Fraslab: Joey Schrauwen & Jija Sohn

Fraslab: Joey Schrauwen & Jija Sohn

Frascati Producties

Engels
theater

Over

Frascati zet aanstormend talent in de etalage. Jonge theater- en dansmakers krijgen de mogelijkheid om een theatraal onderzoek van ongeveer 45 minuten te ontwikkelen en tonen aan een (professioneel) publiek. Elke avond een double bill met twee Fraslab-presentaties, met deze editie werk van Joey Schrauwen (Theatraal Performen Maastricht) en Jija Sohn (SNDO Amsterdam 2015).

WET
Joey Schrauwen (Theatraal Performen, Maastricht 2014)

Speciaal voor Fraslab bouwt Joey Schrauwen een installatie die groter en hoger wordt dat hij zelf is. Dit om de nietigheid van de mens te kunnen bestuderen. Geïnspireerd door het werk van de Japanse cineasten Akira Kurosawa en Satoshi Kon, onderzoekt Joey Schrauwen hoe het menselijk lichaam zich, nederig en dienstbaar, verhoudt tot elementen die groots zijn.

concept, stage & sound design, performance Joey Schrauwen

Joey Schrauwen, geworteld in Rotterdam en in de breakdance, studeerde in 2014 af als Theatraal Performer van Toneelacademie Maastricht. Sindsdien maakte hij onder meer Stopping the world (2016) waarvoor hij groot, draaiend rad bouwde. In zijn werk vertrekt hij vanuit het bewegende lichaam en de verwondering. Zelf zegt hij: “In mijn werk zoek ik manieren om ons beeld van wat ‘echt’ is uit te dagen. Waar wordt onze fantasie zo waarachtig dat ze de werkelijkheid binnentreedt?” Joey Schrauwen werkte de afgelopen jaren samen met o.a. Guilherme Miotto, Davy Pieters, Peter Missotten, 155, Sanne Nouws en Jerzy Bielski.

 

Kyabajo Piece
Jija Sohn

(SNDO, AHK 2015)

Tussen 2005 en 2008 werkte Jija Sohn in Tokio als kyabajō: een flirterig gastvrouw die drankjes serveert, sigaretten aansteekt en intelligente gesprekken heeft met mannelijke cliënten in een kyabakura bar. Nu, nadat ze zich 5 jaar heeft toegelegd op andere vormen van performance, brengt Jija de kyabajō in het theater in Amsterdam. In Kyabajo Piece combineert ze het uiterlijk en het handelen van een gastvrouw met zeer verschillende soorten stemmen en bewegingen.

concept & performance Jija Sohn research with Yui Nakagami light & sound design Saska de Vries hair Arica Kanto make-up Katsu Ono image design Lester Arias advice Bruno Listopad, Katerina Bakatsaki, Charlot van der Meer, Paula Chaves sound SM Snider thanks to Ria Higler, Noha Ramadan 

De Japans-Koreaanse Jija Sohn studeerde Applied Linguistics in de VS, waarna ze besloot het roer om te gooien en zich toe te leggen op performance art. In 2015 studeerde ze af aan de School voor Nieuwe Dans Ontwikkeling (SNDO) in Amsterdam en werd als eerste choreograaf geselecteerd voor het Moving Forward traject. Tijdens dit traject ontwikkelde ze de voorstelling Geisha’s miracle (2016). Het stuk is een slim gelaagde verkenning van vrouwelijkheid, een spel met traditie dat de moderne tijd vol overgave omarmt. In haar werk onderzoekt Jija Sohn hoe culturele diversiteit kan worden omgezet in een universele waarde. Ze is geïnteresseerd in het moment waarop verschillende realiteiten met geweld samenkomen.