Affordable Solution for Better Living

Affordable Solution for Better Living

Steven Michel & Theo Mercier

dans

Over

In Affordable Solution for Better Living plaatsen beeldend kunstenaar Théo Mercier en choreograaf Steven Michel een Kallax-kast in het midden van een vlekkeloze ruimte. Het vlaggenschip van het reuzenbedrijf Ikea, minder bekend dan de Billy, maar wel omvangrijker en verfijnder, belichaamt 'schoonheid voor iedereen'. Door een commercieel systeem om te zetten in een choreografisch werk wil Affordable Solution for Better Living het gecommodificeerde lichaam, de voorgeschreven levensstijl en de illusie van vrijheid van de grote industriële machten in vraag stellen.

Hoe ensceneert het bedrijfsleven het lichaam van de consument? Is het huishouden de enige insubsieve ruimte of in feite de zoveelste incarnatie van een groot merk? In drie bedrijven ontmaskert Affordable Solution for Better Living het model en ontrafelt de overtuigingen en twijfels van een bijna perfecte en gepolijste man. Een centaur, half mens en half meubilair, bouwt op absurde wijze zijn eigen interieur op maat, uniek en toch zoals alle andere interieurs. In crescendo-modus gaan mens en ruimte in elkaar over. De gladde, harmonieuze en ijzingwekkende wereld scheurt en buigt. Zowel de donkere kant als de menselijkheid worden blootgelegd. Zijn mensen niet geneigd om zichzelf van binnenuit te vernietigen, door zich overmatig met hun interieur bezig te houden?

idee en choreografie Théo Mercier and Steven Michel met Steven Michel tekst Jonathan Drillet voice-over Jonathan Drillet, Kathryn Marshall scenografie Théo Mercier and Steven Michel licht Éric Soyer geluid Pierre Desprats kostuumontwerp Théo Mercier en Steven Michel kostuumontwerp Dorota Kleszcz productieleiding François Boulet productie & boekingen Nanterre-Amandiers, Centre Dramatique National  productie Nanterre-Amandiers, Centre Dramatique National, apap – Performing Europe 2020 – met de steun van Culture Programme of the European Union coproductie Bonlieu Scène nationale Annecy in samenwerking met workspacebrussels / Life Long Burning, with the support of the Culture Programme of the European Union met dank aan Actoral – Festival international des arts et des écritures contemporaines & Montévidéo, Créations Contemporaines – Atelier de Fabrique Artistique, La ménagerie de verre, Campo-Gand (Belgium) en Jean-Paul Lespagnard

 

Makers

Het werk van kunstenaar en regisseur Théo Mercier vormt een kritisch onderzoek op het snijvlak van antropologie, etnografie, geopolitiek en toerisme. Hij is zowel schepper als verzamelaar, betrokken bij een rijke dialoog tussen verleden, heden en toekomst, tussen levendig en niet-levend, waarheid en leugens, tussen ambachtelijk en industrieel, heilig en profaan, echt en denkbeeldig. De meeste werken van Mercier gaan over de antropomorfisering van objecten - of ze nu gevonden, geassembleerd, in collage of geënt zijn. Zijn werken waren te zien in Palais de Tokyo (Parijs), Moscow Biennale, Centre Pompidou in Parijs, en Hamburger Bannhof (Duitsland). Zijn laatste performance La Fille du collectionneur werd in 2017 getoond in Nanterre-Amandiers (Parijs). Hij werkt en woont in Parijs en Mexico.

Steven Michel (Frankrijk, 1986) volgde zijn opleiding aan de dansschool The P.A.R.T.S. (Performing Arts Research and Training Studios) onder leiding van Ann Teresa De Keersmaeker, en studeerde in 2010 af. Hij werkte als danser met choreografen, theaterregisseurs en filmmakers als David Zambrano, Falk Richter, Lukas Dhont, Daniel Linehan et Maud Le Pladec, maar ook met beeldend kunstenaar Theo Mercier en Sarah&Charles. Sinds 2012 werkt hij regelmatig samen met de Belgische choreograaf Jan Martens.
In 2014 startte Steven een onderzoeksproject rond het thema Audio-Vision, met de steun van de Vlaamse overheid. Zijn ideeën hebben hem ertoe aangezet om de "rhizomatische" dimensie van de audiovisuele relatie te onderzoeken, als een mentale stimulans maar ook als pure zintuiglijke ervaring. In 2016 produceerde hij de solo They Might Be Giants (2016).
teven bereidt momenteel een reeks van performance-laboratoria voor, die openstaan voor kunstenaars uit verschillende disciplines. De methodologische diversiteit van het onderzoek slaat bruggen naar nieuwe kennis- en ervaringsgebieden. Zijn doel is om zich niet te beperken tot één discipline of instrument, maar om verschillende rollen en benaderingen te ervaren, verschillende objecten te verkennen en de grenzen tussen uitdrukkingsvormen te vervagen. Hij blijft zoeken naar en spelen met de correspondenties die zijn onderzoek oproept, zoals: fictie en wetenschap; miniatuur en monumentale schalen; harmonie en chaos; grote en kleine modi; het oog en het oor; het analoge en het digitale.