Stadslab #3

Stadslab #3

Zola Can / Fatima Elatik & Hassnae Bouazza / Frascati Producties

actualiteit

Over

In het kader van de programmalijn De (on)vertelde stad vroeg Frascati een aantal Amsterdammers op zoek te gaan naar de onbekende verhalen van de stad. Op locatie en bottum up onderzochten zij als ‘theatraal journalisten’ de onvertelde verhalen en dilemma’s van uiteenlopende gemeenschappen in Amsterdam. Het resultaat presenteren zij nu in Stadslab #3 als voorstel tot een voorstelling.

Voor deze derde editie van Stadslab gaan Fatima Elatik en Hassnae Bouazza op zoek naar onvertelde verhalen van de eerste generatie Marokkaanse Nederlandse vrouwen die vanaf begin jaren ‘70 naar Nederland zijn gekomen om een leven op te bouwen. In de traditie van oral history krijgen we een eerste levensverhaal te horen.

Journalist Zola Can doet een onderzoek naar de bewoners van Poelenburg in Zaandam, de wijk die landelijk bekend werd door de ‘treitervlogger’ en de daaropvolgende aandacht in de media. Maar wie woont er eigenlijk in deze zogenoemde probleemwijk en wat zijn de verhalen achter de voordeuren? Woningcorporatie Rochdale maakte dat onderzoek mede mogelijk.
 
Tijdens de work-in-progress presentaties wordt de allereerste vertaling naar de theatervloer gemaakt door Ada Ozdogan.

idee & tekst Zola Can, Hassnae Bouazza, Fatima Elatik regie Ada Ozdogan spel Alkan Çöklü, Khadija El Kharraz Alami, Eva Zwart fotografie / beeld Othmane Ait Hassou, Mounir Dadi & Zara Toksöz

 

 

Makers

Fatima Elatik (1973) zette zich ruim zestien jaar in voor de stad Amsterdam. Eerst als gemeenteraadslid en daarna als stadsdeelwethouder en -voorzitter van Zeeburg en Oost. De bekendste ‘hoofddoek dragende vrouw van Nederland’ noemde de Groene Amsterdammer haar: Marokkaans, vrouw, moslim, links, goedgebekt, Amsterdams, Ajacied. Progressief, gelovig. Nu werkt zij als consultant om bedrijven en organisaties te helpen met het realiseren van bedrijfsdoelen. In die rol adviseerde zij de Politie Amsterdam bij het veranderen van de interne cultuur en legde zij de basis voor de landelijke campagne ‘Politie van Iedereen.’

Hassnae Bouazza (1973) schrijft opiniestukken in diverse media. Ze stelde een bundel samen met verhalen over sterke Arabische vrouwen, Achter de Sluier (1999), in een poging het Nederlandse clichébeeld van de Arabische vrouw bij te stellen. Ze deed research voor de VPRO en maakte programma's voor diverse omroepen. Daarnaast is ze vertaalster en presenteert literaire programma's voor Writers Unlimited in het Winternachten festival en B-Unlimited. Bouazza studeerde Engels en is een fervent twitteraar. In 2013 verscheen haar boek Arabieren kijken, de alledaagse revolutie en in 2014 maakte ze de serie Seks en de Zonde met Femke Halsema. In 2015 ontving ze in Beiroet de Arouawad Award voor haar werk over de Arabische wereld. Verder was Hassnae researcher voor de televisieseries Sign of the Times (EO) en Sahara (VPRO) en regisseerde ze de documentaire De Klas van '94.

Zola Can studeerde Politicologie en deed de Master Midden-Oostenstudies. Voor OneWorld schrijft ze over migratie en sociale en politieke ontwikkelingen in Turkije. Eerder publiceerde ze een serie artikelen in het kader van het project ‘De verloren verhalen van Turkije’. Ook werkt ze voor literatuurfestival Read My World. Daarnaast bewerkte ze voor Frascati journalistieke artikelen van haar hand tot theaterteksten.