Stadslab #2

Stadslab #2

Lina Issa / Iskra Vukšić & Tjeerd Posthuma / Arthur Kneepkens (Theaterstraat) & Merel Noorlander / Frascati Producties

 

Over

Amsterdam als laboratorium

Op zoek naar de stemmen die we doorgaans niet horen, trokken Iskra Vukšić, Tjeerd Posthuma, Lina Issa, Arthur Kneepkens (Theaterstraat) en Merel Noorlander de stad in. Als ‘theatraal journalisten’ onderzochten ze op locatie en bottom up een onverteld verhaal. Hierbij werkten ze nauw samen met verschillende Amsterdammers. Het resultaat van deze uiteenlopende onderzoeken worden gepresenteerd als drie voorstellen tot een voorstelling.

Iskra Vukšić & Tjeerd Posthuma doken in de rijke geschiedenis van de Noord/Zuidlijn. Als twee antropologen ontdekten ze een nieuw geloof: het Metroïsme. Aan de hand van de mythische ontstaansgeschiedenis en persoonlijke verhalen van Amsterdammers ontrafelden en destilleerden ze rituelen, wonderen en evangelies over de offers, de strijd en het vertrouwen. God schiep de wereld, Nederlanders schiepen Nederland en Amsterdammers de Noord/Zuidlijn. 
concept & spel Iskra Vukšić & Tjeerd Posthuma  

Voor haar onderzoek naar PTSS, ging multidisciplinair kunstenaar Lina Issa mee op pad met Lex Verzijlbergen, oud politiecommissaris en expert op dit gebied. Samen spraken zij vele oud-collega’s van hem, bij wie PTSS geconstateerd is. Via de uiterst eerlijke en kwetsbare gesprekken, luisterde Lina Issa hoe PTSS zich uit in het leven van politieagenten. Hoe het hun beleving van zichzelf en van hun omgeving verwart. En hoe het lichaam wordt getekend door trauma. 
tekst & spel Lina Issa in samenwerking met Lex Verzijlbergen en een groep (ex)politieagenten

Met gentrificatie - en de rol van kunst in dit proces - als uitgangspunt onderzochten Arthur Kneepkens (Theaterstraat) en Merel Noorlander de haalbaarheid én wenselijkheid van de oprichting van een nieuw museum: SAM, Sociaal-Artistiek Museum, verknoopt met het sociale weefsel van Amsterdam-Noord. Ze spraken Amsterdamse bewoners, kunstenaars, ambtenaren en politici over het licht provocatieve voorstel een nieuwe kunstinstelling op te richten. De verschillende wensen, verlangens, verwachtingen en al dan niet haalbare idealen brengen ze tijdens STADSLAB #2 in beeld.

 
tekst & video Arthur Kneepkens & Merel Noorlander stagiare Ella Jonker    

 

Makers

Tjeerd Posthuma (1991) is schrijver, bewerker en vertaler voor theater, proza en televisie. Afgestudeerd als Theaterwetenschapper aan de UvA werkte hij enkele jaren als dramaturg van Bellevue. Voor theater schreef hij o.m. Princess (Theater Sonnevanck, 14+), bekroond met de Gouden Krekel 2018. Momenteel werkt hij voor Frascati/International Theatre Amsterdam aan twee toneelteksten.

Iskra Vukšić (1988) is onderzoeker en (performatief & beeldend) kunstenaar met interesse in denkbeeldige bureaucratieën, toekomstscenario’s en ecologische crisis. Ze studeerde Kunstgeschiedenis aan de UvA en aan het Sandberg Instituut de master Designing Democracy. Ze ontwierp de Oost-route voor Pay Attention Please!, en is momenteel als onderzoeker verbonden aan Gerrit Rietveldacademie.

Lina Issa is een multidisciplinaire kunstenaar die leeft en werkt in Amsterdam. Ze studeerde achtereenvolgens Grafisch Design (Amerikaanse Universiteit van Beiroet); de onderzoeksmaster Kunst (Jan van Eyck Akademie, Maastricht); en de master Visuele Kunst (Piet Zwart Instituut, Rotterdam). Ze laat zich in haar performatieve werk inspireren door thema’s als thuis, displacementembodied memory, en empathie. Het werk onderzoekt én creëert de spanning tussen het persoonlijke en het universele en neemt verschillende vormen aan: performance, video, workshop of tekst. http://linaissa.com/

Arthur Kneepkens (1981) is regisseur, dramaturg en performer. Afgestudeerd aan Toneelacademie Maastricht in 2005, werkte Arthur Kneepkens onder meer voor Het Zuidelijk Toneel, Likeminds, Winters Binnen en Edit Kaldor. Sinds 2013 is hij lid van de Theaterstraat; een coöperatie van onafhankelijke kunstenaars die werk maken in, voor en met Amsterdam-Noord. http://theaterstraat.com/portfolio/arthur-kneepkens

Merel Noorlander (1984) is beeldend kunstenaar en freelance programmamaker. Ze ontwerpt trajecten vanuit hedendaagse, stedelijke kwesties en sociale onderwerpen in een cross-over van kunstdisciplines, publieksparticipatie en social design. Noorlander en Kneepkens zijn initiatiefnemers van De Nieuwe Banne: een tweejarig onderzoeksproject ontwikkeld voor de Banne, Amsterdam-Noord op het snijvlak van kunst, architectuur, lokale democratie en social design. In nauwe samenwerking met buurtbewoners, beleidsmakers, kunstenaars, culturele instellingen en de Gemeente Amsterdam. http://www.merelnoorlander.com/ http://theaterstraat.com/de-nieuwe-banne/

 

De (on)vertelde stad

Deze voorstelling maakt deel uit van Frascati Issues: De (on)vertelde stad. waarmee Frascati een nieuwe programmalijn lanceert dat zich richt op de ontwikkeling van theater over de stad, mét de stad. Theater dat zich verhoudt tot urgente urbane thema’s en dat tot stand komt in nauwe samenwerking met Amsterdamse instellingen en bewoners. Iedere samenwerking begint altijd met een theatraal vooronderzoek dat wordt gepresenteerd in STADSLAB.

Bekijk hier het hele programma van Frascati Issues: De (on)vertelde stad.