The Automated Sniper

The Automated Sniper

Frascati producties / Julian Hetzel (DE / NL)

Engels gesproken
performance

Over

Let’s make art great again!

De geschiedenis van de menselijke strijd is een verhaal van steeds grover geweld toegebracht over een steeds grotere afstand. Welke ethiek kunnen we nog toepassen, nu de sterkste partij zich heeft teruggetrokken van het slagveld en nu oorlog en computergames nauwelijks nog van elkaar te onderscheiden zijn? In The Automated Sniper worden twee performers beschoten met een automatisch wapen, door afgevaardigden uit het publiek én op afstand vanuit het Midden-Oosten. Hun performance over de kunst van het oorlog voeren wordt letterlijk aan flarden geschoten en ontaardt in een choreografie over de gamificatie van geweld.

Winnaar VSCD-Mimeprijs 2017
De jury over The Automated Sniper: 'Overtuigende performance die de betekenis van oorlog fysiek invoelbaar maakt en bovendien een bijzondere ode brengt aan de (overlevings)kracht en noodzaak van kunst.'

‘In een even hilarische als pijnlijke vergelijking tussen kunst, gamen en oorlog, roept Hetzel vragen op over de rol van fictieve, online oorlogsspelletjes in de huidige politieke werkelijkheid. (…) Een knap theatraal essay over de herijking van ons begrip van oorlog.’ ★★★★ Theaterkrant

'In een knappe opbouw transformeert de ruimte van witte galerie waarin twee kunstenaars met objets trouvés abstracte sculpturen creëren, tot slagveld met bewegende doelwitten.' ★★★★ NRC Handelsblad

concept & regie Julian Hetzel machine ontwerp Hannes Waldschütz dramaturgie Miguel Angel Melgares performers Bas van Rijnsoever, Claudio Ritfeld, Ana Wild, Zaid Saad, Atef Ali Aljaffal techniek Tymen Bergman, Dirk Houthoff, Vincent Beune artistieke samenwerking Joachim Robbrecht kostuumontwerp Karianne Hoenderkamp lichtontwerp Nico de Rooij dramaturgie assistent Luc Groen, Artun Alaska foto BAM Photographers met dank aan Grand Theatre Groningen productie Frascati Producties in samenwerking met Ism & Heit coproductie Gessnerallee Zürich (CH), Beursschouwburg Brussel (BE), Göteborg dans & teater festival (SE), Uzès danse (FR), wpZimmer Antwerpen (BE), Attenborough Centre for the Creative Arts Brighton (UK), met steun van Fonds Podiumkunsten NL

 
 
 

Makers

Julian Hetzel studeerde visuele communicatie aan de Bauhaus University Weimar, daarna verhuisde hij naar Amsterdam om zijn opleiding voort te zetten bij het masterprogramma van de AHK DasArts. Al tijdens zijn opleiding viel hij op met spraakmakende performances als PrENTER (2008), die werd getoond op het ARS Electronica festival 2008 in Linz en The Benefactor (2011). In 2016 richtte hij de stichting Ism & Heit op als een structuur om zijn artistiek werk te ontwikkelen, met Utrecht als uitvalsbasis. Julian Hetzel is ook oprichter en drummer van de electro-popband Pentatones.

Voorstellingen
All Inclusive (Campo & Frascati Producties, 2018)
The Automated Sniper (Frascati Producties en Ism & Heit, 2017)
Schuldfabrik (Steirischer Herbst Graz en Ism & Heit, 2016)
Sculpting Fear (SPRING Utrecht, 2015)
STILL – The Economy of Waiting (SPRING Utrecht, 2014)
I’m Not Here Says the Void (Frascati Producties & DasArts, 2013)
The Benefactor (DasArts, 2011)

 

Video

THE AUTOMATED SNIPER - Trailer
#empathyporn

The Automated Sniper maakt deel uit van het vierdaagse programma #empathyporn rondom het werk van Julian Hetzel. Voor iedere dag is er een kaart te koop die toegang geeft tot het hele avondprogramma. Bekijk hier het hele programmaoverzicht.

de voorstelling is 5 feb. opgenomen in het aanbod van We Are Public