• Fraslab Aans-Verkade & Kevin Pieterse + Marieke Giebels & Ada Ozdogan

FRASLAB oktober

FRASLAB oktober

Frascati Producties / Hidde Aans-Verkade & Kevin Pieterse / Marieke Giebels & Ada Ozdogan

theater

Over

Frascati zet aanstormend talent in de etalage. Vier keer per jaar worden, in een double bill, twee korte voorstellingen getoond aan een (professioneel) publiek. In Fraslab presenteren de makers een eerste proeve na zo’n drie weken werk. 
In deze editie presenteren duo Hidde Aans-Verkade & Kevin Pieterse en het duo Marieke Giebels & Ada Ozdogan hun werk.
 

  • Hidde Aans-Verkade & Kevin Pieterse - I Am Angel

Wat blijft er over van de mens als de vorm veranderlijk is

Al vanaf het begin der tijden veranderen we ons uiterlijk. Door kleding, accessoires of tattoos veranderen we ons lichaam. We kunnen grotere ingrepen doen, mechanica en robotica in ons lichaam programmeren of plastische chirurgie toepassen. We kunnen van geslacht veranderen. Sommigen veranderen in dieren, planten, buitenaardse wezens. Er zijn zelfs pogingen om ons bewustzijn te uploaden in computers. Kunnen we straks ook veranderen in een driehoek of een vierkant? De vorm die de mens bij de geboorte meekrijgt, staat niet meer als vanzelfsprekend vast. Hoe ziet de vloeibare mens er uit? Wie is dit wezen? Misschien gloort hier de totale vrijheid, misschien blijkt deze keuzevrijheid slechts voorbehouden aan de rijken der aarde en zijn zij die het moeten doen met hun geboortevorm de kneusjes van de toekomst. Wie is de mens als we deze niet langer als zodanig kunnen herkennen?

idee en uitvoering Hidde Aans-Verkade scenografie en uitvoering Kevin Pieterse coach Suzan Boogaerdt

Hidde Aans-Verkade (1994) studeerde in 2017 af aan de Mime Opleiding te Amsterdam. Samen met klasgenoot Koen van der Heijden maakte hij als afstudeervoorstelling The Place to Be die werd geselecteerd voor Het Debuut 2017. Aans-Verkade werkte na zijn afstuderen met onder meer Marcelo Evelin, David Weber-Krebs, Johannes Bellinkx en Wild Vlees. Voor deze Fraslab werkt hij samen met Kevin Pieterse (1995), die dit jaar afstudeert aan de scenografie opleiding te Amsterdam. Pieterse werkte onder andere aan de voorstellingen Don Caravaggio van Charli Chung en Technostalgia van Ulrike Quade Company. Voor Fraslab zetten Aans-Verkade en Pieterse samen een stap op weg naar een eigen vorm in het landschap fysiek mime-theater.

Foto: Hidde Aans-Verkade door Froukje de Jong

  • Marieke Giebels & Ada Ozdogan – Margarete: eine Tragödie

Speciaal voor Fraslab schrijft Marieke Giebels een monoloog over de Duivel. Zij is van jongs af aan al gefascineerd door de duistere kant van het leven. Als kind leerde zij al snel inzien dat mensen engelachtig mooi kunnen zijn, maar ook als een blad aan een boom kunnen omslaan. Als toeschouwer van dit fenomeen leek haar eigen rol hierin duidelijk: een engel, compleet met vleugels, die tussen de wolken hing en de duivel moest bezweren. Maar later zag zij soms plots diezelfde vleugeltjes in duivelshorens veranderen. Met honderden kilometers per uur viel zij dan uit de wolken richting aarde. Welke duivel heeft Marieke geërfd? En van wie dan?

Marieke Giebels schrijft en speelt, Ada Ozdogan regisseert. Samen zoeken zij naar een vorm om de duivel in de theaterzaal uit te nodigen. Geïnspireerd op onder meer Mariken van Nimwegen, Faust (Goethe), De Duivelsverzen (Rushdie) en het gedachtengoed van filosofen als Bataille, Hume en Arendt, zetten zij hun tanden in het 'demonische denken'. Wie is de duivel eigenlijk en waarom is hij zo beangstigend verleidelijk? Waarom demoniseren wij anderen maar nooit onszelf?

tekst en spel Marieke Giebels regie Ada Ozdogan geluidsontwerp Jip van den Dool visuals Kaz Schonebeek

Marieke Giebels en Ada Ozdogan kennen elkaar van de Toneelacademie Maastricht. Ada studeerde er in 2014 af als  regisseur, Marieke in 2015 als actrice. Ada begon met theater op haar zestiende bij Jong Rast, stroomde door naar Its DNA en vervolgens naar de regieacademie Maastricht. Terug bij Rast en in coproductie met Podium Mozaïek maakte ze recent De Rode Klauw en Dubbelgangers. Marieke Giebels speelde sinds haar afstuderen o.m. bij Het Laagland, Het Nationale Theater en Likeminds. Bij Frascati was ze tweemaal te zien in projecten van Charli Chung.

Foto: Marieke Giebels door Roeltje van de Sande Bakhuyzen