Hollandse Luchten I: Jeremia

Hollandse Luchten I: Jeremia

Trouble Man / Frascati Producties / Sadettin Kırmızıyüz en Marjolijn van Heemstra

theater

Over

Geselecteerd voor het Nederlands Theater Festival 2014!
 
Na het succes van Somedaymyprincewill.com maakte theatermaker Sadettin Kirmiziyüz samen met Marjolijn van Heemstra Hollandse Luchten I: Jeremia, een voorstelling over Nederlandse reaguurders die elkaar onder het mom van vrijheid van meningsuiting met beledigingen om de oren slaan op het internet. Wie zijn deze moderne Jeremia’s? En wat moeten we met hun klaagzang? Luisteren of negeren?
 
Janmaat
Sadettin en Marjolijn doken in de geschiedenis van het Vrije Woord in Nederland en stuitten al gauw op dé Jeremia van onze generatie: Hans Janmaat (1934-2002), de verguisde leider van de Centrum Partij en Centrum Democraten. Volgens links Nederland de verpersoonlijking van racisme, volgens anderen een ziener en profeet. Genegeerd door de media, doodgezwegen in de Tweede Kamer en bedreigd. In 1992 werd Hans Janmaat veroordeeld toen hij zei dat hij de multiculturele samenleving wilde afschaffen. Nu, twintig jaar later, kijkt niemand meer van dit soort uitspraken op.
 
Waarom gold voor een politicus als Janmaat de vrijheid van meningsuiting niet en flirt half Nederland tegenwoordig met de vrijheid om te beledigen? Heeft Janmaat destijds de weg vrij gemaakt voor de reaguurders van nu? Hebben we massaal iets over het hoofd gezien? Hadden we niet moeten luisteren in plaats van doodzwijgen? Kirmiziyüz en Van Heemstra denken van wel. En dat is wat ze doen in de voorstelling Jeremia. Luisteren.
 
van en met Sadettin Kırmızıyüz en Marjolijn van Heemstra coaching  Saar Vandenberghe eindregie Lizzy Timmers decor- en kostuumontwerp Sacha Zwiers lichtontwerp Gé Wegman

 

Marjolijn van Heemstra (Amsterdam 1981) studeerde godsdienstwetenschappen in Amsterdam en werkt als theatermaker en schrijver. Vorig jaar rondde ze bij Frascati Producties haar succesvolle drieluik af over grenzen in een geglobaliseerde wereld. Bij uitgeverij de Bezige Bij bracht ze in 2010 de dichtbundel Als Mozes had doorgevraagd uit, die werd genomineerd voor de C. Buddinghprijs en bekroond met de Jo Peters poëzieprijs. In 2012 verscheen haar roman De laatste Aedema die volgend jaar wordt bewerkt tot televisie-serie. In april 2014 verschijnt haar tweede dichtbundel. Marjolijn is columnist voor dagblad Trouw en als theatermaker verbonden aan het Ro theater in Rotterdam. 

Makers

Sadettin Kırmızıyüz (Nederland, 1982) is een hedendaagse verteller; vanuit zijn maatschappelijk engagement en grote fascinatie voor geschiedenis en wereldliteratuur ontstaan voorstellingen die meer zijn dan egodocumenten.

Sadettin studeerde in 2007 als acteur af aan de Toneelacademie Maastricht. Hij is geboren en getogen in Zutphen, maar wordt gefascineerd door het feit dat hij een migrantenkind is. Zijn ervaringen vormen de basis van een theatraal onderzoek naar grote actuele thema’s rond multiculturaliteit. Na zijn afstuderen maakte hij het vierluik Avondland (2010) - De vader, de zoon en het heilige feest (2011) - What’s Happenin brother (2012) - Somedaymyprincewill.com (2013) vormden een reeks over hete hangijzers als familie, religie, dubbele identiteit en migratie. De laatste voorstelling werd geselecteerd voor het Nederlands Theater Festival 2013 en was ook ‘keuze van de Wijkjury’.

Momenteel werkt Sadettin bij Frascati aan een reeks over de Nederlandse samenleving: Hollandse Luchten. Deel I: Jeremia (i.s.m. Marjolijn van Heemstra, geselecteerd voor het Nederlands Theaterfestival 2014), Deel 2: Pandgenoten (i.s.m. Saar Vandenberghe, 2015) en in het najaar komt bij Frascati Hollandse Luchten III: De Radicalisering van Sadettin K. uit. Vanaf seizoen 2014-2015 werkt Sadettin bovendien vanuit Trouble Man samen met het Ro Theater: de eerste voorstelling CODE 010 stond in het teken van de Rotterdamse haven.

Pers

 

Video

trailer Hollandse Luchten I: Jeremia
90 minuten