Kijktheater in Frascati 2017/2018

Kijk! Theater 17/ 18

Vind je het ook wel eens lastig kiezen welke voorstelling je wilt gaan zien of wil je graag meer achtergrond bij de voorstellingen die je bezoekt? Doe dan mee met Kijk!  Een serie van vijf avonden met voorstellingsbezoek inclusief inleiding, interessante ontmoetingen en gezamenlijk eten vooraf. Tijdens de inleiding worden de visie, keuzes en de achtergrond van de theatermakers besproken en voorzien we je van informatie over het thema van de voorstelling. Onze ervaring leert dat je met deze extra voorkennis op een intensere manier naar de voorstelling kijkt en optimaal kan genieten. Meer weten is meer Kijkplezier! 

De inleidingen worden dit seizoen verzorgd door Laura Minderhoud.
Laura is dramaturg en filosofisch gespreksleider. Zij studeerde theaterwetenschap en werkt samen met verschillende theatermakers en schrijvers. Ze combineert filosofie met het maken van voorstellingen en lesgeven. 'Spelen met gedachten' is de overeenkomst in al haar werk.

“De inleidingen van Laura hebben mij inzicht gegeven over de functie en de opbouw(structuur) van theaterstukken door de tijd heen”  Deelnemer KIJK 16/17

Wees er snel bij! Het aantal plaatsen is beperkt.

 

Maak je bezoek compleet met inleiding en diner:

Kijk! Theater met eten

Voorafgaand aan de inleiding eten we met elkaar aan lange tafels in Frascati Café. Medewerkers van Frascati, theatermakers en gasten schuiven aan. Vijf voorstellingen voor €208,- incl. eten (a la carte), twee drankjes, ticket en inleiding.

Je kunt er ook voor kiezen om alleen de inleiding en voorstelling te bezoeken:

Kijk! Theater

Vijf voorstellingen met inleiding € 129,50 - ticket, inleiding en een drankje

Koop hier je Kijk! naar keuze


 

wo 25 okt | Revolutionary Road | Theater Rotterdam / Erik Whien | Frascati 1, 20:30 

 

Hoe breek je uit je eigen leven zonder er zelf kapot aan te gaan?

Het jonge echtpaar Frank en April Wheeler is totaal vastgelopen in hun burgerlijke bestaan, waar alles draait om de uiterlijke schijn en het goede salaris. Terwijl ze hun leven steeds meer beginnen te haten, valt hun huwelijk langzaam uit elkaar. Misschien moeten ze alles achter zich laten, een nieuw leven beginnen in Parijs. Maar hoe ontsnap je aan jezelf? Met een onfeilbaar gevoel voor psychologie fileert Richard Yates de droom van het gelukkige gezinsleven in de suburbs. In deze toneelbewerking spelen acteurs Jacob Derwig, Malou Gorter, Teun Luijkx en Alejandra Theus de bewoners van Revolutionary Road. Een eigentijdse tragedie over de onontkoombare eenzaamheid van de mens en het verlangen naar een beter leven.

tekst Richard Yates bewerking Jacob Derwig regie Erik Whien dramaturgie Casper Vandeputte spel Jacob Derwig, Teun Luijkx, Malou Gorter & Alejandra Theus decor Marc Warning licht Casper Leemhuis kostuums Rebekka Wörmann coproductie Theater Rotterdam en Toneelschuur Producties uitvoerend producent Theater Rotterdam

naar boven


wo 22 nov | Bambie is back | Bambie & Eef van Breen Group | Frascati 1, 20:30

 

Lichamen en instrumenten in strijd met de tijd

Bambie is terug en dat werd tijd. En daar gaat het dan ook over: tijd. Een minuut wachten kan eindeloos duren. Een jaar is soms bizar snel voorbij. Een vreselijke gebeurtenis kan de tijd stil laten staan, terwijl geluksmomenten juist weer vluchtig en ongrijpbaar zijn. Terwijl de klok machinaal de milliseconden wegtikt, is ons besef van tijd wonderbaarlijk rekbaar. In deze 18e ‘Bambie’ gaan drie mimespelers en drie muzikanten in gevecht met de tijd. Seconden worden uitgerekt en lichtjaren samengebald in een opeenvolging van fysieke en muzikale confrontaties. Een voorstelling over de bemeten eindigheid en de veronderstelde oneindigheid van alles.

‘Bambie kan als geen ander gezelschap veel laten gebeuren met niets. De stiltes zeggen net zo veel als de scènes met tekst of muziek’ – NRC

van & met Eef van Breen, Stathis Elio, Ibelisse Guardia, Paul van der Laan, Eva Tebbe & Jochem Stavenuiter dramaturgie Marijn van der Jagt decor Hester Jolink eindregie Erik Whien

 

naar boven


wo 17 januari | La Pretenza | Frascati Producties / Toneelgroep Oostpool / Jan Hulst & Kasper Tarenskeen |Frascati 1, 20:30

 
 
Het Prinsdom Sicilië loopt op zijn laatste benen. De prins van Salina, Don Fabrizio, is een oude man die zich omringt met tieners. Het houdt hem lekker jong. Toch ziet hij met lede ogen aan hoe de jonge generatie lichtzinnig verkwanselt wat hij heeft opgebouwd. Hij kijkt toe hoe zijn aangenomen zoon Tancredi, een knap soldaat-van-oranje-type bij wie elke politieke uiting prettig modieus uit de verf komt, zich zonder gêne aansluit bij de nieuwe beweging die van het land een sterke natie zal maken. Hij ziet hoe zijn buitenhuis Donnafugata, familiebezit waar de adel al 300 jaar naar hartenlust wild jaagt en vreemd gaat, aan puin wordt geschoten. Lijdzaam registreert hij hoe zakenmannetjes meer macht verwerven dan de oude adel, een burgermeisje zich naar binnen weet te zwijnen en hoe het plotseling een goed idee lijkt om referenda te houden. En tot overmaat van ramp heeft zijn lievelingshond kanker. 
 
Jan Hulst en Kasper Tarenskeen trekken de vertelling rigoureus en met grove humor naar het heden. Ook nu kijkt de heersende klasse, de kunstzinnige links-intellectueel, slechts toe hoe de wereld naar de klote gaat. Ook nu zal de roep om referenda ons fataal worden, ook al is de beweging omgekeerd en zal Europa genadeloos vies uiteen vallen. En misschien is dat maar goed ook. Of moet alles veranderen opdat alles uiteindelijk gewoon weer hetzelfde blijft? Kan Don Fabrizio vertrouwen op de innerlijke kracht en sluwheid van het eeuwenoude familiewapen il Gattopardo, of moet hij beter luisteren naar de zieke hond aan zijn voeten?
 
tekst en regie Jan Hulst en Kasper Tarenskeen spel o.m. Kees Hulst en Jim Deddes coproductie Frascati Producties en Toneelgroep Oostpool

naar boven


wo 21 maart |Amadeus | De Warme Winkel | Frascati 1, 20:30

 

Fonkelend duet over rivaliteit, ware kunst, talent en vakmanschap

Wanneer in 1791 Wolfgang Amadeus Mozart overlijdt, doen de geruchten al snel de ronde. Het hardnekkigste gerucht van allemaal: de jaloerse hofcomponist Salieri zou hem de dood in hebben gejaagd… De bevlogen alleskunners van De Warme Winkel en oude rot in het vak Marien Jongewaard bundelen hun krachten voor een voorstelling over de noodlottige botsing tussen het genie en de vakman. Maar het is ook een duel tussen twee theatermakers, de culturele ondernemer tegenover de artist-artist, de brutaliteit tegenover de diplomatie, de naïviteit tegenover het wantrouwen, de muzen tegenover de carrière. Wat is artistieke kwaliteit en hoe schop je het zo ver mogelijk?

'Een bizarre mengeling van theater, jamsessie, genadeloos zelfonderzoek met hilarische toneelstukjes, onderbroekenlol, stilmakende monologen en een aantal gekmakend harde, maar virtuoze gitaarsolo's.' - De Volkskrant

van & door Vincent Rietveld & Marien Jongewaard compositie en spel Bram en Jasper Stadhouders eindregie Ward Weemhoff scenografie Juul Dekker kostuums Bernadette Corstens lichtontwerp Prem Scholte Albers dramaturgie Czeslaw de Wij

naar boven


wo 11 april | Metropolis 1 | Het Nationale Theater/ Trouble Man / Sadettin Kirmiziyüz | Frascati 1, 20:30

 

Eerste deel van een ambitieus vierluik over de Stad

Sadettin Kırmızıyüz en Het Nationale Theater presenteren de opening van een groots vierluik over de Stad, haar inwoners en hun verhalen. Geïnspireerd op de serie The Wire en gebaseerd op onderzoek, interviews en ander documentair materiaal, stellen de makers in elk deel een ander thema centraal. Metropolis 1 opent met het onderwijs, het voorportaal van de samenleving. Een schooldirectrice wil af van het stigma “zwarte school” en probeert uit alle macht een grote examenfraude weg te poetsen. Ondertussen wordt een jonge, hoogopgeleide lerares met een niet-westerse achtergrond geconfronteerd met een allochtonen-quotum. Metropolis legt de komende jaren de vinger aan de pols van de samenleving en schetst de afstand tussen goedbedoelde plannen en weerbarstige werkelijkheid.

“Intiem, waarachtig theater en o zo herkenbaar. Sadettin K. doet ertoe.” (*****) – Trouw over De Radicalisering van Sadettin K van Sadettin Kırmızıyüz

concept & tekst Sadettin Kırmızıyüz spel Mariana Aparicio Torres, Marieke Giebels, Sadettin Kırmızıyüz, Antoinette Jelgersma, Kaspar Schellingerhout e.a. muziek Kaspar Schellingerhout lichtontwerp Ge Wegman vormgeving Sacha Zwiers kostuumontwerp Lotte Goos illustratie Majken Enequist

naar boven

     

Koop hier je Kijk! naar keuze