The Unpleasant Surprise

The Unpleasant Surprise

Theater Rotterdam / Davy Pieters

language no problem
theater

Over

Met alles wat wij vastleggen gaat ook iets verloren

Dagelijks worden we geconfronteerd met een geweldige stroom aan beelden. Een groot deel van deze beelden zijn beelden van geweld. Gebeurtenissen uit de levens van medemensen, vaak onbekenden. We weten dat wat we zien werkelijk gebeurd is, toch kunnen wij ernaar kijken , en ervan  wegkijken. Hoe je te verhouden tot werelden die zich aandienen via een scherm? Wat is het effect daarvan op wie wij zijn? The Unpleasant Surprise zoekt naar die verbintenis in een beeldende en fysieke voorstelling. Want met alles wat wij vastleggen gaat ook iets verloren.

De voorstellingen van Davy Pieters (1988) zijn onderzoeken naar de toekomstige mens en de manier waarop deze beïnvloed wordt door technologische ontwikkelingen en beeldcultuur. Haar voorstellingen kenmerken zich door een sterke beeldende, fysieke en filmische stijl. De afgelopen jaren maakte Davy The Truth About Kate (2014), How Did I Die (2014), Made in Here (2016) en de Oerolhit Re-enactment of the Now (2016). The Unpleasant Surprise is haar eerste voorstelling bij Theater Rotterdam.

'Pieters laat feilloos zien hoe een angstcultuur verharding en vijanddenken in de hand werkt'... 'IJzersterke ontknoping'- Theaterkrant ★★★★

'De drie geweldige mime-spelers, en vooral Kuiters, slagen erin de abstracte nieuwsflarden tegelijk realistisch én absurd neer te zetten.' - NRC Handelsblad

'De beheersing van de spelers is fabelachtig knap en de doorlopende muziek van Jimi Zoet - geheel opgebouwd uit samples van de nieuwsvideo's - is een ambitieuze poging om in een trip te komen.' - Het Parool

concept & regie Davy Pieters spel Klará Alexová, Rob Smorenberg & Niels Kuiters decorontwerp Lena Newton muziek Jimi Zoet video Ryan Cherewaty kostuumontwerp Erik Bosman lichtontwerp Yuri Schreuders fotografie Sanne Peper

Makers

Davy Pieters (Nederland, 1988) is hard op weg een van de origineelste theaterregisseurs van het moment te worden. Haar beeldende mimetheater vindt inspiratie in o.m. games, social media, reclame, strips, martial arts, beeldende kunst. De voorstellingen zijn onderzoeken naar de toekomstige (westerse) mens en de manier waarop deze mens wordt beïnvloed door technologische ontwikkelingen, beeld(ver)vorming en beeldcultuur.

Davy studeerde in 2011 af aan de regieopleiding van de Toneelacademie Maastricht met Playwood, dat werd getoond in Frascati WG. Bij haar afstuderen ontving ze De Henriette Hustinxprijs voor excellent talent. Direct daarna maakte ze bij Frascati Producties de studie What Remains (2012), over de gevolgen van de Japanse Tsunami en het hilarische, gruwelijke sprookje An Elephant (2012). Vervolgens presenteerde ze de bejubelde monoloog The Truth About Kate (2014) die werd geselecteerd voor het Nederlands Theaterfestival, het Vlaamse Circuit X en waarmee ze werd genomineerd voor de BNG Nieuwe Theatermakersprijs. Daarna volgde How Did I Die (2014), waarvoor Davy in de wereld van het forensisch onderzoek dook. Deze voorstelling maakte een tournee door binnen- en buitenland. Zomer 2015 werkte zij met 12 studenten van de Mime Opleiding (AHK) aan Knights: pop-ups in de openbare ruimte over helden, geweld en de westerse man anno nu. Davy’s Knights doken op tijdens Over ’t IJ Festival 2015. Hierna maakte zij bij Theater Utrecht The Reenactment of the now, die ook op Oerol te zien was:

Begin 2016 maakte Davy bij Frascati Producties Made In Here, een onthutsende maar reële sciencefiction over de vraag hoe ver we kunnen gaan met vormgeven van het leven. Momenteel is Davy Pieters één van de makers van Theater Rotterdam, het nieuwe stadstheater van Rotterdam. Met Nastaran Razawi Khorasani richtte zij bovendien het gezelschap Kobe op: regelmatig treden ze met spectaculaire, theatrale performances op in de club- en festivalscene.
 

Theater Rotterdam werkt met een ensemble van makers, spelers, regisseurs en choreografen en leidt de nieuwste generatie theatermakers op Theater Rotterdam staat voor grensverleggend, interdisciplinair theater dat het verschil, de diversiteit en de veelvormigheid toont. Rotterdam is hierbij de bron én de brug naar andere wereldsteden. Theater Rotterdam is ontstaan uit de fusie van Ro Theater, Rotterdamse Schouwburg en Productiehuis Rotterdam. 

Pers

 

Video

The Unpleasant Surprise