Bloedbruiloft

Bloedbruiloft

Julie Van den Berghe / coproductie TA-2 en Frascati Producties

theater

Over

Julie Van den Berghe (1981) regisseerde Bloedbruiloft, een tragedie over een bruid die zich klaarmaakt voor haar grote dag, terwijl haar minnaar zich onder haar raam ophoudt. Als zij na de huwelijksvoltrekking, vlak voordat het feest losbarst, besluit alsnog haar hart te volgen, escaleert de situatie. Een melancholisch verhaal vol poëzie en gestold verlangen, gedrenkt in bloed en verboden vurigheid.
In een wereld waar schaarste heerst, vechten liefde en lust tegen de rauwe realiteit. Een realiteit waarin genen, geld en bezit leidend zijn. Bloedbruiloft is een portret van een ingehouden, bloedeloze maatschappij vol moreel masochisme, duistere motieven en pathologische rouw.  Maar dicht onder de oppervlakte smeult een oude familievete. En buiten staat de hengst nog te dampen van een woeste, nachtelijke rit vol onderdrukt verlangen.

van Federico García Lorca regie Julie Van den Berghe vertaling Dolf Verspoor dramaturgie Jona Hoek spel Dragan Bakema, Peter Bolhuis, Robert de Hoog, Chris Nietvelt, Lauranne Paulissen, Frieda Pittoors en Laurien Riha scenografie en licht André Joosten kostuums Katrien Baetslé
 

Het werk van de Spaanse dichter en toneelschrijver Federico Garcia Lorca (1898 – 1936), een sombere modernist met een dramatische, getormenteerde geest, past perfect bij de voorliefde van Julie Van den Berghe voor symbolische, duistere stukken waar zij haar vrolijk-grimmige fantasie op kan loslaten. Ze houdt van rauwe thema’s als liefde, schuld, dood en vergiffenis en kiest poëtische vertellingen over hel, verdoemenis en verlossing. Verhalen over de vraag hoe opnieuw te beginnen op de rokende puinhopen van een verwoest leven. Julie Van den Berghe schuwt het grote gebaar en de theatrale abstractie niet: ze maakt fonkelende, surrealistische theaterverhalen die zich aan elke realiteit lijken te onttrekken. Haar werk heeft een niet te duiden sfeer en toch een herkenbare esthetiek. Ze zoekt naar uitersten: speels en tegelijk barok, jubelend en tegelijk inktzwart.

TA-2 Bloedbruiloft is (na Rashomon-effect van Joachim Robbrecht, 2010) het tweede project waarbij Toneelgroep Amsterdam en Frascati Producties samenwerken, in het kader van TA-2.

 

Makers

Julie Van den Berghe (België, 1981) heeft een sterke voorliefde voor symbolische, duistere stukken waar zij haar vrolijk-grimmige fantasie op los kan laten. Julie schuwt het grote gebaar niet en zoekt voortdurend uitersten op.
Julie ontving voor haar afstudeervoorstelling De Coup/e aan de regieopleiding van de Amsterdamse Theaterschool de ITs Ton Lutz Award 2010. Tijdens haar studie viel ze onder meer op met Messen in Hennen (David Harrower). Meteen daarna regisseerde ze bij Frascati Producties een nieuwe tekst van Marjolijn van Heemstra, getiteld 2012.

Bij NTGent maakte ze een remake van Messen in Hennen (2011) en opnieuw bij Frascati Producties Het meisje dat te veel van lucifers hield (2011). In 2012 regisseerde Julie een grote zaalproductie bij NTGent: Olifant Jezus, geschreven door Oscar van den Boogaard, gevolgd door Een lolita (2012) en Cyrano (2014) beide van Bernhard Dewulf. Julie regisseerde afwisselend ook bij de Münchner Kammerspiele: Agatha (2011) van Marguerite Duras en Amerika (2013) naar Kafka.

Daarna regisseerde ze i.h.k.v. TA-2 Bloedbruiloft (2013) van Federico Garcia Lorca. Het succes leverde Julie een uitnodiging op om met NTGent in coproductie met Het Nationale Toneel Elektra (2014) te maken; volgens NRC een van de beste voorstellingen van 2014.

Najaar 2016 regisseert ze haar tweede TA-2 project, Liliom van de Hongaar Ferenc Molnár.  

Pers

 
90 minuten