Blue Skies Forever: on view/preview

Blue Skies Forever: on view/preview

buren (BE)

language no problem
performance

Over

Caleidoscopisch spel met vrouwelijke archetypes

Blue Skies Forever vertrekt vanuit de gelijkenissen tussen Beyoncés videoclip Hold Up (2016) en het videowerk Ever is Over All (1997) van Pipilotti Rist. Daarin slaat een huppelende vrouw in zwierige blauwe jurk autoruiten stuk met een grote metalen bloem, terwijl een vrouwelijke agent instemmend knikt. Beyoncé verruilt de bloem voor een baseball bat en past de geste toe in een verhaal over bedrog. Gefascineerd door de verschillende vrouwbeelden gaat buren op hun beurt aan de haal met deze twee culturele archetypes: Dorothy, naar het gelijknamige personage uit de Wizard of Oz, en een agente: Officer. Bewegend tussen fantasie en cliché onderzoeken ze hoe kostuum, handelingen en stemgebruik de lezing van een personage beïnvloeden.

Kunstenaarsduo buren bestaat uit Oshin Albrecht en Melissa Mabesoone. Hun werk bestaat uit performances video, installaties, prints, objecten en film en bestrijkt thema’s als het vrouwelijke, gemeenschap, wonen, seksualiteit, werk, popmuziek en neoliberale fantasieën. Deze onderwerpen worden benaderd met ironie, humor en een toekomstgerichte verbeeldingskracht. Centraal staat de (de)constructie van beeld en taal. Albrecht en Mabesoone spelen met de betekenis van objecten, zetten hun lichaam in als voorwerp en deconstrueren telkens opnieuw het beeld en de scène, in een spel waarbij lichaam, object, woord en omgeving in elkaar schuiven. Het werk van buren wordt gepresenteerd in museale ruimtes en muziekzalen maart ook op kunstbeurzen en in literaire context. Het duo ontwikkelde samen met Peter Aers het salon To Care as Caress bij Vrijstaat O. en creëerde samen met Frank&Robbert/Robbert&Frank de tentoonstelling The Pursuit of the Gentlemen’s Gentlemen bij Croxhapox. In april 2017 brachten de twee het boek Confusion of Tongues uit, bij Posture Editions in samenwerking met Koen Brams.

Oshin Albrecht studeerde beeldende kunst aan Luca School of Arts in Gent en vervolgde haar artistiek onderzoek bij a.pass in Brussel. Ze was als performer te zien in All the Knives in Z33 en in de film A Way of Making van Frederique Bergholz en Maria Pask. In 2017 presenteerde ze samen met Melissa Mabesoone een performance van Rana Hamadeh’s script The Ten Murders of Josephine tijdens Contour8.

Na een introductie in de Wijsbegeerte aan de Universiteit van Gent, studeerde Melissa Mabesoone beeldende kunst aan KASK School of Arts in Gent. Ze werkte voor Kunstverein Amsterdam en performde en acteerde voor Davis Freeman, Assaf Gruber en Dora Garcia. Met Peter Aers werkt ze mee aan Everything Depends on How a Thing is Thought.

gratis entree

beperkte capaciteit. inschrijven op locatie de Brakke Grond