaar worden, in een double bill, twee korte voorstelling getoond aan een (professioneel) publiek. In Fraslab presenteren de makers een eerste proeve na zo’n drie weken werk. Deze editie met werk van Stephen Liebman en Antonia Steffens.

Kasper
Op een doordeweekse dag staat er een verwarde, naakte jongen op de Dam. Hij is twintig jaar oud en heet Kasper. Niemand weet precies waar hij vandaan komt, hij kan nauwelijks praten. Het enige wat hij zegt is: 'Ik wil graag net zo worden als vroeger iemand anders geweest is.' Hij blijkt ontsnapt te zijn uit een kamer waar hij zijn hele leven vast heeft gezeten. Wie is deze jongen? Waarom is hij ineens uit het niets opgedoken? En wat komt hij ons vertellen? Iemand die leert spreken, wordt gedwongen zich aan te passen aan de heersende normen. Taal is daarbij een destructief machtsmiddel. Voor Stephen Liebman zijn juist taal en macht terugkerende thema’s.

regie Stephen Liebman spel Charles Pas met dank aan Loes van der Pligt

Stephen Liebman studeerde in 2018 af aan de regieopleiding ATD met twee eigen bewerkingen: Het Proces (naar Kafka) en Fuckboy, je maintiendrai (naar Choderlos de Laclos en Müller). Recent regisseerde hij een zeer vrije bewerking van Sartre’s Huis Clos op locatie in een weiland met tweede- en derdejaars studenten van Artez Toneelschool. Speciaal voor Fraslab besloot hij samen met Charles Pas, student van de mimeopleiding, een onderzoek te doen naar de moderne mens aan de hand van de waargebeurde geschiedenis van Kasper Hauser. Zij baseren zich hierbij op verschillende naslagwerken, de teksten van Kasper Hauser zelf, en het stuk dat Peter Handke over hem schreef in 1967.

Zij zullen zich in hun onderzoek richten op de combinatie van taal en fysiek spel. Op abstracte, poëtische en soms bijna absurdistische manier tonen zij hoe de weerloze mens door woorden (van hemzelf of van zijn omgeving) wordt gemanipuleerd..

270degrees
De uil is een dier dat zijn kop 270 graden kan draaien. In verschillende culturen staat deze vogel bekend als boodschapper van het hiernamaals, maar ook van het onderbewustzijn - de plekken die verborgen of onzichtbaar blijven voor de dagelijkse ervaring van mensen. Maar voor de laatste 90 graden moet zelfs de uil zijn hoofd weer omdraaien om de gehele cyclus te voltooien. Door naar achteren te draaien herziet hij hetgeen dat reeds werd gezien.

270degrees is een presentatie van een doorlopend onderzoek van Antonia Steffens waarbij ze binnen het format van de podiumkunsten gereedschappen ontwikkelt voor het waarnemen, bemerken en gewaarworden van zichtbare en onzichtbare materialen en ruimte. Door het podium te onderzoeken als 3D-doek, richt het onderzoek zich op de ideeën van Malevitsj over suprematisme met betrekking tot performance. Met suprematisme probeert de schilder de objectieve wereld achter zich te laten ten gunste van "de erkenning van het beslissende feit van de niet-objectieve aard van fijngevoeligheid".

Door zijn ideeën te ontleden en door wat zichtbaar kan worden gemaakt te verkennen, creëert Antonia Steffens een experimentele blik, waarin beelden verschijnen, veranderen, verdwijnen, geprojecteerd en verborgen kunnen worden via verschillende uitbeeldende, zintuiglijke en suggererende patronen. Ze gebruikt de voorstelling als een proeftuin om te onderzoeken hoe we naar dingen kijken en hoe onze blik verschoven, gestimuleerd, betwist en desnoods verblind kan worden.

choreografie en spel Antonia Steffens kostuum Avoidstreet, Antonia Steffens technisch advies Mehraneh Atashi, Renée Copraij, Michele Rizzo met dank aan Bruno Listopad

Antonia Steffens (Duitsland, 1992) studeerde hedendaagse dans in Keulen en studeerde af aan de SNDO in 2018. In haar werk toont ze grote belangstelling voor beeldende kunst, met een focus op schilderkunst. Ze zet haar onderzoek voort bij Fraslab met haar afstudeerwerk Metamotion for 270degrees waaraan ze bij Dansmakers en Frascati werkte.

€7,50
Frascati 3