Panorama

Panorama

Giulio D'Anna

dans

Over

De balanceeract van een liefdesrelatie

PANORAMA begint waar de sprookjes eindigen, 'zij leefden nog lang en...'. Maar hóe dan? In de realiteit willen we toch dat alles snel en vloeiend gaat? Waarom blijven mensen dan toch jarenlang bij elkaar?

Choreograaf Giulio D'Anna zet één echtpaar in het middelpunt: Kristin de Groot en Piet Rogie, bekende kunstenaars in de danswereld en sinds 25 jaar partners in de liefde. In hun duet wordt alle passie, strijd, lol, twijfel en verlangen zichtbaar van mensen die lange tijd bij elkaar zijn. Een rijke danstaal ontstaat, geïnspireerd door ballroom, moderne dans en acro-yoga. Hun lichamen verstrengelen, botsen en balanceren. Het panoramische videobeeld vergroot de impact van de voorstelling met historische opnamen, feiten en cijfers.

'Het is alsof we om elkaar heen satellieten', zegt De Groot. 'Ook nu op de dansvloer, voor het eerst met z'n tweetjes', vult Rogie aan. 'Zij zit in mijn systeem. Ze is er altijd, ook als ze er niet is. Als we dansen, voel ik met mijn ogen dicht hoe ze kijkt. De nabijheid die we nu op het toneel voelen, hadden we tig jaar geleden niet kunnen hebben. Zo'n intens samenwerkingsproces hadden we dan misschien niet eens overleefd!' Lees hier het hele interview in de Volkskrant.

Relaties zijn altijd onderwerp van de choreografieën van Giulio D’Anna. Eerder creëerde hij met zijn vader het zeer intieme Parkin'Son (2012 – Dioraphte Prijs) en maakte hij de dansmusical O O O O O O O O (2013 - nominatie Zwaan) waarin acht jonge dansers persoonlijke verhalen delen over verbroken relaties en beschadigde intimiteit.

“Space is what you can pass in a given time, while Time is what you need to pass” (Z. Bauman)

PANORAMA bestaat uit twee delen: naast de voorstelling is er een expositie over Nederlandse stellen in de foyer die doorlopend wordt uitgebreid. Misschien komt jouw foto hier wel bij te hangen?

‘Met Giulio D’Anna is iemand opgestaan die er op meesterlijke wijze in slaagt om het (auto)biografische te transformeren tot toegankelijke dans.’ – Juryrapport de Zwaan 2014 (VSCD dansprijs voor meest indrukwekkende dansprestatie)

‘De choreograaf brengt het kleine en kwetsbare van de mens in een bredere context en belooft met het nieuw te maken werk een publiek mee te voeren, en tegelijkertijd te prikkelen…’ – Juryrapport Prijs Nederlandse Dansdagen Maastricht 2013

concept & choreografie Giulio D’Anna gemaakt in samenwerking met dansers Kristin de Groot & Piet Rogie muziekcompositie Maarten Bokslag scenografie Ascon de Nijs licht/video ontwerp Bernie van Velzen creative producer Agnese Rosati dramaturgie Cecile Brommer stagiair Lin Adams grafisch ontwerp Guido de Jong fotografie Rob Hogeslag design Guido de Jong impresario Bureau Berbee productie Stichting Gillen/Giulio D’Anna mede mogelijk gemaakt door Fonds Podiumkunsten, Amsterdams Fonds voor de Kunst, Prins Bernhard Cultuurfonds, VSBfonds, Fonds21, Gemeente Rotterdam , Grand Theatre Groningen, Dansateliers, Versiliadanza, Frascati, Theater Rotterdam.

Makers

Choreograaf Giulio D’Anna studeerde verschillende klassieke en moderne dansvormen in Italië en vervolgde zijn opleiding aan de School voor Nieuwe Dansontwikkeling in Amsterdam (ATD). Momenteel werkt hij als onafhankelijke choreograaf in Nederland en Italië. In zijn werk brengt hij verschillende vormen van dans en theater samen, met als hoofdingrediënten tragiek, verlangen en humor. Met zijn choreografieën zoekt hij naar een taal waarbij het lichaam zijn eigen verhaal vertelt. Menselijke relaties staan hierbij centraal. Eerder maakte hij met zijn vader het zeer intieme Parkin'Son (2012, bekroond met de Dioraphte Prijs) en de dansmusical O O O O O O O O (2013, genomineerd voor de Zwaan), waarin acht jonge dansers persoonlijke verhalen delen over verbroken relaties en beschadigde intimiteit. Het werk van D’Anna wordt ondersteund door Dansateliers en Versiliadanza (Florence). Naast zijn werk als choreograaf geeft hij les en is hij als performer verbonden aan NB|projects.

Beeld

Première 31 januari

do 1 februari is er een nagesprek met choreograaf Guilio D'Anna, de dramaturg en de dansers direct na afloop van de voorstelling