Atelier

Atelier

STAN, de KOE en Maatschappij Discordia

theater

Over

Hoe werkt de toneelspeler?

Drie artistieke zielsverwanten, toneelspelers in hart en nieren. Zestien jaar terug onderwierpen zij hun vak al eens gezamenlijk aan een grondig onderzoek en vandaag pakken ze die draad moeiteloos weer op. Hoe ziet het ‘atelier’ van de toneelmaker eruit? Hoe schetst hij een karakter, zet hij personages in de grondverf? Hoe gaat hij aan het werk? Of is hij al begonnen? Er worden planken geschuurd. Er worden aardappelen gegeten. Er worden mosselen gekookt. Er wordt naast het urinoir gepist. Er wordt een afscheidsbrief geschreven. Iemand belt aan. Een deur. Een kier. Een vlek. Een vlot… Al spelend en associërend verkennen de mannen het naturalisme, realisme en hyperrealisme van het theater, een oefening in kijken en bekeken worden waarbij de (kunst)geschiedenis nooit ver weg is.

‘Speels en hilarisch’  – De Groene Amsterdammer over Vandeneedevandeschrijvervandekoningdiderot (2001)

van & met Matthias de Koning, Damiaan De Schrijver & Peter Van den Eede productie STAN, de KOE & Maatschappij Discordia        

 

 

Makers

Damiaan De Schrijver is in Vlaanderen bekend van zowel theater als televisie. In 1989 richtte hij met drie collega’s Tg STAN op, een eigengereid acteurscollectief dat zich richt op sterk geëngageerd theater met weinig opsmuk en veel aandacht voor tekst en spel. Het repertoire van STAN bestrijkt zowel de grote twintigste-eeuwse toneelschrijvers als hedendaagse auteurs.

Peter van den Eede richtte in 1989 samen met Bas Teeken Compagnie De Koe op. Het werk van De Koe wordt omschreven als experimenteel, Bourgondisch, filosofisch, poëtisch, abstract, herkenbaar, grillig, vervreemdend, eenvoudig en verwarrend. Daarbij streven de spelers altijd naar een zo direct mogelijk contact met het publiek. Doel is de mens uit te kleden en te kijk zetten, vol mededogen en met een naïeve, ontwapenende zelfspot en poëzie.

Matthias de Koning is een van de oprichters van Maatschappij Discordia. Het gezelschap maakt al dertig jaar intelligent, kritisch toneel met minimale middelen en streeft naar een vorm van theater waarbij het publiek wordt uitgedaagd om mee te denken over alle 'voorstellen' die op het toneel worden gepresenteerd; om mee te zoeken naar de inhoud achter het verhaal, naar het 'waarom' van de voorstelling. Hiervoor gebruiken zij afwisselend het grote twintigste-eeuwse toneelrepertoire en zelf samengestelde montagestukken.